آموزش, عمومی

فتوگرامتری و نقشه برداری هوایی با پهپاد های عمود پرواز و بال ثابت

نقشه‌ برداری هوایی یا به‌ طور دقیق‌ تر فتوگرامتری شاخه‌ ای از علم نقشه‌ برداری است که شامل اندازه‌ گیری از روی تصاویر چه به‌ صورت متریک و چه به‌ صورت کیفی می باشد. این روش از تلفیق دو علم نقشه برداری و هوانوردی به‌ منظور عکس‌ برداری و نقشه‌ برداری از مناطق وسیع و راه‌ ها به وجود آمده است.

این روش  تا چند سال پیش با استفاده از بالگرد ها و هواپیما های بزرگ انجام می‌ شد اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی هواپیما های بدون سرنشین (پهپاد) ها از این وسیله به‌ منظور عکس‌ برداری و نقشه‌ برداری هوایی استفاده می‌ شود. این کار راندمان بسیار بالاتری نسبت به روش‌های قدیمی دارد که هم ازنظر اقتصادی هم ازنظر سرعت و دقت انجام پروژه به‌ صرفه‌ تر است.

دلایل برتری فتوگرامتری(نقشه‌ برداری هوایی):

  • کم‌ هزینه بودن و صرفه اقتصادی نسبت به‌ عکس برداری با بالگرد و پرنده‌ های بزرگ به این صورت که پهپاد ها عمدتاً با منبع RC تامین نیرو می‌ شوند و با یک باتری مسافت‌ های طولانی را طی می‌ کنند که هزینه بسیار کمتری نسبت به هزینه راه‌ اندازی و تعمیر نگه‌ داری بالگرد ها و هواپیما ها دارد.
  • ثبت مختصات جغرافیایی و رقومی هر عکس به‌ طور دقیق و درنتیجه خروجی نقشه با دقت بسیار بالا.
  • سرعت‌ بالای نقشه‌ برداری و تحویل خروجی در این روش نسبت به سایر روش‌ ها به این صورت که عکس‌ های گرفته‌ شده توسط پهپاد به‌ صورت مستقیم وارد نرم‌ افزار شده و تبدیل به نقشه می‌ گردد و نیاز به آماده‌ سازی‌ های اولیه زیادی ندارد.   
  • رسم نقشه 3 بعدی منطقه و گرفتن خروجی‌ های مختلف با دقت‌ های مختلف نظیر DSM , DTM و DEM بر اساس  نیاز کارفرما که می‌ توان فایل متناسب با اکثر نرم‌ افزارهای مهندسی را ساخت.

موارد استفاده فتوگرامتری:

نقشه برداری هوایی با پیش رفت روز افزون تنکولوژی به تدریج جای خود را در صنعت نقشه برداری باز کرده و امروزه در زمینه های مختلفی نظیر پروژه های عمرانی ، راه سازی، معادن و… مورد استفاده قرار می گیرد که چند نمونه از کاربرد های این نوع نقشه برداری را در متن زیر برای شما آورده ایم.

  • تخمین احجام خاکی و درنتیجه محاسبه هزینه‌ های راه سازی و سد سازی و پروژه‌ های عمرانی بزرگ نظیر مجتمع‌ های تجاری و …
  • شبیه‌ سازی کامل پروژه‌ های عمرانی قبلاً از شروع پروژه و محاسبات دقیق روند اجرا
  • تخمین احجام دپو معادن روباز و محاسبه روند خاک برداری و استفاده از منابع
  • بازرسی و تحلیل‌ های کیفی جغرافیایی و اطلاعات مکانی
  • شهرسازی و تفکیک اراضی شهری و روستایی با استفاده از نقشه‌ هوایی

مراحل نقشه برداری فتوگرافی با پهپاد

عملیات فتوگرامتری دارای مراحل و قسمت های مختلف است که باهم به مرور آن ها خواهیم پرداخت.

  1. ابتدا منطقه مورد نظر را از لحاظ نوع پوشش گیاهی و موقعیت جغرافیایی مورد بررسی قرار داده و مساحت تخمینی آن را بدست میاوریم.
  2. مسیر حرکت پهپاد بر روی منطقه مورد نظر توسط نرم افزار های مربوطه رسم شده و برنامه عملیاتی به پهپاد داده می شود.
  3. شروع عملیات عکس برداری از منطقه با استفاده از پهپاد های بال ثابت یا عمود پرواز بسته به نوع منطقه و ثبت مختصات دقیق جغرافیایی هر عکس .
  4. سپس با آنالیز این عکس‌ها در سیستم های قوی و تشکیل ابر نقاط  اقدام به ساخت نقشه خروجی و استخراج اطاعات جغرافیایی منطقه مورد نظر می‌ شود و درنهایت از این نقشه‌ هوایی می‌ توان در امور عمرانی و محاسباتی که ذکر شد استفاده کامل کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *