آموزش, عمومی

پهپاد (drone) و کاربرد های آن

پهپاد چیست؟

پرنده ی هدایت پذیر از دور یا به اختصار پهپاد که به آن هواپیمای بدون سرنشین (drone) میگویند که توسط یک اپراتور،از راه دور هدایت می شود. که در ادمه توضیحات کاملی راجع به این دسته از ربات های پرنده ارائه می دهیم.

کاربرد پهپاد ها:

مقدمه :

پهپاد ها هم‌اکنون به‌طور گسترده در زمینه‌های مخابرات ، ناوبری ، تحقیقات هواشناسی ، تصویر برداری و نقشه برداری به کار گرفته شده‌اند.
از مصارف غیرنظامی پهپادها نیز می‌توان به عنوان نمونه به حادثه فوکوشیمای ژاپن که از پهپاد ها برای بررسی آسیب‌های وارده به این نیروگاه استفاده شد اشاره نمود. پهپادها نقش مهم و تأثیرگذاری در شناسایی و ردیابی کشتی‌هایی که به صید غیرقانونی موجودات دریایی نظیر ماهی می‌پردازند و یا خاموش کردن آتش‌سوزی‌ها و مکان هایی که پرواز برای خلبان خطر دارد، ایفا می‌کنند.

اما به تازگی وظیفه غیرنظامی تازه‌ای برای پهپادها در نظر گرفته شده تا به فعالیت های متفاوتی بپردازند. شرکت‌های معروف amazon  و google و ebay اقدام به طراحی و آزمایش پهپادهای کالابر نموده‌اند که به عنوان یکی از ویژگی‌های بارز این طرح می توان به بالارفتن سرعت تحویل سفارش‌ها به مشتریان اشاره کرد.

در ادامه به دیگر کاربرد های پهپاد ها اشاره می کنیم:

1. تحقیقات علمی:

محققان و دانشمندان از دیگر گروه هایی هستند که از پهپادها برای انجام بررسی های میدانی خوداستفاده می کنند که به کمک تصاویر هوایی تهیه شده توسط پهپاد ها و اطلاعات به دست آمده از سایر حسگرهای قابل نصب روی پرنده های بدون سرنشین، تحقیقات با سرعت بیشتری انجام خواهد شد و نتایج دقیق تر خواهد بود.
به عنوان مثال بوم شناسان با بررسی عکس های چند طیفی گرفته شده توسط پرنده های بدون سرنشین از پوشش گیاهی یک منطقه یا ناحیه قادر خواهند بود نحوه توسعه و یا نابودی اکوسیستم گیاهی در آن منطقه و ناحیه را مشخص و برای بهبودی شرایط راهی پیدا کنند.

2. امداد و نجات:

در زمان وقوع بلایای طبیعی، هر ابزار و وسیله ای که بتواند روند عملیات امداد و نجات را سرعت ببخشد قطعاً مفید و مورد استفاده خواهد بود. پهپادها قطعا از جمله این ابزارها هستند. با کمک این پرنده های بدون سرنشین می توان از آسمان به بررسی محدوده حادثه پرداخت، نقاط خطرناک را شناسایی کرده و افراد گرفتار را سریع تر پیدا کند.
امکان انتقال اقلام ضروری با کمک پهپاد ها به سرعت به دست حادثه دیدگان یکی دیگر از ویژگی های آنها است. پهپادهای مجهز به سنسورهای زنده یاب ابزاری مناسب برای یافتن افراد گرفتار در حوادث خواهند بود.
این روزها حتی پهپاد ها به آتش نشان ها برای اطفای حریق کمک می کنند، یا می توانند در سریع ترین زمان حلقه نجات را به دست افراد در حال غرق شدن درون دریا برسانند.

3. معماری و معاملات املاک:

این روزها دیگر قرار دادن چند عکس از نمای داخلی و بیرونی یک ساختمان در فضای مجازی نمی تواند خریداران را نسبت به خریداری آن ملک علاقه مند سازد. اما یک ویدیوی زیبا از نمای بیرونی و فضاهای داخلی و عکس هوایی بر فراز خیابانی که خانه مورد نظر در آن قرار دارد، انگیزه زیادی ایجاد خواهد کرد.


برخی بنگاه های معاملات املاک به تدریج در حال ایجاد آرشیوی از ویدیوهای با کیفیت از املاک فایل شده خود هستند تا مشتریان را از مراجعه حضوری به تک تک آدرس ها بی نیاز سازند. حتی برخی شرکت های فعال در این زمینه به استخدام تیم های حرفه ای ساخت کلیپ های تبلیغاتی در این زمینه روی آورده اند.
در حوزه معماری نیز پهپاد ها به تدریج در حال باز کردن جای پای خود هستند. شرکت های طراح می توانند با استفاده از این پرنده های بدون سرنشین تصاویری را از بالای محل احداث پروژه گرفته و طرح های سه بعدی سازه ی نهایی را روی آن مونتاژ نمایند تا مشتریان قادر شوند ساختمان خود را پیش از احداث به طور واقعی ببینند.

4. بازرسی صنعتی:

یکی دیگر از کاربر پهپاد ها را می توان در ضمیمه ی اجرا و مدیریت پروژه های بزرگ صنعتی و عمرانی جستجو کرد. جایی که از این ابزار برای انجام بازرسی های دوره ای و تخصصی تاسیساتی همچون سکوهای نفتی، لوله های انتقال آب و گاز، پروژه های عمرانی بزرگ همچون پل ها و سدها و مواردی از این دست بهره گرفته می شود.
با تجهیز پهپادها به دوربین ها و سنسورهای مناسب می توان موارد خطرناک همچون بخش های تحت فشار ، نشتی ها، حرارت بیش از حد و . . . را شناسایی نمود. حتی اتصال بازوهای رباتیکی به این پرنده های بدون سرنشین کنترل شونده را می تواند پهپاد ها را به ربات های تکنسین تبدیل کند که به این صورت می توان برخی تعمیرات در نقاط غیر قابل دسترس را به راحتی انجام داد.

5. سینما، ورزش و تلویزیون:

پهپاد ها به کارگردانان سینمایی، خالقان مستندهای ورزشی و تولید کنندگان محتواهای تصویری اجازه می دهند تا تصاویری خلق کنند که پیش از این امکان تهیه آنها وجود نداشته است.
اخیرا به لطف پیشرفت های به وجود آمده در سیستم های هدایت پهپادها و قابلیت های تصویربرداری دوربین های نصب شده روی آن ها، شاهد تولید ویدیوهایی بسیار زیبا و تماشایی از مناظر طبیعی یا حرکات ورزشی هستیم.


جالب است بدانید که حدود نیمی از تصاویر ضبط شده در سریال بازی تاج و تخت(Game Of Thrones) توسط این پرنده های بدون سرنشین فیلمبرداری شده اند.
این ربات های هدایت شونده از سال ۲۰۰۹ و برای اولین بار با حضور در مراحل فیلمبرداری موزیک ویدیوها وارد صنعت تصویر برداری شدند و امروزه اجرای بسیاری از پروژه ها بدون استفاده از آنها ممکن نیست!

6. حفظ امنیت:

اگر چه پهپادها گاها به دلیل پرواز بر روی مناطق ممنوعه خود به تهدیدی امنیتی تبدیل می شوند، اما باید پذیرفت که این پرنده های بدون سرنشین می توانند به عنوان یک چشم ناظر از آسمان، کمک بزرگی به حفظ امنیت ناحیه ای مشخص داشته باشند.


شما می توانید یک پهپاد گشت زن را با یک نگهبان انسانی که می بایست محوطه یک مجتمع صنعتی یا یک منطقه حساس سیاسی یا نظامی را تحت کنترل داشته باشد مقایسه کنید؛ همان طور که پیداست پهپاد با هزینه ای بسیار کمتر، دقت بالاتر و تقریباً بدون خستگی و از همه مهمتر با سرعتی بسیار بالاتر می تواند در تمام محوطه گشت زنی نماید.
ضمنه این که کافیست تا با اضافه کردن برخی سنسورهای تشخیص به همراه یک هوش مصنوعی به دوربین این ربات؛ تا یک سامانه تمام عیار و هوشمند نظارت، کنترل و هشدار داشته باشید که کمپانی Airobotics یکی از مشهورترین نام ها در این بازار است.

مطالب مرتبط

1 نظر در “پهپاد (drone) و کاربرد های آن

  1. mr_admin گفت:

    Visitor Rating: 5 Stars

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *