آموزش, باتری و تجهیزات وابسته

نحوه ی استفاده درست از باتری های لیتیوم پلیمر

برای هواپیما های RC و مولتی روتور ها از باتری های لیتیوم پلیمر استفاده می شود که از ویژگی های فوق العاده و ایمنی بالایی برخوردار است . در این مقاله نحوه ی استفاده درست از باتری های لیتیوم پلیمر را آموزش میدهیم .

بعضی از تازه کاران معتقدند هرچه برند باتری های لیتیوم پلیمر بهتر باشد ( برند هایی مانند تتو جنس ایس و گت اف پی وی ) از آن نیز بهتر استفاده می شود . اما غالباً اینگونه نیست . حتی بهترین باتری های لیتیوم بیش از حد تخلیه می شوند .

استفاده درست از باتری های لیتیوم پلیمر

اهمیت اسپید کنترلر ها در باتری های LiPo

اسپید کنترل ها برای محافظت از باتری به طور خودکار باتری را مطابق با درصد ولتاژ باتری خاموش می کند .

به عنوان مثال ، اگر 65٪ تنظیم شود ، یک باتری 11.1v به 7.2v می رسد و اسپیئ کنترل شما خاموش می شود .
اما فراموش نکنید که این بر اساس 100٪ شارژ کامل باتری محاسبه می شود .
اگر رسیور در نیمه ی راه خاموش شود ( مانند اشکال زدایی ) ، بدبختی خواهد آمد .

اگر گیرنده در وسط راه خاموش شود ، با فرض اینکه ولتاژ در 10 ولت باقی مانده است ، در صورت روشن شدن مجدد گیرنده ی رادیویی ، ولتاژ تنظیم برق به 6.5 ولت کاهش می یابد . هرچه ولتاژ پایین تر باشد ، وضعیت بدتر می شود . عواقب این وضعیت بسیار جدی است ، یعنی باتری بیش از حد تخلیه می شود .

میزان افت ولتاژ باتری را می توان از قدرت پرواز دستگاه درک کرد ، یا افت ولتاژ پرواز را غیرممکن می کند .

بنابراین ، از ابتدا تا انتهای پرواز ، این باتری را نمی توان خاموش کرد ، در غیر این صورت باید پر شود و دوباره پرواز کنید.

باتری های لیتیوم پلیمر

به طور کلی ، باتری 11.1 ولت RC از سه سلول لیتیوم در سری ( 3S1P – یک پک سه سل ) تشکیل شده است ، یعنی ولتاژ هر سلول 3.7 ولت است . ولتاژ برچسب زده شده بر روی باتری لیتیوم مدل ، تلفن همراه ، دوربین و . . . ولتاژ اسمی نامیده می شود که از ولتاژ متوسط عملکرد بدست می آید .

ولتاژ واقعی یک سلول لیتیوم 4.2 تا 2.75 ولت است و باتری لیتیوم پلیمر باید در محدوده ولتاژ 4.2 تا 2.75 ولت نگهداری شود .

اگر ولتاژ باتری لیتیوم کمتر از 2.75 ولت باشد ، باتری بیش از حد تخلیه شده و متورم می شود و مایع شیمیایی داخلی تغییر شکل می یابد که ممکن است لایه سازه داخلی را سوراخ کند و باعث ایجاد اتصال کوتاه شود یا حتی باعث شود ولتاژ باتری صفر شود .

در صورت شارژ کردن بیش تر از 4.2 ولت باتری های لیتیوم پلیمر ، واکنش شیمیایی داخلی بسیار شدید می شود و باتری لیتیوم باد می کند . اگر باتری همچنان شارژ شود ، منبسط می شود و می سوزد .

تخلیله و شارژ بیش از حد باتری های لیتیوم پلیمر به شدت به باتری شما آسیب می رساند .

همچنین پیشنهاد می شد که : راه های محافظت از باتری های لیتیوم پلیمر در کوادکوپتر ها را مطالعه کنید .

اقدامات لازم به هنگام تخلیه باتری

  • جریان تخلیه : جریان تخلیه نباید از حداکثر جریان تخلیه مشخص شده در مشخصات ( بروشور ) عبور کند . جریان بیش از حد تخلیه منجر به کاهش شدید ظرفیت شده و منجر به تولید گرمای بیش از حد و تورم باتری خواهد شد .
  • دمای تخلیه : باتری باید در محدوده دمای عملیاتی مشخص شده در مشخصات تخلیه شود . هنگامی که دمای سطح باتری بیش از 70 درجه سانتیگراد است ، به طور موقت استفاده را متوقف کنید ، تا خنک شدن باتری تا دمای باتری با دمای اتاق ( 24 درجه سانتی گراد ) برابر شود .
  • تخلیه بیش از حد : تخلیه بیش از حد به آسیب باتری منجر می شود . هنگام تخلیه ، ولتاژ باتری تک سل ( ولتاژ هر سل باتری ) نباید از 3.6 ولت پایین باشد .

استوریج کردن باتری ( Storage battery )

استوریج کردن به معنی ذخیره سازی است . شما زمانی که برای طولانی مدت قصد استفاده کردن از آنها را ندارید باید آن ها را استوریج کنید .
شرایط کار به این صورت است که ولتاژ هر سل باتری را بین 3.7 تا 3.9 ولت کاهش دهید و آن را در یک محیط خشک و خنک نگهداری کنید تا از عمر باتری شما کم نشود .
برای دیسشارژ کردن باتری ها می توانید آن ها را به یک موتور و اسپید متصل کنید و یا از دیسشارژر استفاده کنید .

پیشنهاد می شود که هر 3 ماه یک بار ولتاژ باتری های لیتیوم پلیمر چک شود و در صورت افت ولتاژ تا بازه ی 3.7 تا 3.9 ولت افزایش ولتاژ دهید .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *