آموزش, پیشرانش سوختی

معرفی موتور های توربوجت ( Turbojet Engine ) و نحوه ی عملکرد آن ها

موتورهای توربوجت اولین نوع موتور های سوختی توربین دار هستند که اختراع شده است و حتی اگر آن ها کاملاً متفاوت از موتور های پیستونی در ماشین یا هواپیما باشند ، همچنان با همان تئوری مصرف ، فشرده سازی ، تولید انرژی ، اگزوز عمل می کنند .

نحوه ی عملکرد موتور های توربوجت

موتور های توربوجت با عبور هوا از 5 بخش اصلی موتور کار می کنند :

مرحله 1 : مصرف هوا ( Air Intake )

ورودی هوا در اصل یک لوله در جلوی موتور است . ممکن است ورودی هوا ساده به نظر برسد ، اما کار آن بسیار باورنکردنی است . کار ورودی این است که هموار هوا را به سمت پره های کمپرسور هدایت کند . در سرعت های کم باید از دست دادن جریان هوا به داخل موتور به حداقل برسد و در سرعت های بالا و مافوق صوت ، لازم است تا سرعت ورود جریان هوا را کمتر از سرعت صوت کند ( بدون در نظر گرفتن سرعت پرواز هواپیما ، هوای ورودی به داخل موتور باید سرعتی کمتر از سرعت صوت داشته باشد ).

مرحله 2 : کمپرسور ( Compressor )

کمپرسور ، توسط توربین که در قسمت عقب موتور قرار دارد ، حرکت داده می شود و کار آن فشرده سازی هوای ورودی است و فشار هوا را به میزان قابل توجه ای افزایش می دهد . کمپرسور مجموعه ای از ایرفویل ها است که هر کدام دارای تیغه های کوچک و کوچکتر هستند . هوا با عبور از هر بخش کمپرسور ، فشرده تر می شود .

مرحله 3 : محفظه ی احتراق ( Combustion Chamber )

مرحله بعد ، محفظه ی احتراق است که جادوی واقعی در آن اتفاق می افتد . هوا با فشاری قوی با سوخت ترکیب می شود و این مخلوط مشتعل می شود . با سوختن مخلوط سوخت و هوا ، از طریق موتور به سمت توربین ادامه می یابد . موتور های توربوجت نسبت مخلوط سوخت و هوا تقریباً برابر 50 قسمت هوا به هر 1 قسمت سوخت می باشد .

مرحله 4 : توربین ( Turbine )

توربین سری دیگری از فن ها است که مانند یک آسیاب بادی کار می کند و انرژی هوای پرسرعتی را که از آن عبور می کند ، جذب می کند . پره های توربین به شفت متصل شده و شفت را می چرخانند که این نیز به تیغه های کمپرسور در قسمت جلوی موتور متصل است . چرخه ی عملکرد توربوجت تقریباً کامل است .

مرحله 5 : اگزوز ( Exhaust )

مخلوط سوخت-هوای سوخته با سرعت بالا از طریق اگزوز موتور خارج می شود . از آنجا که هوای پر سرعت از قسمت عقب موتور خارج می شود ، نیروی رانش تولید می کند و هواپیما ( یا هر چیزی که به آن وصل شده باشد ) را به جلو هل می دهد .

مزایا و معایب

مزایا :

  • طراحی نسبتاً ساده
  • دارای سرعت بسیار بالا
  • فضای کمی می گیرد

معایب :

  • مصرف زیاد سوخت
  • ایجاد صدای بلند
  • عملکرد ضعیف در سرعت آهسته

امیدواریم از بررسی موتور های توربوجت لذت برده باشید .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *