آموزش, نرم افزار

آموزش استفاده از نرم افزار کلین فلایت (CleanFlight) و تنظیمات آن (قسمت چهارم)

نرم افزار کلین فلایت یکی از نرم افزار های قدرتمند و خوب برای تنظیم مولتی روتور ها به خصوص کلاس ریس یا سایز کوچک می باشد. Cleanflight با استفاده از یک رابط کاربری گرافیکی عالی به یک نرم افزار محبوب در تنظیم کردن مولتی روتور ها تبدیل شده است. در قسمت چهارم با آموزش پیکربندی کارایی و تنظیم ضرایب کوادکوپتر در نرم افزار کلین فلایت (CleanFlight) و تنظیمات آن در خدمت شما هستیم.

استفاده از نرم افزار کلین فلایت (Cleanflight)

نرم افزار Cleanflight یک نرم افزار پیکربندی برای انواع مولتی روتور ها می باشد که شما با اتصال مولتی روتور خود به کامپیوتر توسط یک سیم می توانید از این نرم افزار استفاده کرده و مولتی روتور خود را تنظیم کنید.

پیکربندی کارایی و تنظیم ضرایب کوادکوپتر در نرم افزار کلین فلایت

پیکربندی کارایی و تنظیم ضرایب کوادکوپتر در نرم افزار کلین فلایت (Cleanflight) اولین صفحه که باید به سراغ تنظیم کردن آن بروید تب PID Tuning می باشد. در این صفحه می توانید تمامی ضرایب PID و پیکربندی اولیه Rate دستورات موجود در فلایت کنترلر را تنظیم کنید.

Rate به معنی میزان حساسیت پرنده به دستور ارسالی از رادیو کنترلر می باشد. یعنی هر چه Rate در 3 دستور Roll ، Yaw و Pitch بیشتر باشد ، عکس العمل کوادکوپتر نسبت به دستوری که از رادیو کنترلر دریافت می کند بیشتر است و همچنین بالعکس. برای مثال در کوادکوپتر هایی که Rate دستورات آن ها پایین است ، امکان فلیپ یا پشتک زدن تقریبا 0 است و قبل از این که پرنده بخواهد فلیپ خود را کامل کند به زمین اصابت می کند. اما پرنده هایی که Rate دستورات آن ها بالا باشد می توانند چند فلیپ بزنند بدون اینکه ارتفاع زیادی را از دست بدهند.
شما می توانید بسته به مهارت و نیاز خود این ضرایب را تنظیم کنید. پس از انجام پیکربندی این قسمت آن را ذخیره کنید.

تنظیم Rate در تب Receiver

rate در رادیو کنترلر نیز یکی دیگر از عوامل افزایش یا کاهش عکس العمل کوادکوپتر توسط استیک های رادیو کنترلر می باشد. علاوه بر فلایت کنترلر در صفحه گیرنده یا Receiver نیز می توانید برای استیک های رادیو کنترلر خود Rate را تعیین کنید. پایلوت های مبتدی معمولا این ضرایب را روی 0.8 یا کمتر از آن تنظیم می کنند. توجه داشته باشید که پس از اتمام تنظیمات در این قسمت نیز ذخیره کردن آن ها فراموش نشود.

تنظیم کردن EXPO در تب Receiver

EXPO یک نوع تابع است که نمودار میزان حساسیت پرنده نسبت به دستورات ورودی را از حالت خطی به منحنی تبدیل می کند. یعنی اگر شما شروع به حرکت استیک از 0 به سمت 100 یا 100- کنید ، تا 50 یا 50- میزان حساسیت پرنده به دستورات ورودی به نرمی افزایش می یابد. اما از 50 یا 50- به بعد منحنی حساسیت پرنده در نمودار شیب بیشتری خواهد گرفت و میزان حساسیت کواد کوپتر به دستورات بیشتر افزایش پیدا می کند. هر چه عدد EXPO بالاتر باشد ، شیب این منحنی نیز افزایش می یابد و بالعکس.

در نمودار های موجود در تصویر بالا می توانید نحوه عکس العمل کواد کوپتر در صورت وجود و عدم وجود EXPO را مشاهده کنید.

پیکربندی مقادیر PID در تب PID Tuning

در این قسمت به صورت پیش فرض ضرایب PID تنظیم شده اند و می توانید از آن ها استفاده کنید. در صورت نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله مربوط به تنظیم ضرایب PID فلایت کنترل در مولتی روتور ها ما مراجعه نمایید.

Looptime نیز به صورت پیش فرض بر روی 1000 تنظیم شده است. شما در صورت عدم نیاز به این مقدار می توانید آن را کاهش دهید.

موفق باشید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *