آموزش, فلایت کنترل و سیستم های مرتبط

داغ شدن بیش از حد فرستنده ویدئویی و بررسی و رفع این مشکل

فرستنده های ویدئویی جزء جدایی ناپذیر و بسیار مهمی از ساختار مولتی روتور ها و ربات های پرنده را تشکیل می دهند. این نوع فرستند ها که وظیفه ارسال تصاویر دریافتی از دوربین نصب شده بر روی مولتی روتور را به صورت زنده برای پایلوت دارند.

امروزه با پیش رفت تکنولوژی فرستنده های ویدئویی کوچک و کوچک تر شده تا فضای کمتری اشغال کرده و وزن کمتری را به ربات پرنده اعمال کنند.اما جنبه منفی این پیشرفت و کوچک تر شدن قطعات ، در عدم توانایی در دفع گرمای ایجاد شده همزمان با بیشتر شدن روز افزون قدرت این نوع فرستنده ها می باشد که نتیجه آن داغ کردن بیش از حد این قطعات می شود.

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی دلایل داغ شدن بیش از حد فرستنده های ویدئویی ( VTX ) و نحوه رفع این مشکل بپردازیم.

دلایل خطرناک و مضر بودن داغ شدن بیش از حد فرستنده ویدئویی

داغ شدن بیش از حد فرستنده های ویدئویی امری به نسبت طبیعی محسوب میشود چراکه این مشکل برای اکثر فرستنده ها به وجود می آید و به دلیل خراب بودن و یا قدیمی بودن فرستنده نیست.

رفع این مشکل امری ضروری می باشد چرا که باعث ایجاد مشکلات بسیار بزرگتری در مولتی روتور و ربات پرنده شما خواهد شد.در زیر چند مورد از اهمیت برطرف کردن این مشکل را بررسی می کنیم:

  • داغ شدن بیش از حد فرستنده ویدئویی گاها باعث سوختن آن درحین پرواز شده و منجر به کرش کردن و سقوط پرنده شما خواهد شد.
  • علاوه بر آن عملکرد این فرستنده در حین پرواز و با این دمای بالا باعث آسیب رسیدن به سایر قطعات نصب شده بر روی مولتی روتور شما می شود.
  • همچنین داغ شدن بیش از حد فرستنده ویدئویی بر روی برد مفید ارسال سیگنال و کیفیت سیگنال ارسالی تاثیر بسیار زیادی میگذارد.

دلایل دگیر داغ شدن بیش از حد فرستنده تصویر

 بهتر است قبل از شروع آموزش چند مورد از دلایل دیگری که باعث داغ شدن بیش از حد فرستنده تصویر شده و اکثر آن ها جزء اشتباهات خودمان محسوب می شود را معرفی کنیم.

شما نیز بهتر است قبل از انجام هر کاری این موارد را بررسی کنید و از انجام درست تمام مراحل اطمینان حاصل کنید تا علاوه بر کمک به سلامت و طول عمر بیشتر فرستنده ویدئویی خود از داغ شدن بیش از حد آن نیز تا حدودی جلوگیری کنید.

عدم اتصال آنتن به فرستنده

تحت هیچ شرایطی هیچ گون فرستنده ویدئویی را بدون نصب آنتن آن روشن نکنید . با این کار آسیب بسیار شدیدی را به فرستنده خود وارد خواهید کرد. چرا که وقتی فرستنده را بدون نصب آنتن آن روشن می کنید سیگنال های تولید شده از فرستنده ارسال نشده و مستقیما به خود فرستنده  با می گردد و علاوه بر ایجاد گرمای زیاد باعث آسیب دائمی به فرستنده شما می شود.

استفاده از آنتن های اشتباه

همیشه مراقب نحوه اتصال آنتن و فرستنده تصویر به یکدگیر باشید. قبل از اتصال نری و مادگی اتصال دهنده ها را چک کنید که دو نری و یا دو مادگی را به یکدیگر متصل نکنید.

در صورتی که هم آنتن شما و هم فرستنده شما دارای سوکت های اتصال یکسانی هستند می توانید از مبدل هایی برای تبدیل سوکت ها استفاده کنید. به هیچ عنوان هیچ دو سوکت مشابه را به یکدیگر متصل نکنید.

استفاده از آنتن های بی کیفیت و یا خراب

ثبل از اتصال آنتن از سلامت کامل آنتن مطمعا شوید. مطمعا شوید که آنتن هیچ گونه ضربه فرساینده ای نخورده و تمام سوکت های اتصال و بخش های دیگر آن سالم باشند.

چراکه آنتن های خراب و بی کیفیت نیز خروجی مورد قبول وراندمان بالایی را در اختیار شما قرار نمی دهد و باعث فشار آمدن به فرستنده تصویر و داغ شدن بیش از حد آن می شود.

رفع مشکل داغ شدن بیش از حد فرستنده ویدئویی

در صورتی که موارد بالا را چک کردید و مشکل شما بر طرف نشد علت داغ شدن بیش از حد این قطعه در توان بالا و یا نوع ساختار آن است.بنابراین شما نمی توانید گرمای تولید شده در فرستنده ویدئویی خود را کاهش دهید و صرفا می توانید با استفاده از ترفند هایی گرمای ایجاد شده را بهتر و بیشتر دفع کنید تا از آسیب های احتمالی جلوگیری کنید.در زیر روش ها و ترفند هایی را برای این کار به شما آموزش خواهیم داد.

از هیتسینک ( Heatsink ) بزرگ تر و بهتری استفاده کنید

یکی از بهترین و عملی ترین روش های دفع گرمای تولید شده استفاده از یک هیتسینک (  Heatsink ) کوچک و نصب آن بر روی فرستنده ویدئویی است. با استفاد از این روش می توانید با صرف هزینه کم و سبک نگه داشتن مولتی روتور خود فرستنده ویدئویی را تا حد ممکن خنک نگه دارید.

برای استفاده از یک هیتسینک جدید و نصب آن بر روی فرستنده ویدئوی خود موارد زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا هیتسینک اصلی فرستنده ویدئو را از روی آن جدا کنید.
  • کمی خمیر سیلیکون را برای افزایش رسانایی گرمای بین هیتسینک و فرستنده ویدئویی اضافه کنید.
  • در نهایت نیز هیتسینک جدید را بر روی فرستنده ویدئو نصب کنید و برای اطمینان بیشتر با بست زیپی اتصال را محکم کنید.

ولتاژ وروی به فرستنده ویدئویی را کاهش دهید

بسیاری از فرستنده های ویدئویی ( VTX )  دارای تنظیم کننده ولتاژ هستند تا ولتاژ اضافی ورودی به فرستنده را به گرمای اضافی تبدیل کنند و از ایجاد فشار بر روی فرستنده جلوگیری کنند. این امر موجب داغ شدن بیش از حد فرستنده ویدئویی می شود. برای اجتناب از این امر بهتر است ولتاژ ورودی به فرستنده خود را تا حد امکان کاهش دهید و به حد اقل ولتاژ مورد نیاز برای راه اندازی نزدیک کنید.

از جریان باد در هنگام پرواز به خوبی استفاده کنید

یکی از ارزان ترین و آسان ترین روش ها برای کاهش گرمای فرستنده تصویر و حل مشکل داغ شدن بیش از حد آن ، نصب فرستنده در قسمتی از مولتی روتور و پرنده است که بیشترین جریان عبوری هوا در هنگام پرواز به آن برسد.

با استفاده از این روش در هنگام پرواز به دلیل عبور هرچه بیشتر هوا فرستنده شما خنک تر خواهد ماند.

در واقع صحبت اصلی در این بخش حول نصب درست فرستنده تصویر بر روی پرنده است چرا که علاوه بر جریان هوای عبوری ملاک هایی نظیر نصب فرستنده در قسمتی که به دور از هرگونه منبع ایجاد گرمای دیگر بر روی پرنده باشد نیز امری مهم محسوب می شود.

برای اطلاع از انواع آنتن ها و نحوه انتخاب آنتن مناسب پیشنهاد می شود مقاله معرفی آنتن های FPV و انتخاب مناسب ترین آنتن را مطالعه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *