آموزش, هواپیمای مدل

بررسی مود FBWB ( حالت FLY BY WIRE_B ) مود پروازی هواپیما های مدل

مود FBWB شبیه حالت پروازی FLY BY WIRE_A ( مود FBWA ) است با این تفاوت که در مود FBWB هواپیما نیز سعی خواهد کرد که ارتفاع را ثابت نگه دارد. کنترلر چرخش حول محور رول همانند مود FBWA عمل می کند و ارتفاع با استفاده از elevator کنترل می شود. در این مود پروازی سرعت هوای عبوری با throttle کنترل می شود.

مود FBWB ( حالت FLY BY WIRE_B ) مود پروازی هواپیما های مدل

برای کنترل ارتفاع خود در حالت FBWB و برای تغییر در ارتفاع، از elevator استفاده کنید.

درصورتیکه استیک elevator را در مرکز قرار دهید، هواپیما سعی می کند ارتفاع فعلی را ثابت نگه دارد. با حرکت elevator، هواپیما متناسب با فاصله elevator از مرکز، ارتفاع را از دست می دهد یا ارتفاع می گیرد.

برای تنظیم بیشترین مقدار elevator در هواپیما باید مقدار FBWB_CLIMB_RATE را افزایش دهید. این مقدار به صورت پیش فرض بر روی 2 متر بر ثانیه قرار دارد که تغییری به شدت کند است.

همچنین برای تنظیم این که با جلو دادن اهرم elevator دماغه ی هواپیما به سمت پایین بیاید باید مقدار پارامتر FBWB_ELEV_REV را مساوی 0 و برای بر عکس کردن این فرمان باید این مقدار را برابر 1 قرار دهید.

در بیشتر هواپیما های مدل کنترل دماغه ی هواپیما به این صورت است که با جلو دادن اهرم elevator صورت می گیرد.

توجه داشته باشید که استیک elevator چرخش های حول محور پیچ را کنترل نمی کند، بلکه فقط ارتفاع را کنترل می کند. میزان چرخش حول محور پیچ مورد استفاده برای رسیدن به سطح صعود یا نزولی درخواستی بستگی به تنظیمات TECS شما دارد، اما به طور کلی autopilot سعی خواهد کرد هواپیما را به طور دقیق در محور پیچ ثابت نگه دارد، اما در درجه اول صعود یا نزول هواپیما ی مدل با بالا بردن یا پایین آمدن تراتل کنترل می شود.

این برای افرادی که با مود FBWA پرواز کرده اند می تواند نا خوشایند باشد چرا که در حالت پروازی FBWA کنترل بیشتر و مستقیم تری روی محور پیچ وجود دارد.

اگر سنسور کنترل سرعت هوا داشته باشید، تراتل میزان سرعت هوا را در محدوده ی ARSPD_FBW_MIN تا ARSPD_FBW_MAX کنترل می کند. اگر تراتل در کمترین مقدار خود باشد، هواپیما سعی می کند در ARSPD_FBW_MIN پرواز کند. اگر حداکثر باشد، می توانید در ARSPD_FBW_MAX پرواز کنید.

اگر هواپیمای شما سنسور کنترل سرعت هوا را ندارد، اهرم تراتل شما باید میزان تراتل را کنترل کند.

همچنین از اهرم تراتل می توانید برای افزایش سریع تر ارتفاع استفاده کنید، فقط باید این اهرم را از مرکز بالاتر ببرید.

این مود هم مانند حالت FBWA، کنترل rudder را تحت دو کنترل دستی و خودکار برای هماهنگی قرار داده است.

شما همچنین باید به حالت CRUISE نگاهی بیندازید، زیرا این مود معمولاً بهتر از مود پروازی FBWB است، به خصوص اگر باد شدید وجود داشته باشد. در حالت CRUISE، هواپیما ی مدل شما هنگامی هیچ چرخشی را در محور رول نداد و یک مسیر را به صورت مستقیم طی می کند که استیک aileron را حرکت ندهید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *