آموزش, رادیو کنترل و سیستم های ارتباطی

بررسی مشکل کاهش برد عملیاتی ماژول R9M در رادیو کنترل و آموزش رفع آن

یکی از مشکلاتی که ممکن است در استفاده از ماژول R9M در رادیو کنترل خود با آن مواجه شوید مشکل کاهش برد عملیاتی و رنج ( RANGE )  دریافتی سیگنال است. در این مقاله قصد داریم در مورد این مشکل بحث کنیم و راه حل های پیشنهادی برای حل این مشکل را برای شما بیان کنیم.

راه حل های پیشنهادی

در ادامه راه حل های مختلفی را برای شما در نظر گرفته ایم. سعی کرده ایم تا این راه حل ها را از ساده ترین و کم هزینه ترین آن ها مرتب کنیم.در صورتی که هیچ ایده ای مبنی بر دلیل  کاهش برد عملیاتی و قدرت دریافت سیگنال ماژول  R9M  رادیو کنترل خود ندارید می توانید موارد این مقاله را به ترتیب چک کنید تا از ساده ترین راه حل ها برای رفع مشکل خود شروع کنید و از صرف بی هوده هزینه و انرژی اضافی خود داری کنید.

فریمور ماژول R9m را آپدیت کنید

گاهی ممکن است این مشکلات و کاهش برد عملیاتی به دلیل باگ هایی در گیرنده و ماژول R9M به وجود بیایند. برای حل این مشکل بهتر است قبل از انجام هر کاری اقدام به آپدیت فریمور آن ها به آخرین ورژن کنید تا باگ های احتمالی رفع شوند.

از باند فرکانسی مناسب استفاده کنید

باند فرکانسی که برای ماژول R9M پیشنهاد شده 900MHz می باشد. اما به طور دقیق تر باند فرکانسی مناسب این ماژول نزدیک دو مقدار 868MHz و 915MHz است.

در صورتی که در هر کدام از این فرکانس ها مشکل داشتید می توانید با تعویض باند فرکانسی خود مناسب ترین آن ها  را برای منطقه ای که در آن هستید انتخاب کنید.

در صورتی که از فریمور جدید FRSKY با نام  FLEX Frimware استفاده می کنید مشکل زیادی برای تغییر باند های فرکانسی خود نخواهید داشت اما اگر از فریمور ها معمولی استفاده می کنید برای تعویض باند فرکانسی خود نیاز دارید تا ماژول و گیرنده خود R9M خود را فلش کنید.

آنتن بهتری برای ماژول خود تهیه کنید

در صورتی که از آنتن های قدیمی در رادیو خود استفاده می کنید، با ایجاد مشکل کاهش قدرت دریافت سیگنال وقت آن رسیده تا برای رادیو کنترل خود آنتن جدیدی را تهیه کنید.اما توجه داشته باشید تا در هنگام خرید آنتن به نوع آنتن انتخابی و باند فرکانسی مناسب آنتن توجه کنید.

نصب درست آنتن                   

در هنگام نصب آنتن  فرستنده ( TX ) و گیرنده ( VX ) به محل قرار گیری و زاویه نصب آنتن دقت کنید. برای دریافت بهترین نتیجه سعی کنید با تغییر محل قرار گیری آنتن میزان آنتن دهی آن را چک کنید و بهترین حالت را برای نصب آنتن خود پیدا کنید.

همچنین از سالم بودن و اتصال صحیح سوکت های اتصال آنتن به ماژول و گیرنده اطمینان حاصل کنید.

ماژول داخلی رادیو کنترل خود را خاموش کنید

برای استفاده از ماژول های خارجی نظیر R9M  حتما باید ماژول داخلی رادیو کنترل خود را خاموش کنید تا از اختلال فرکانس ماژول خارجی و داخلی جلوگیری کنید.

گیرنده خود را چک کنید

گیرنده شما که بر روی کواد کوپتر و ویا مولتی روتور شما نصب می شود ممکن است بر اثر ضربه سقوط آسیب ببیند. برای اطمینان از سالم بودن گیرنده و عمکلرد درست آن تمام قطعات داخلی گیرنده و تمام اتصالات را چک کنید.

علاوه بر اتصالات برد گیرنده و سالم بودن آن نیاز دارید تا تمام سیم ها و اتصالات آنتن گیرنده و کابل های اتصال را نیز چک کنید و از صحص بودن آن ها مطمعا شوید و در صورت ایجاد هرگونه مشکل سریعا نصبت به تعمیر آن اقدام کنید.

استفاده از FPORT برای ماژول R9M

در صورت استفاده از FPORT بهتر است پورت ورودی آن را در UART معمولی در نظر بگیرید و برای استفاده از FPORT هرگز از SOFTSERIAL استفاده نکنید چرا که سرعت بسیاری پایینی خواهید داشت.

قدرت ماژول R9M خود را افزایش دهید

یکی دیگر از روش هایی که می توانید برای بهبود عمکرد ماژول R9M خود به کار ببرید افزایش قدرت ماژول در رادیو کنترل است. برای این کار به صفحه Model SETUP  بروید و گزینه External Module را انتخاب کنید. مقدار RF power خود را تا سقف 1000 mW بالا ببرید.

اختلالات فرکانسی زیاد

ممکن است دلیل کاهش قدرت دریافت شما به دلیل اختلالات زیاد فرکانسی منطقه باشد. این اختلالات به دلایل زیادی نظیر دکل های مخابراطی اتفاق می افتند. برای اطمینان از این مشکل بهتر است کواد کوپتر یا مولتی روتور خود را در منطقه دیگری تست کنید و در صورتی ک این کاهش قدرت همچنان پا بر جا بود به دلیل مشکلات سخت افزاری و یا نرم افزاری شما خواهد بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *