آموزش, رادیو کنترل و سیستم های ارتباطی

رادیو کنترل ( Radio Control ) چیست و چه کاربردی در مولتی روتور ها دارد؟

امروزه در اطرافمان لوازم بسیاری وجود دارند که به صورت رادیویی یا بی سیم کنترل می شوند. یکی از قطعات مهم و مورد نیاز برای پرواز مولتی روتور ها، رادیو کنترل ( radio control ) است که به صورت کلی از دو بخش فرستنده و گیرنده تشکیل شده است.

رادیو کنترل ( Radio Control ) چیست؟

RC یا کنترل از راه دور به وسیله ای گفته می شود که بتوانید که توسط آن کنترل ربات ، کواد کوپتر یا هر وسیله دیگر را به صورت بی سیم و از طریق امواج رادیویی در اختیار بگیرید و به آن فرمان دهید.

فرکانس کاری رادیو کنترل ها

در حال حاظر اکثر RC ها بر روی فرکانس 2.4 گیگاهرتز کار می کنند. در رادیو کنترل های امروزی از شیوه کد گزاری برای از بین بردن تداخل استفاده می شود و در هنگام اتصال گیرنده به رادیو کنترل یک کد خاص به گیرنده تعلق می گیرد و هنگامی که ارتباط بین آن ها برقرار شد و اصطلاحا با هم جفت شدند ، گیرنده فقط از همان رادیو کنترل فرمان می گیرد. به طور مثال که اگر شما چند رادیو کنترلر را با هم روشن کنید و در حال کار با مولتی روتور های خود باشید مشکل قطع شدن ارتباط و تداخل را ندارید.

فرکانس های دیگری مانند 900 مگاهرتز یا 433 مگاهرتز نیز وجود دارند که برای رادیو کنترل های با برد بالاتر استفاده می شوند. استفاده از فرکانس 900 مگا هرتز بنا به دلایلی در برخی کشور ها ممنوع است .

برد رادیو کنترل

شاید برای شما هم سوال باشد که برد یک رادیوکنترل چقدر است. همانطور که در بالا اشاره کردیم اکثر رادیوکنترل های تجاری موجود در بازار دارای فرکانس کاری 2.4 گیگاهرتز می باشند. این RC ها دارای قدرت خروجی 100 میلی واتی هستند که در فضای مناسب بردی در حدود 500 تا 3000 متر دارند.

تعداد کانال

یکی از مهم ترین ویژگی های رادیو کنترل ها تعداد کانال ( هر فرمان متفاوت یک کانال نامیده می شود ) آنها است. در حالت کلی چهار کانال اصلی وجود دارد که عبارتند از :

تراتل (throttle) برای کنترل سرعت چرخش موتور یا موتور ها – و در مولتی روتور ها برای تغییر ارتفاع پرنده.
الوران (aileron) برای کنترل حرکات در محور رول ( roll ) و در مولتی روتور ها برای حرکت پرنده به چپ و راست.

الویتور ( elevator ) برای کنترل حرکات در محور پیچ ( pitch ) و در مولتی روتور ها برای حرکت پرنده به جلو وعقب.
رادر ( rudder ) برای کنترل حرکات در محور یاو( yaw ) و در مولتی روتور ها برای چرخش پرنده در جهت یا خلاف جهت عقربه های ساعت به دور خود.

این چهار کانال به عنوان کانال اصلی برای کنترل حرکات انواع پرنده ها اعم از مولتی روتورها ، هواپیمای بدون سرنشین و هلیکوپتر های RC هستند .

کانال های بیشتر می توانند به عنوان کنترل بخش های دیگری از مولتی روتور شما باشند. به عنوان مثال اکثر مولتی روتور ها یک کانال پنجم به عنوان تغییر دادن مد های پرواز دارند یا حتی کانال 6 برای تغییر دادن و کنترل زاویه دوربین.

مود رادیو کنترل

در رادیو کنترل ها نحوه چیدن استیک های کنترل متفاوت است که در تصویر پایین انواع مختلف آن را مشاهده می کنید.

نکته : در قاره آسیا و اروپا  به ویژه در ایران از مد 2 ( MODE 2 ) برای نحوه فرماندهی استیک های رادیو کنترل ها استفاده می شود .

هنگامی که برای خرید رادیو کنترل ( Radio Control ) اقدام می کنید ، حتما به تعداد کانال های مورد نیاز برای کنترل مولتی روتور خود دقت کنید. هر چه تعداد کانال بیشتر باشد قیمت رادیو کنترل نیز بالاتر می رود .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *