آموزش, دوربین عینک و مانیتور

راهنمای انتخاب بهترین باتری برای عینک FPV یا FPV GOGGLES

از آنجایی که برای برق رسانی و تغذیه عینک های FPV راه های مختلفی وجود دارد .در این مقاله قصد داریم تا شما را با بهترین راه های تغذیه عینک FPV یا به اصطلاح FPV GOGLLE خود آشنا کنیم. این روش تغذیه را می توان برای اکثر مدل های عینک های FPV  که با استفاده از یک باتری لیتیوم پلیمر 2 سل با جک اتصال  5.5 در 2.1 میلیمتر  مدل BARREL تغذیه می شوند .

تخمین زمان استفاده از عینک FPV با هر نوع باتری

برای تخمین مدت زمانی که با هر باتری می توانید عینک FPV خود را تغذیه کنید می توانید روش زیر را امتحان کنید.

با تقسیم ظرفیت باتری به جریان مصرفی عینک FPV  عدد بدست آمده مدت زمانی است که شما می توانید با آن باتری عینک FPV خود را تغذیه کنید. برای مثال عینک FPV مدل FATSHARK Dominator V2 که با یک باتری لیتیوم پلیمر 2 سل و 1000 میلی آمپر تغذیه می شود می تواند مدت زمانی در حدود 2 ساعت را روشن بماند.

در زیر به بررسی و معرفی انواع روش ها و باتری هایی که می توانید برای بیشتر کردن زمان استفاده از عینک FPV خود استفاده کنید بحث خواهیم کرد.

باتری های اختصاصی 2 سل عینک FPV

عینک های FPV معمولا به صورت پیش فرض با باتری های لیتیوم پلیمر با ظرفیت بین 1000 تا 1800 میلی آمپر عرضه می شوند که این باتری ها زمان استفاده از عینک FPV را به صورت مداوم حدود 2 ساعت تخمین میزند.

اما در صورتی که نیاز دارید تا زمان استفاده مداوم از عینک FPV خود  را افزایش دهید می توانید از باتری های لیتیوم پلیمری با ظرفیت بالاتر برای مثال باتری های مدل Tattu با ظرفیت 2500 میلی آمپر استفاده کنید.برخی از باتری های موجود دارای سوکت های مخصوص عینک FPV هستند. در صورتی که باتری مورد نظر شما فاقد این نوع سوکت بود می توانید سوکت آن را تعویض کنید.

استفاده از باتری های لیتیوم یون مدل 18650

علاوه بر باتری های لیتیوم پلیمر آماده می توانید از باتری های لیتیوم یون 18650 نیز استفاده کنید. با سری کردن دو عدد از این باتری های لیتیوم یون یک پک باتری 2 سال خواهید داشت که تایم استفاده عینک FPV شما را تا 4 ساعت افزایش می دهد. این باتری ها به دلیل قیمت پایین تر و وزن کمتر از محبوبیت زیادی برخوردار هستند.

اما برای استفاده از این نوع باتری ها چند نکته منفی را نیز باید در نظر داشته باشید. اولین نکته ولتاژ و ظرفیت تخلیه این نوع باتری ها است. در این نوع باتری ها شما نمی توانید تمام قدرت و انرژی باتری را دریافت کنید و صرفا دو سوم توان باتری را می توانید مصرف کنید. برای مثال یک باتری 3400 میلی آمپر تنها 2200 میلی آمپر را در اختیار شما قرار خواهد داد.

نکته دوم نیز در ولتاژ این نوع باتری ها است چرا که برخی از عینک های FPV برای جلوگیری از تخلیه بیش از حد دارای آلارم هشدار ولتاژ هستند این آلارم با رسیدن ولتاژ باتری به کمتر از 3.6 ولت روشن خواهد شد و این برای باتری های لیتیوم پلیمر امری طبیعی است اما باتری های 18650 را می توان به صورت ایمن تا ولتاژ 3.1  نیز استفاده کرد.

از جمله سایر معایب استفاده از این باتری ها می توان به سرعت شارژ پایین آن ها اشاره کرد چرا که این باتری ها را می توان تنها با شدت جریانی کمتر از 0.5 آمپر بر ساعت شارژ کرد.

ساخت جاباتری برای استفاده راحت تر باتری های لیتیوم یون

برای استفاده راحت تر از باتری های لیتیوم یون 18650  می توانید جا باتری بسازید تا نیازی به اتصال و سری کردن مستقیم آن ها نداشته باشید و به راحتی آن ها را با باتری های شارژ شده تعویض کنید.

دو مورد از ویژگی های جانبی این جاباتری در استفاده از بالانسر برای بالانس کردن باتری ها در زمان شارژ و استفاده از ماژول نشانگر ولتاژ برای نشان دادن لحظه ای ولتاژ باتری ها است.

برای ساخت این جاباتری 2 سل به وسایل زیر نیاز دارید:

  • جاباتری معمولی 2 سل.
  • جک اتصال باتری 5.5 میلی متریمدل BARREL.
  • سوکت بالانسر 2 سل
  • ماژول نشانگر ولتاژ 2 سل.

برای ساخت جاباتری و اتصال قطعات می توانید از نقشه شماتیکی آن که زیر آورده شده است استفاده کنید.

برای حل مشکل پایین آمدن ولتاژ و جلوگیری از آلارم هشدار ولتاژ عینک FPV می توانید از یک تنظیم کننده ولتاژ ( Voltage Regulator ) استفاده کرده و ولتاژ باتری ها را تا 9 ولت نیز بالا ببرید.اما نکته منفی در باره این روش این است که دیگر نمی توانید باتری را با ولتاژ قبلی شارژ کنید.

پس می توانید بین آلارم های متوالی در حین استفاده و ریسک شارژ باتری با ولتاژ و شدت جریان متفاوت یکی را انتخاب کنید.

تنظیم کننده ولتاژ ( Voltage Regulator )

برای استفاده از باتری هایی با سل های بیشتر نیز می توانید از تنظیم کننده های ولتاژ استفاده کنید و ولتاژ باتری های بیشتر از 2 سل را پایین آورده و برای استفاده عینک FPV خود مناسب کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *