آموزش, فلایت کنترل و سیستم های مرتبط, نقد و بررسی

بررسی فلایت کنترلر DYS F4 PRO V2 ( فلایت کنترل AIO )

فلایت کنترلر DYS F4 Pro V2 یک فلایت کنترل جدید AIO (همه در یک – all in one) است که در بین اکثر علاقه مندان به ساخت کوادکوپتر های کوچک ، بسیار محبوب است. در این مقاله به بررسی ویژگی های این فلایت کنترل می پردازیم.

قبل از انتخاب فلایت کنترل برای کوادکوپتر خود حتما مقاله ی انواع فلایت کنترلر ها (Flight Controller) را مطالعه کنید.

ویژگی فلایت کنترلر DYS F4 Pro V2

فلایت کنترل DYS F4 Pro V2 از لحاظ ویژگی ها و توانایی ها تقریبا مشابه فلایت کنترل های Kakute F4 و Betaflgiht F3 است. برد این فلایت کنترل ها شامل برد توضیع برق (PDB) و OSD می باشد که لحیم کاری شما را کمتر می کند.

در فلایت کنترلر DYS F4 Pro چند ویژگی وجود دارد که این FC را از سایر فلایت کنترل های دیگر متمایز می کند :

  • پین هدر برای اتصال اسپید کنترل DYS 4in1 در بالای فلایت کنترل بدون نیاز به لحیم کاری
  • پوشش ضد آب
  • یکی از بهترین فلایت کنترلر ها با طراحی لایه ای
  • بدون نیاز به قطعات لرزشگیر

مشخصات فلایت کنترلر DYS F4 Pro

  • پردازنده ی STM32 F4 به همراه سنسور MPU6000 Gyro
  • قابلیت تحمل ولتاژ ورودی باتری 2 تا 6 سل
  • ولتاژ خروجی : 5 ولت 3 آمپر
  • تنظیم OSD روی فلایت کنترل (تنظیم OSD در فریمور بتافلایت)
  • پشتیبانی بتافلایت با قرار دادن مدل فلایت کنترل بر روی Omnibus F4
  • حافظه ی داخلی 8 مگابایت برای ذخیره سازی اطلاعات روی جعبه سیاه (blackbox)

برد های AIO لایه های مس بسیار ضخیم دارند و در هنگام لحیم کاری، به حرارت بسیار زیادی نیاز دارند. اگر هنگام لحیم کاری برد فلایت کنترل دچار مشکل شدید ، ابتدا کیفیت لحیم کاری خود را بررسی کنید.

بررسی فلایت کنترلر DYS F4 Pro

فلایت کنترل DYS F4 Pro دارای طراحی بسیار کاربر پسند است : قرار دادن پد برق اسپید کنترل ها در 4 گوشه ی برد و خارج از فلایت کنترل و جدا کردن پد های مثبت و منفی برای جلوگیری از اتصال کوتاه این پد ها به هنگام لحیم کاری.

همه پین ها و پد ها در هر دو طرف ( زیر و روی فلایت کنترلر ) موجود هستند ، بنابراین مهم نیست که سیم را به کدام روی پد لحیم می کنید. این یکی از بهترین ویژگی های این فلایت کنترل است.

سوراخ های پیچ روی فلایت کنترل DYS F4 Pro بزرگتر از حد معمول است ( قطر حدود 4.2 میلی متری ، حد معمول 3.2 میلیمتر ). این سوراخ های بزرگتر به منظور قرار گیری فلایت کنترل روی لرزشگیر می باشد.

روی این فلایت کنترل 8 پین هدر وجود دارد که برای اتصال به اسپید کنترل DYS 4in1 قرار داده شده است. این روش بسیار خوب است چون بدون هیچ گونه لحیم کاری اسپید کنترل خود را به فلایت کنترل می توانید متصل کنید.

برخی از مشکلات هنگام استفاده از اسپید کنترل DYS 4in1

  • برد PDB که با فلایت کنترل یکی شده ، به هنگام استفاده از اسپید کنترل 4 در1 بی معنی است و مس موجود در فلایت کنترل کاری جز اضافه کردن وزن فلایت کنترل را ندارد ( بدون قابلیت PDB حدود 5 گرم سبک تر )
  • از دست دادن سنسور جریان ( current sensor )، چرا که این سنسور در اسپید کنترل وجود ندارد ( سنسوری برای اندازه گیری میزان جریان مصرفی که در OSD نمایش دهد ).

عدم پشتیبانی از پروتکل SBUS و پورت تله متری SPort

اگر از رادیو کنترل Frsky استفاده می کنید و می خواهید با این فلایت کنترلر از طریق پورت تله متری Smart Port ارتباط برقرار کنید ، حتما با مشکل مواجه خواهید شد. چرا که این فلایت کنترلر دارای 1 اینورتر سخت افزاری است که برای پین SBUS ساخته شده است. اگر می خواهید که به طور هم زمان از SBUS و Smart Port استفاده کنید ، شما باید یک سیگنال غیر فعال را برای Smart Port در پورت RX دریافت کنید.

همچنین اگر شما مایل به استفاده از پروتکل SBUS در پورت UART های مختلف هستید ، بایستی سیگنال SBUS را از پین RX دریافت کنید. زیرا UART ها ممکن است دارای چرخش سخت افزاری باشند.

موفق باشید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *