آموزش, عمومی

استفاده از لرزش گیر در موتور براشلس و فلایت کنترلر برای کاهش نوسانات کوادکوپتر

نوسانات و لرزش ها در پرواز کواد کوپتر و مولتی روتور باعث اعمال فشار اضافی به موتور براشلس و فلایت کنترلر می شود که کاهش کیفیت پرواز و عملکرد کوادکوپتر را در پیش دارد. استفاده از لرزش گیر در ساختمان فلایت کنترلر و موتور براشلس باعث کاهش اینگونه نوسانات و لرزش ها در کواد کوپتر و نرم کردن عملکرد آن  می شود.

مزایای استفاده از لرزش گیر در موتور براشلس و فلایت کنترلر

استفاده از لرزش گیر در نصب موتور براشلس ها باعث کاهش اعمال نوسانات موتور به بدنه شده و همچنین استفاده از این لرزش گیر ها در نصب فلایت کنترلر باعث کاهش اعمال نوسانات از بدنه به فلایت کنترلر خواهد شد.

استفاده از لرزش گیر امری حتمی و ضروری نیست چرا که اگر کوادکوپتر شما پرواز نرمی دارد نیازی به استفاده از این لرزش گیر ها ندارید و در صورت استفاده از آن ها نیز تغییرات چشمگیری را در عملکرد کوادکوپتر خود نخواهید دید.اما اگر کواد کوپتر شما دچار نوسانات و لرزش های کوچک اما شدیدی است باید از این لرزش گیر ها برای کاهش اعمال نوسانات از موتور براشلس ها به فلایت کنترلر و بدنه استفاده کنید تا بهبود قابل توجه عملکرد کوادکوپتر خود را به چشم ببینید.

از مزایای استفاده از لرزش گیر در ساختارکواد کوپتر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نرم تر شدن حرکت و پرواز کوادکوپتر.
  • ساده تر شدن تنظیم ضرایب  PID و بدست آوردن پایداری کوادکوپتر.
  • برداشته شدن فشار اضافی از روی موتور ها و در نتیجه آن بالا رفتن بازده موتور ها و داغ نکردن بیش از حد آن ها در طول پرواز.
  • کاهش نویز ها و نوسانات تصویر ارسالی در پرواز FPV . چرا که نوسانات پروازی مولتی روتور باعث کاهش کیفیت تصاویر دریافتی خواهد شد.

لرزش گیر در فلایت کنترلر

لرزش گیر هایی که در ساختمان  فلایت کنترلر ها میتوانند مورد استفاده  قرار بگیرند به صورت زیر هستند:

Bobbin ها در سایز های مختلف

طراحی و ساخت پایه های ضربه گیر با استفاده از پرینتر سه بعدی

استفاده از چسب های فومی در محل اتصال فلایت کنترلر و بدنه اصلی

ساده ترین راه برای کاهش نویز  استفاده از Bobbin ها  هستند. این قطعات کوچک پلاستیکی انعطاف و قابلیت ضربه گیری نسبتا خوبی را در اختیار شما قرار می دهند.

برای طراحی و ساخت لرزش گیر های مد نظر خود بهتر است این نکته را مورد توجه قرار دهید که جنس مواد استفاده شده در ساخت این لرزش گیر ها برای جذب لرزش ها و نوسانات به قدری نرم باشند که اجازه عبور نوسانات و رسیدن آن به فلایت کنترلر را ندهند و از طرفی آنقدر نرم نباشند که باعث شل و وارفتگی اتصالات شده و خود باعث ایجاد نوسانات تازه ای شوند.

نوار چسب های فومی نیز گزینه مناسبی برای جذب نوسانات هستند.این نوار چسب ها که به صورت نوار چسب های دو طرفه هستند به دلیل لایه فومی که در لایه وسط آن ها وجود دارد قدرت ضربه گیری و جذب نوسان بالایی را دارند.  با استفاده از این نوار چسب ها دیگر نیازی به پیچ و مهره کردن فلایت کنترلر به بدنه نیست و تنها لازم است تا فلایت کنترلر را به صورت مستقیم و با استفاده از این نوار چسب ها به بدنه متصل کنید.

لرزش گیر در نصب موتور براشلس

موتور براشلس ها  تنها قطعات متحرک در کواد کوپتر هستند که منبع ایجاد تمامی نوسانات و لرزش ها در کوادکوپتر به شمار می روند. اگر ما بتوانیم تمام لرزش های کوادکوپتر را با استفاده از لرزش گیر در منبع ایجاد آن ها خنثی کنیم می توانیم بخش بزرگی از نوسانات کوادکوپتر را کاهش دهیم.

برای این کار از لرزش گیر در موتور براشلس ها استفاده می کنیم.این کار تاثیر بسیار خوب و مفیدی در کاهش لرزش های کوادکوپتر دارد اما تنها مشکلی این گونه لرزش گیر ها ممکن است برای ما ایجاد کنند شل شدن پیچ ها و اتصالات بعد از مدت کوتاهی به دلیل نرم بودن جنس ماده استفاده شده در لرزش گیر است که ما را مجبور به چک کردن و سفت کردن تمامی پیچ ها و اتصالات قبل از هر پرواز می کند.

متریال  و جنس های مختلفی از مواد وجود دارند . که می توان  از آن ها به عنوان لرزش گیر در موتور براشلس ها استفاده کرد . که معمول ترین و عمومی ترین آن ها را در زیر به شما معرفی می کنیم:

  • استفاده از چسب برق سه لایه و بیشتر.
  • طراحی  و ساخت پایه توسط پرینتر 3 بعدی.
  • پد های سیلیکونی.

نکته:

توجه داشته باشید که سفت کردن پیچ ها و اتصالات موتور براشلس. را در صورت نیاز انجام دهید . نیازی به سفت کردن پیچ ها در هر بار پرواز نیست و صرفا چک کردن آن ها مهم است. چرا که با سفت کردن بیش از حد پیچ ها باعث افزایش نوسانات و آسیب رساندن به لرزش گیر ها و ضعیف شدن قدرت جذب آن ها خواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *