آموزش, موتور و ملخ و اسپید کنترل

بررسی دلایل و عوامل موثر در داغ شدن بیش از حد موتور براشلس در کوادکوپتر ها

یکی از مشلاتی که افراد در پرواز های خود با آن مواجه می شوند. داغ شدن بیش از حد موتور براشلس ها بعد از پرواز است که باعث ایجاد نگرانی آن ها می شود.در این قسمت سعی داریم تا درمورد دلایل و عوامل موثر بر داغ شدن بیش از حد موتور براشلس ها  صحبت کنیم و نکاتی را پیرامون نحوه رفع این گونه مشکل ها با شما در میان بگذاریم.

داغ شن بیش از حد موتور براشلس ها چه مشکلاتی را به وجود می آورد؟

داغ شدن بیش از حد موتور ها ممکن است برای خیلی از افراد امری طبیعی به شمار رود.اما اگر بخواهیم به صورت واقع بینانه به این موضوع نگاه کنیم داغ شدن موتورها می تواند چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت باعث آسیب های مختلفی به موتور و سایر اجزای کوادکوپتر شما وارد کند.در ادامه مثال هایی از انواع آسیب های وارده به موتور و سایر اجزای مولتی روتور را باهم بررسی می کنیم.

  • یکی از بزرگترین و مهم ترین خطرات برای موتور شما احتمال ذوب شدن پوشش موجود بر روی سیم پیچ ها بر اثر گرمای زیاد و در نهایت ایجاد اتصال الکتریکی بین اجزای موتور و ایجاد دود ، آتش سوزی و آسیب  فراوان به موتور خواهد شد.
  • با گذشت زمان به دلیل ایجاد گرمای زیاد، آهن ربای موجود در بدنه استاتور ضعیف تر شده و باعث کاهش قدرت و عمکلرد موتور در طولانی مدت می شود.
  • کم شدن بازدهی به دلیل هدر رفت انرژی از طریق ایجاد گرمای اضافی در موتور براشلس.

منظور از داغ شدن بیش از حد چیست؟                             

همانطور که گفته شد داغ شدن موتور براشلس بعد از یک پرواز طولانی ممکن است برای خیلی از افراد امری طبیعی به شمار بیاید اما گرمای تولید شده در یک موتور براشلس معمولی بسیار کمتر و متفاوت تر از یک موتور معیوب خواهد بود. مسئله مهم در این قسمت فهمیدن تفاوت بین گرمای عادی و گرمای تولید شده به دلیل وجود ایراد در موتور است.

به طور کلی اگر بخواهیم به ساده ترین و راحت ترین شکل ممکن این تفاوت را بیان کنیم میتوان گفت که اگر بعد از یک پرواز نسبتا طولانی و دقیقا بعد از فرود آمدن مولتی روتور یا کواد کوپتر توانستید با انگشتان خود موتور  را بدون اذیت شدن به مدت 10 ثانیه لمس کنید به معنی سالم بودن و عادی بودن موتور است اما در صورتی که این گرمای تولید شده بیش ازحد تحمل شما باشد بایستی موتور را برای پیدا کردن مشکل و رفع آن بررسی کنید.

دلایل داغ شدن بیش از حد موتور براشلس

داغ شدن بیش از حد موتو براشلس می تواند به  عوامل مختلفی مرتبط باشد . در ادامه این بخش به معرفی این عوامل خواهیم پرداخت.

طولانی بودن بیش از حد پیچ اتصال موتور و بدنه

یکی از عوامل داغ شدن موتور بلند بودن بیش از حد پیچ اتصالی موتور و بدنه است که باعث برخورد پیچ با روتور و هسته داخلی موتور براشلس شده که این امر علاوه بر داغ شدن موتور منجر به خرابی هسته داخلی و ایجاد اتصال کوتاه بین موتور وسایر اجزای کوادکوپتر خواهد شد.

برای اطمینان از صحیح بودن اتصالات موتور وبدنه می توانید مقاله مربوط به آن را در این قسمت مطالعه کنید.

تنظیم نادرست و غیر استاندارد ضرایب PID و فیلتر ها

داغ شدن بیش از حد موتور شما ممکن است گاهی به دلیل تنظیم اشتباه ضرایب PID و یا تنظیم نادرست فیلتر هایی که برای کاهش نوسانات در کوادکوپتر و مولتی روتور در نظر گرفته اید باشد. اگر موتور های شما بعد از تغییر تنظیمات فیلتر و ضرایب PID شروع به داغ شدن بیش از حد می کنند می تواند به همین تنظیم نادرست مربوط باشد. که در این صورت باید تنظیمات ضرایب PID و فیلتر های خود را به حالت اولیه بازگردانی کنید تا از آسیب رسیدن به موتور خود جلوگیری کنید.

دور مورد از تظیماتی که در ضرایب PID و فیلتر ها ممکن است باعث داغ شدن بیش از حد موتور ها شود

عبارتند از:

  • افزایش بی رویه ضریب D برای کاهش حد اکثری نوسانات که فشار زیادی را به موتور وارد می کند.
  • غیر فعال کردن بی دلیل فیلتر های پیش  فرض و یا تغییر تنظیمات این  فیلتر ها بدون آگاهی کامل از عملکرد هرکدام.

در صورتی که با بازگردانی تنظیمات به حالت اولیه فشار اضافی از روی موتور ها برداشته نشد و موتور براشلس های شما هنوز هم بعد از پرواز گرمای بیش از حد تولید میکرد باید به دنبال اشکالات و عیوب مکانیکی موتور های خود باشید.

مشکلات و عیوب مکانیکی موتور براشلس ها

عوامل داغ شدن بیش از حد موتور می توان به مشکلات مکانیکی در موتور و یا نحوه اتصال آن به بدنه اشاره کرد.

  • محکم نبودن اتصالات و پیچ های متصل کننده موتور به بدنه و در نتیجه نوسان بیش از حد موتور در حین پرواز.
  • محکم بودن و سالم بودن بازوی موتور ها و اتصالات بین بازو و بدنه اصلی.
  • محکم نبودن فلایت کنترلر بر روی کوادکوپتر و یا مولتی روتور که باعث تکان ها و حرکت اضافی فلایت بر روی مولتی روتور و در نتیجه محاسبات اشتباه در روند متعادل  سازی پرنده و اعمال فشار اضافی بر روی موتور می شود.

استفاده از لرزش گیر در فلایت کنترلر

استفاده از انواع لرزش گیر ها در فلایت کنترل برای کاهش نوسانات و نرمتر و روان تر شدن حرکات کوادکوپتر و مولتی روتور است . که باعث کاهش فشار بر روی موتور ها و در نهایت ایجاد گرمای کمتر در موتور ها خواهد شد.

استفاده از خازن های بیشتر

یکی از راه های کاهش نوسانات کوادکوپتر و در نتیجه کاهش فشار اعمالی بر روی موتور براشلس ها استفاده از خازن های بیشتر در مسیر برق رسانی به اسپید کنترلر ( ESC ) و یا در سوکت های اتصالی نظیر XT60 است که باعث کاهش نوسانات ورودی به اسپید و فلایت کنترلر می شود.

مرکز جرم کواد ( Center Of Gravity )کوپتر ومولتی روتور

 بالانس نبودن مولتی روتور و یا کوادکوپتر می تواند باعث فشار بر روی تعداد خاصی از موتور براشلس ها در هنگام پرواز شود.در صورتی که بعد از پرواز داغ شدن بیش از حد تعداد خاصی از موتور براشلس های خود را دیدید می تواند به این دلیل باشد که مرکز جرم ( COG ) مولتی روتور شما در وسط پرنده نیست. برای مثال اگر دو موتور براشلس جلویی داغ تر از موتور های عقبی بودند به دلیل سنگین تر بودن جلوی کوادکوپتر است و اگر موتور های عقبی داغ تر بودند به دلیل سنگین بودن عقب پرنده است که باعث اعمال فشار بیشتر بر روی موتور ها برای حفظ تعادل و پایداری کوادکوپتر شده که در طولانی مدت آسیب فراوانی را به موتور براشلس های شما وارد خواهد کرد.

گیر کردن ملخ و یا موتور

گاها ممکن است ملخ نصب شده بر روی موتور به قسمتی از بدنه و یا سیم ها گیر کند  و یا موتور در قسمت های داخلی دچار اختلال و ساییدگی است  که هنگام پرواز باعث اعمال فشار اضافی بر روی موتور شده و منجر به داغ شدن بیش از حد موتور براشلس می شود.

موتور های خراب

در صورتی که تمام نکات بالا را بررسی کردید اما مشکل داغ شدن بیش از حد موتور براشلس های شما بر طرف نشد و یا در طول پرواز تنها یکی از موتور ها داغ می شد.بهتر است آن را با یک موتور  که از سالم بودن آن اطمینان دارید تعویض کنید و تست پرواز را در همان شرایط قبلی انجام دهید تا از سالم بودن ویا خراب بودن موتور خود مطمعا شوید.

داغ بودن محیط پرواز

ممکن است داغ شدن موتور براشلس صرفا به دلیل معیوب بودن موتور نباشد و دلیل این داغ شدن بیش از حد گرم بودن محیط پروازی مولتی روتور و کوادکوپتر باشد.چرا که در محیط های گرم تر از دمای نرمال، در هنگام پرواز موتور ها فرصت خنک شدن را پیدا می کنند و با مداومت پرواز لحظه به لحظه گرم تر می شوند.برای جلوگیری از این کار بهتر است پرواز های خود را صبح های زود و یا عصر ها که دمای هوا نسبت به سایر روز سرد تر است انجام دهید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *