آموزش, دوربین عینک و مانیتور

معرفی کانکتور ها و اتصال دهنده های آنتن FPV و بررسی معایب و مزایای آن ها

اتصال دهنده های آنتن FPV  و فرستنده های تصویر به صورت عمومی به چهار دسته SMA ،  RP-SMA، MMCX  و U.F.L تقسیم بندی می شوند.البته  اتصال دهنده های آنتن های FPV بازه گسترده تری از این بحث دارند اما در این قسمت ما صرفا چند نمونه پر کاربر این سوکت ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد و به شما توضیحاتی را برای انتخاب و استفاده صحیح هرکدام از این سوکت های اتصال خواهیم داد.

تفاوت دو اتصال دهنده SMA و RP-SMA  در آنتن FPV

دو نوع اتصال دهنده SMA و RP-SMA که به ترتیب مخفف Sub-Miniature Version A و  Reverse Polarity SMA می باشند جزو اتصال دهنده های اصلی هستند که هنوز هم به دلیل انعطاف بالا  و استحکام در پرواز FPV  و برای گیرنده تصویر( RTX ) و فرستنده تصویر( VTX ) به صورت عمده استفاده می شوند. اما یکی از معایب بزرگ آن ها سایز نسبتا بزرگ و وزن زیاد آن ها است که گاها مشکلاتی را برای علاقه مندان به دنیای FPV در انتخاب آنتن ایجاد می کند.

برتری این سوکت اتصال دهنده نسبت به سایر رقبای موجود در این لیست ، چرخه پیوند ( Mating Cycle ) در حدود 500+ در این نوع اتصال دهنده است که مقدار بسیار بیشتری نسبت به اتصال دهنده های MMCX وU.F.L  می باشد.

اتصال دهنده های SMA در واقع نوع ارتقاء یافته دسته ای از اتصال دهنده های شیلد دار بودند که در سال 1960 میلادی به تولید رسیدند.همچنین اتصال دهنده های RP-SMA را نیز می توان همان اتصال دهنده های SMA معرفی کرد فقط با این تفاوت که قسمت نری و مادگی در این اتصال دهنده عکس اتصال دهنده های SMA می باشد.

مقایسه کلی:

اما اگر بخواهیم به طور دقیق تر و کامل تر تفاوت های موجود بین دو مدل SMA  و RP-SMA را بدانیم می توانیم به جداول زیر مراجعه کنیم.

111

RP-SMA نریRP-SMA مادگی
مادگی این اتصال دهنده دقیقا برعکس است با بدنه و اتصال مادگی اما با پین میانی نری دارای بدنه نری برای نصب بر روی مادگی اما با حفره داخلی شبیه به مادگی SMA
SMAمادگیSMA نری
مانند سایر نری و مادگی های معمولی موجود در بازار است با بدنه متصل شونده مادگی و حفره میانی برای اتصال نریدارای بدنه نری و پین میانی فلزی برای اتصال به مادگی

تاریخچه کوتاهی از اتصال دهنده های RP-SMA در آنتن FPV

دلیل اصلی ساخت چنین کانکتور هایی در اصل به یک ترفند فروش باز میگردد.آنجایی که سازندگان تصمیم گرفتند تا با عوض کردن نری و مادگی پین های کانکتور ، کانکتوری منحصر به فرد را برای محصولات خود ارائه دهند که که قابلیت تعویض و جابجایی با سایر آنتن ها را نداشته باشد.چرا که تا آن زمان تمام کانکتور های مورد استفاده از نوع SMA بود و از طریق این ترفند توانستند به هدف ایده آل خود یعنی محصول منحصر به فرد دست پیدا کنند.

تعویض و یا جایگزینی اتصال دهنده های SMA

یکی از ترفند هایی که پایلوت های FPV و دوست داران پرواز FPV برای مراقبت بیشتر از آنتن و اتصال دهنده و گیرنده خود از کرش ها و شکستگی ها انجام می دهند لحیم کردن و اتصال مستقیم آنتن FPV به فرستنده تصویر است.

برای انجام این کار باید قسمت فلزی و کانکتور و اتصال دهنده را از بخش اصلی و سیم آنتن FPV جدا کنید.سیم سیگنال معمولا در مرکز آنتن است که با یک روکش سیلیکونی و یا پلاستیکی از قسمت های دیگر آنتن نظیر روکش فلزی که برای اتصال به زمین استفاده می شود جدا می شود.

در انتها قسمت رویه محل اتصال آنتن به فرستنده تصویر را به خوبی جدا کنید و با لحیم این دو قطعه را به یکدیگر متصل کنید.

توجه:

به دلیل تک رشته ای بودن سیم آنتن FPV احتمال شکستکی و خرابی آن در هنگام آماده سازی و لحیم کاری می باشد پس در هنگام کار مراقب قطع نشدن سیم ها در آنتن و یا محل اتصال باشید.

اما اگر انجام این کار برای شما سخت و یا هزینه بر است می توانید از نمونه های آماده که در آن آنتن و گیرنده تصویر به صورت یک تکه و متصل به یکدیگر ارائه می شود استفاده کنید.

مبدل های مورد استفاده برای اتصال دهنده های SMA و RP-SMA در آنتن FPV

گاها ممکن است اتصال آنتن به فرستنده تصویر و یا گیرنده تصویر به دلیل عدم هماهنگی بین نری و مادگی  پین ها امکان پذیر نباشد.در این صورت شما لازم نیست تا آنتن FPV و یا فرستنده و گیرنده تصویری تازه ای را برای پرواز FPV خود تهیه و کنید صرفا می توانید با استفاده ازمبدل هایی که این دو نوع نری و مادگی را به یکدیگر تبدیل می کنند دو قطعه خود را به یکدیگر با استفاده از اتصال دهنده های قدیمی متصل کنید.

یکی دیگر از ویژگی های این مبدل های نری و مادگی امکان اتصال آن ها به یکدیگر با زوایا مختلف است که این امکان را به شما می دهد تا با انعطاف بیشتری محل نصب آنتن  و فرستنده گیرنده خود را انتخاب کنید.

اتصال دهنده های U.F.L

این نوع از اتصال دهنده ها که به اتصال دهنده های IPEX  نیز معروف هستند جزو کانکتور ها و اتصال دهنده های محبوب بین کاربران و دارندگان کوادکوپتر های سایز کوچک می باشند. چرا که این کانکتور ها توانایی اتصال به فرستنده تصویر و گیرنده تصویر های کوچکتر با وزن کمتر واندازه کوچکتر را دارند که باعث کمتر شدن حجم و اندازه کلی کوادکوپتر شده و راندمان بالاتری را در اختیا ما قرار میدهد.همچنین این گونه از کانکتورها  به همین دلیل کوچک بودن برای اتصال به رسیورهای رادیو کنترلر نیز استفاد میشوند.

 از معایب استفاده از این نوع کانکتور ها می توان به شکننده تر بودن آن ها نسبت به سایر مدل ها و چرخه پیوند 30 + در این نوع سوکت ها اشاره کرد.

اتصال دهنده های MMCX

کانکتور های MMCX را  می توان استاندارد ترین کانکتور و اتصال دهنده در بین این لیست محسوب کرد.چرا که کانکتور های SMA جثه بزرگ و وزن زیادی دارند از طرف دیگر اتصال دهنده های U.F.L بسیار شکننده هستند.

کانکتور های MMCX ظاهری کوچکتر و وزنی کمتر نسبت به SMA داشته و استحکام بالاتری نسبت به U.F.L دارد وهمچنین چرخه پیوند این نوع نیز+100 می باشد.تنها مشکل این نوع کانکتور ها در عدم استفاده همگانی فرستنده تصویر و گیرنده تصویر های موجو در بازار است که در آینده نیز با ورود فرستند و گیرنده های جدید این مشکل نیز به مرور بر طرف خواهد شد.

برای کسب اطلاعات کامل و جامع در مورد آنتن های FPV و راهنمای انتخاب بهترین گزینه برای پرواز FPV آن می توانید به این قسمت مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *