آموزش, رادیو کنترل و سیستم های ارتباطی

رفع مشکلات ماژول گیرنده و فرستنده R9M در رادیوکنترل ها

ممکن است شما در استفاده از ماژول R9M به مشکل بر خورده باشید. در این مقاله ما به بررسی چندین مورد در راستای رفع مشکل های شما در ماژول گیرنده و فرستنده R9M رادیوکنترل ها برای ضعف کارایی و مشکلات مربوط به محدوده فرکانسی می پردازیم.

بروزرسانی فریمور

ماژول فرستنده R9M و گیرنده R9MM را به آخرین ورژن بروزرسانی کنید تا برخی باگ ها رفع شده و ضریب اطمینان بالاتر برود.

از فرکانس صحیح استفاده کنید

R9M به عنوان یک فرستنده مجهز به سیستم رادیویی با برد بالا ( Long range ) در فرکانس 900 مگاهرتز عرضه شده است. اما در حقیقت در دو فرکانس نزدیک به هم که 915 و 868 مگاهرتز هستند کار می کند. که 868 مگاهرتز معمولا در اروپا استفاده می شوند.

برای مثال اگر در آمریکا از 868 مگاهرتز و در اروپا از 915 مگاهرتز استفاده کنید، ممکن است وارد شبکه های رادیویی و محدوده فرکانسی دیگر شده و دچار تداخل امواج شوید.

با استفاده از فریمور Flex ( نیازمند به ورژن 2.2.3 OPENTX یا جدیدتر ) شما می توانید به راحتی فرکانس رادیویی را در منوی model setup رادیوکنترل تغییر دهید. در حالات دیگر شما باید ماژول گیرنده و فرستنده R9M رادیوکنترل را به فریمور EU-LBT یا فریمور FCC فلش کنید تا بتوانید از فرکانس های مختلف استفاده کنید.

نصب صحیح آنتن

موقعیت و جهت گیری آنتن های گیرنده و فرستنده رادیوکنترل R9M را بررسی کنید. موقعیت آن را دوباره به طور صحیح تنظیم کنید. از اتصال کانکتور SMA به ماژول فرستنده R9M مطمعن شوید.

خاموش کردن ماژول فرستنده داخلی

ماژول داخلی رادیوکنترل 2.4 گیگاهرتز است. از خاموش بودن و عدم اتصال آن به رادیوکنترل مطمعن شوید. در صورت روشن بودن، کار فرستنده 900 مگاهرتز را مختل کرده و علاوه بر آن از باتری نیز استفاده می کند.

گیرنده را بررسی کنید

گیرنده ممکن است در صورت کرش های جزئی آسیب دیده باشد. از اتصال کانکتور ها و لحیم کاری ها مطمعن شوید و در صورت شل بودن اتصالات آن را ترمیم کنید.

اگر اتصال کانکتور IPEX به آنتن گیرنده قطع شده باشد باعث از دست رفتن سیگنال متناوب می شود. سیم شیلد دار را چک کنید. در صورت آسیب دیدن شیلد این سیم برد شما افت می کند. تغییر طول این سیم نیز می تواند بر روی برد رادیوکنترل شما تاثیر بگذارد.

PCB گیرنده را نیز به دقت چک کنید.

FPort؟

شما نباید SoftSerial را برای FPort استفاده کنید زیرا کند است. می توانید از UART های معمولی استفاده کنید. در غیر این صورت SBUS را امتحان کنید. برای آشنایی با پروتکل ها به این مقاله مراجعه کنید.

افزایش توان

آیا سعی کرده اید که توان خروجی ماژول R9M خود را افزایش دهید ؟ شما می توانید در صفحه تنظیمات مدل ( Model Setup ) رادیوکنترل خود به قسمت ماژول خارجی ( External module ) رفته این کار را انجام بدهید. اما در تئوری 100 میلی وات به شما چندین کیلومتر به راحتی برد می دهد.

موفق باشید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *