آموزش, فلایت کنترل و سیستم های مرتبط

معرفی BETAFLIGHT CLI وآموزش نحوه استفاده از آن

CLI حالتی در پیکربندی است برای دسترسی کامل به تمام تنظیمات و پارامتر های موجود در فریمور فلایت کنترل.با استفاده از این ابزار قدرتمند شما توانایی تغییر بسیاری از پارامتر ها و تنظیمات فریمور خود را دارید.در این مقاله قصد داریم تا شما را با تعریف اولیه CLI آشنا کرده و نحوه کار با این ابزار را آموزش دهیم.

چرا باید از CLI استفاده کنیم؟

این ابزار ابتدا برای فریمور های BACEFLIGHT عرضه شده و بعد از مدتی در فریمور های  BETAFLIGHT,CLEANFLIGHT,iNAV و butterflight  نیز قابل دسترسی شد.

یکی از دلایل ایجاد CLI تنظیمات و حالت های متغیر زیادی است که فریمور ها دارند وامکان نمایش کامل آن ها در محیط گرافیکی بدون آنکه این محیط را گیج کننده و خسته کننده کنیم وجود ندارد.به همین دلیل طراحان مهم ترین تنظیمات و پایه ای ترین آن ها را تحت یک محیط گرافیکی با کاربری ساده ارائه داده اند و باقی تنظیمات را در قسمت CLI قابل دسترسی قرار کرده اند.

یکی دیگر از دلایل استفاده از CLI امکان پشتیبان گیری از تنظیمات به صورت فایل TEXT و لیست کردن تمام تنظیمات موجود در فریمور است.

نحوه استفاده از CLI در BETAFLIGHT

CLI  در BETAFLIGHT CONFIGURATOR قابل استفاده می باشد اما برای دسترسی به این قسمت ابتدا باید فلایت کنترل را به BETAFLIGHT CONFIGURATOR  متصل کنید و به تب CLI در پایین ترین بخش لیست تنظیمات بروید.

در این قسمت می توانید با تایپ کردن متن مورد نظر در پایین ترین قسمت صفحه CLI به نتیجه مورد نظر برسید.

تمامی کد های نوشته شده در CLI  به شکل زیر هستند.

[command] [setting] = [value]

برای مثال اگر بخواهیم مقدار ROLL_EXPO  را برابر با صفر دهیم داریم:

set roll_expo = 0

 برای ذخیره شدن تنظیمات نیاز است تا شما در آخر کار کد SAVE را وارد کنید تا تمام تغییراتی که ایجاد کرده اید ذخیره شود.بعد از ذخیره شدن تغییرات فلایت کنترل REBOOT خواهد شد.اما این را بدانید که اگر بدون ذخیره کردن تنظیمات از CLI خارج شوید هیچ کدام از تغییرات ایجاد شده ذخیره نخواهد شد.

SYNTAX ها و دستورات مورد استفاده

دستورات و SYNTAX ها برای کار با CLI بسیار ساده و روان هستند و در ادامه راجع به قوانینی که درمورد کد نوشتن در CLI  نیاز دارید تا بدانید صحبت خواهیم کرد.

حساسیت در کاراکتر ها

CLI در مورد بزرگ و کوچک بودن حروف حساس نیست و شما میتوانید کد های خود را به صورت حروف کوچ یا بزرگ و یا مختلط از هردونوع بنویسید.

استفاده از SPACE

CLI در استفاده ازSPACE  برای عبارت مساوی هم حساسیت خاصی به خرج نمیدهد و لازم نیست تا حتما برای صحیح قرائت شدن دستورات در این محیط بین دستور و مساوی SPACE  قرار دهیم.

نمایش تنظیمات فریمور

دستورات DIFF و DUMP دو مورد از پرکاربرد ترین دستورات مورد استفاده در CLI هستند.

دستور DUMP برای نشان دادن تمام تنظیمات موجود بر روی فریمور به کار می رود.با تایپ این دستور در CLI ، فریمور تمام دستورات را که چیزی حدود 800 دستور است برای شما به نمایش در خواهد آورد که پیدا کردن تنظیمات مورد نظر برای شما از بین این تعداد گزینه کار بسیار سختی خواهد بود

اما دستور DIFF برای شما صرفا دستوراتی از فریمور که با مقدار از پیش تعیین شده توسط کارخانه متفاوت است را نشان خواهد داد.در واقع همان دستوراتی که شما به صورت دستی آن ها را تغییر داده اید.

اگر شما در به خاطر آوردن تمامی دستورات به صورت کامل مشکل دارید میتوانید از دستور GET برای پیدا کردن دستور مورد نظرتان استفاده کنید.به این صورت که شما با تایپ کردن کلمه GET و سپس اضافه کردن یک SPACE  و نوشتن حرف اول دستور مورد نظر می توانید تمامی دستور هایی که با آن حرف شروع می شوند را مشاهده کنید.

پشتیبان گیری و یا بازیابی اطلاعات BETAFLIGHT

یکی از کاربرد های خوب CLI در این است که شما می توانید قبل از ایجاد هرگونه تغییر در تنظیمات BETAFLIGHT CONFIGURATOR از تمام آن ها پشتیبان گیری کنید تا در صورت ایجاد هرگونه مشکل بتوانید دوباره تنظیمات سابغ را اعمال کنید.

برای پشتیبانی و BACKUP گرفتن می توانید عبارت  DIFF ALL را در CLI  تایپ کنید و سپس تمام فایل های ایجاد شده را در یک فایل ورد کپی کنید.

برای بازیابی اطلاعات در BETAFLIGHT CONFIGURATOR و تنظیمات نیز می توانید تنظیمات کپی شده را به راحتی درون CLI قرار داده و ENTER  کنید و سپس تغییرات را ذخیره کنید.

همچنین شما می توانید برای آشنایی بیشتر با نحوه پشتیبان گیری از BETAFLIGHT این مقاله را نیز مشاهده کنید.

سایر دستورات CLI

CLI دارای دستورات و قابلیت های فراوانی برای فراخوانی تنظیمات و ایجاد تغییرات است اما ما در این قست تعدادی از کد ها و دستورات مهم که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد را برای شما لیست کرده ایم.

دستور توضیحات
defaults بازگردانی تنظیمات به حالت اولیه
dump نشان دادن تنظیمات قابل تغییر
diff نشان دادن تنظیمات پروفایل جاری که با مقادیر پیش فرض اولیه تفاوت دارند.
diff all نشان دادن تنظیمات تمام پروفایل هایی که با مقادیر پیش فرض اولیه تفاوت دارند.
exit خروج بدون ذخیره اطلاعات
get نشان داد تنظیمات مورد تقاضا
help نشان دادن تمام دستورات موجود
save ذخیره تغییرات و راه اندازی دوباره فلایت کنترل
set نسبت دادن مقداری که شما می خواهید به قسمتی که مورد نظرتان است
status نشان دادن پیغام های سیستمی
version نشان دادن ورژن فریمور

به خاطر داشته باشید که این دستورات و قوانین برای هر نوع فریموری متفاوت است و حتی ممکن است این دستورات در ورژن های مختلف از یک فریمور هم متفاوت باشد.پس برای اطلاع از دستورات موجود در هر فریمور بهتر است  از منوی HELP نرم افزار کمک بگیرید و یا دستورات مورد نظر را در گوگل جستجو کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *