آموزش, رادیو کنترل و سیستم های ارتباطی, فلایت کنترل و سیستم های مرتبط

آموزش نصب و راه اندازی FAILSAFE در کوادکوپتر

FAILSAFE  ویژگی بسیار مهم و کاربردی در پرواز کوادکوپتر ها و پهپاد ها است که برای جلوگیری از خارج شدن کواد کوپتر از رنج عملیاتی رادیو و آسیب وارد شدن به آن بر روی رادیو کنترل ، گیرنده رادیو کنترل و فلایت کنترل استفاده می شود.در این مقاله با شما خواهیم بود با آموزش راه اندازی و فعال سازی FAILSAFE در BETAFLIGHT و رادیو کنترل TARANIS.

FAILSAFE چیست

FAILSAFE  زمانی اتفاق می افتد که در طول پرواز با کواد کوپتر گیرنده رادیو نصب شده بر روی کواد سیگنالی را از فرستنده روی رادیو به هر دلیلی دریافت نکند. در این وضعیت عملا دستوری از طریق پایلوت به کوادکوپتر مخابره نمی شود.از دلایل عدم ارسال و یا دریافت سیگنال می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • خارج شدن از رنج ارسالی رادیو در مسافت های بسیار طولانی.
  • مسدود شدن سیگنال توسط شیء و یا مانع خارجی مانند ساختمان ها.
  • فرستنده و یا گیرنده خاموش شده و یا خراب باشد.
  • قطع شدن ناگهانی گیرنده از فلایت کنترل.

شما می توانید برای FAILSAFE خود برنامه دلخواهی بنویسید تا پرنده بعد از قطع شدن سیگنال ورودی به روش دلخواه شما مانند دستور دادن به حفظ موقعیت بعد از قطع شدن سیگنال و یا خاموش شدن موتور ها از آسیب به کوادکوپتر جلوگیری کنید.

انجام FAILSAFE  برای بسیاری از مولتی روتور ها امری ضروری است زیرا همانطور که بیان شد علاو بر آسیب دیدن خود کواد کوپتر ممکن است به سایر افراد نیز آسیب وارد کند.برای مثال کوادکوپتر RACE را در نظر بگیرید که با سرعت بالا از رنج خارج شده و به سمت جمعیتی در حال حرکت باشد در این حالت احتمال آسیب دیدگی افراد و خسارات جبران ناپذیر بسیار زیاد است.

آموزش راه اندازی FAILSAFE

تقریبا تمام رادیو کنترل های موجود در بازار ویژگی FAILSAFE  را به راحتی پشتیبانی میکنند.اما ممکن است در صورت استفاده شما از یک رادیو ارزان قیمت این ویژگی پشتیبانی نشود که جای نگرانی نیست چرا که می توانید FAILSAFE  را به جای رادیو کنترل بر روی فلایت کنترل خود تنظیم کرده و از آن استفاده کنید.

شما برای استفاده از FAILSAFE لازم است تا این ویژگی را حداقل بر روی یکی از رادیو و یا فلایت کنترل خود نصب کنید.البته می توانید برای هرکدام از آن ها نیز به طور جداگانه FAILSAFE  در نظر بگیرید تا امنیت بالاتری را تحت هر شرایطی داشته باشید.

راه اندازی FAILSAFE در رادیو کنترل TARANIS

رادیو کنترل FRSKY TARANIS  جزو معدود رادیو هایی است که میتوان FAILSAFE  را در آن به صورت مستقیم تنظیم کرده و سپس وارد گیرنده کنیم.اما در صورتی که از رادیو های دیگر استفاده می کنید باید FAILSAFE  را فقط در فلایت کنترل و گیرنده تنظیم کنیم.

برای تنظیم FAILSAFE در TARANIS  ابتدا به  قسمت FAILSAFE MODE در منوی اصلی می رویم.

در این قسمت با موارد و گزینه های مختلفی مواجه خواهید شد که به توضیح هرکدام خواهیم پرداخت.

  • NOT SET  : این گزینه که به صورت پیش فرض بر روی رادیو تنظیم شده است.باعث می شود تا با قطع شدن سیگنال موتور های کوادکوپتر سرجای خود خاموش شده و کواد بر روی زمین می افتد.اما با تنظیم بر روی این گزینه همیشه با ارور تنظیم نکردن FAILSAFE مواجه خواهید شد.
  • HOLD : با فعال کردن این گزینه پهپاد آخرین فرمان استیک دریافت شده را حفظ خواهد کرد.این عمل برای پرواز پهپاد های بال ثابت و هواپیما ها گزینه خوبی به نظر میرسد که از این طریق دیگر نگران سقوط آن ها نخواهیم بود.اما در مورد کوادکوپتر های مسابقه و ACRO این گزینه شاید انتخاب خوبی نباشد چرا که با حفظ کردن آخرین استیک کوادکوپتر به حرکت خود ادامه خواهد داد و در نهایت باعث کرش کردن و یا گم شدن پهپاد خواهد شد.
  • CUSTOM :  در این قسمت نیز شما میتوانید تنظیمات دلخواه خود را انجام دهید.برای مثال در صورتی که بر روی ANGLE مود پرواز می کنید می توانید با تنظیم کردن FAILSAFE به کوادکوپتر دستور دهید پس از قطع شدن سیگنال به آرامی دور موتور خود را در موقعیت ثابتی کم کرده و پس از مدتی بر روی زمین فرود بیاید.اما این گزینه فقط در صورتی ایمن است که  شما بتوانید قبل از به زمین نشستن کوادکوپتر خود را به آن رسانده و کنترل را دوباره به دست بگیرید در غیر این صورت ریسک بزرگی برای کوادکوپتر خواهد بود چرا که شما از محل فرود کواد مطلع نیستید و ممکن است پهپاد درون آب یا بر روی درخت فرود بیاید.
  • NO PULSES : با فعال شدن FS  بر روی این حالت موتور های کواد کوپتر مانند حالت NOT SET  خاموش شده و بر روی زمین میافتد.
  • RECIEVER : در این حالت در صورت فعال شدن این ویژگی عمکلرد طبق FAILSAFE تنظیم شده بر روی گیرنده اعمال خواهد شد.

راه اندازی FAILSAFE بر روی گیرنده

اگر از فلایت کنترل استفاده نمی کنید باید FAILSAFE  را بر روی گیرنده خود تنظیم کنید اما در صورت استفاده از فلایت می توانید این تنظیمات را بر روی فلایت نیز انجام دهید.

نکته:

در صورت استفاده از پروتکل PPM و یا PWM که پروتکل های آنالوگ هستند در استفاده از FAILSAFE  به مشکل بر خواهید خورد چرا که این پروتکل ها به فلایت کنترل اجازه فهمیدن شروع پروسه  را نمیدهد.

SPEKTRUM

در گیرنده های SPEKTRUM ویژگی FAILSAFE همزمان با جفت شدن(BIND) تنظیم می شود.در این گیرنده کوادکوپتر آخرین وضعیت استیک های خود را حفظ می کند.

FRSKY

در اکثر گیرنده های FRSKY دکمه ای برای فعال کردن این ویژگی  تحت عنوان FC  قرار دارد که با فشار دادن این دکمه وضعیت فعلی استیک ها را به خاطر سپرده و در زمان اتفاق افتادن FAILSAFE این مقادیر استیک را اعمال می کند.هنگام فشار دادن دکمه FS اطمینان حاصل کنید که استیک ها در پایین ترین حالت ممکن قرار داشته و کوادکوپتر در حالت DISARM باشد و در صورت تعبیه کردن کلید BUZZER  این کلید فعال باشد تا بعد از اجرا شدن FAILSAFE به مشکلی بر نخورید.

اما اگر این تنظیمانت را در این گیرنده انجام ندهید بعد از اجرای FAILSAFE کواد آخرین فرمان استیک دریافتی از رادیو را  حفظ خواهد کرد.

به صورت خلاصه مراحل اعمال این ویژگی در گیرنده FRSKY را میتوانیم به صورت زیر بیان کنیم.

  1. رادیو کنترل وگیرنده با یکدیگر جفت کنید.
  2. رادیو کنترل را در حالت های دلخواه برای عملکرد کواد کوپتر بعد از FAILSAFE نظیرTROTTLE  پایین و BUZZER  روشن قرار دهید.
  3. دکمه FS را بر روی گیرنده فشار دهید و چند ثانیه نگه دارید تا LED کوچک کنار دکمه دوبار به معنی کامل شدن پروسه چشمک بزند.
  4. برای تنظیم دوباره FAILSAFE میتوانید رادیو و گیرنده را دوباره جفت کرده و مراحل بالا راانجام دهید.

راه اندازی FAILSAFE در BETAFLIGHR

راه اندازی این ویژگی در BETAFLIGHT فقط در صورتی مورد نیاز است که این ویژگی را در فرستنده و رادیو خود تنظیم نکرده باشید.اما اگر FAILSAFE را در این دوقسمت تنظیم کرده اید دیگر نیازی به نظیم چند باره آن در فلایت کنترل نیست.

برای راه اندازی در BETAFLIGHT

  1. ابتدا مود EXPERT را فعال کنید تا تب FAILSAFE  برای شما ظاهر شود.
  2. سپس گزینه FALSAFE STAGE2  را فعال کنید.
  3. گزینه DROP و یا LAND را طبق سلیقه و روش خود فعال کنید.
  4. تنظیمات پیش فرض را در صورت امکان تغییر ندهید مگر اینکه هدف خاصی از این کار دارید و از پیامد های این تغییرات آگاهی کافی دارید.

تفاوت STAGE1 و STAGE2 در چیست

در STAGE1 ویژگی FAILSAFE زمانی اجرا میشود که گیرنده قطع شدن سیگنال را به فلایت کنترل برساند.

اما در STAGE2 زمان بیشتری را نسبت به STAGE1 برای فعال شدن FAILSAFE  خواهید داشت.همچنین می توانید STAGE2  را به عنوان کلیدی بر روی رادیو تنظیم کنید تا هر زمانی که به آن نیاز دارید فعال شود.

حالت جدید FAILSAFE  در BETAFLIGHT

BETAFLIGHT حالت جدیدی را برای FAILSAFE عرضه کرده است به این گونه که با انتخاب این حالت کوادکوپتر به نقطه شروع حرکت که توسط GPS تعین شده باز میگردد تا بتواند سیگنال را بازیابی کند.

تست FAILSAFE

برای تست FAILSAFE برنامه ریزی شده ابتدا ملخ ها را از روی موتور ها جدا کنید و سپس کواد کوپتر را روشن کنید و شروع به بالا بردن دور موتور کنید.سپس به طور ناگانی رادیو کنترل را خاموش کنید تا FAILSAFE  اتفاق بیوفتد.بعد از انجام این کار شما نحوه عملکرد واقعی کوادوکوپتر خود را پس از FAILSAFE  خواهید دید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *