آموزش, رادیو کنترل و سیستم های ارتباطی

پروتکل ACCESS در رادیوکنترل های Taranis شرکت Frsky

اگر شما از رادیوکنترل های Taranis استفاده کرده باشید ، احتمالا نوشته ی ACCST در کنار صفحه نمایش به چشمتان خورده است. پروتکل ACCST یک نوع پروتکل فرستنده در رادیوکنترل های Taranis شرکت Frsky و در حال تغییر است. به زودی پروتکل ACCESS جایگزین این پروتکل ارتباطی می شود.

پروتکل ACCESS چیست ؟

ACCESS مخفف Advanced Communication Control ,Elevated Spread Spekrum می باشد . این یک پروتکل رادیوفرکانسی است که سیگنال را از رادیو تا گیرنده حمل می کند. شما می توانید انواع پروتکل های گیرنده را در این مطلب مشاهده کنید.

ACCST پروتکل موجود در رادیوکنترل های Taranis است که بیش از 10 سال قدمت دارد. شما می توانید نام آن را در کنار صفحه نمایش رادیوکنترل های خود مشاهده کنید. پروتکل ACCESS  نسخه ی ارتقاء یافته ی ACCST است.

حال می خواهیم در مورد مزایای این پروتکل با هم بحث کنیم.

بهبود یافتن عملکرد ACCESS

بهبود یافتن عملکرد این پروتکل شامل :

  • تاخیر کمتر و سرعت انتقال داده ی بیشتر ( Baud Rate )
  • پشتیبانی از 24 کانال کامل

پروتکل ACCESS سرعت و دقت بیشتری را نسبت به پروتکل ACCST دارد. پروتکل ACCESS در مسابقات ریس کوادکوپتر ها بسیار دارای اهمیت است زیرا عکس العمل پایلوت را سریع تر می کند.

برخی از کاربران برای هدایت پهپاد ها نیاز به بیش از 16 کانال دارند. پروتکل ACCESS این مشکل را با توانایی پشتیبانی 24 کانال رفع کرده است. بعد از ارسال داده های کانال ها به گیرنده، باید داده ها به فلایت کنترل ارسال شوند. ارسال 8 کانال اضافی ممکن است برای SBUS یا FPort غیرممکن باشد، اما در استفاده از کانال های کمتر پروتکل ACCESS به علت تاخیر کمتر بسیار خوب است.

جفت کردن،بروزرسانی فریمور و پیکربندی بدون نیاز به سیم

در رادیوکنترل ها جفت کردن گیرنده و فرستنده ، بروزرسانی فریمور و پیکربندی تنظیمات آن نیازمند اتصال با سیم به کامپیوتر است. ACCESS می تواند به صورت بی سیم جفت شدن گیرنده جدید و بروزرسانی فریمور آن را انجام دهد. این تکنولوژی در Crossfire نیز استفاده می شود.

جفت شدن خودکار و ایمن

پروتکل ACCESS دارای رمزگذاری بیشتر نسبت به مدل های قبلی Frsky است. این رمزگذاری باعث کاهش احتمال تداخل امواج رادیوکنترل شما با دیگر امواج می شود. هنگام انطباق گیرنده با رادیوکنترل ، شما می توانید به راحتی و بدون نیاز به دکمه F/S رادیو کنترل را با گیرنده جفت کنید. بررسی تصدیق دوطرفه ی گیرنده و فرستنده نیز فرایند جفت شدن را ایمن تر و راحت تر از قبل می کند.

تلمتری قابل کنترل

شما می توانید از طریق رادیوکنترل به صورت همزمان با سه گیرنده به صورت تلمتری ارتباط برقرار کنید. در این فرایند نیازی به استفاده از STK ندارید و Smart Port اجازه استفاده از دستگاه های ورودی و خروجی را به صورت همزمان به شما می دهد.

تحلیل کننده ی امواج

شما می توانید از فرستنده ی خود برای بررسی و تحلیل امواج اطراف خود استفاده کرده و میزان قدرت و تداخل آن ها را اندازه گیری کنید. با استفاده از پروتکل ACCESS شما می توانید میزان توان دستگاه های خارجی متصل به رادیوکنترل را اندازه گیری کنید.

پروتکل ACCESS در رادیوکنترل های Taranis همه ی فرستنده ها و گیرنده های Frsky را پشتیبانی می کند و نیازی نیست از فرستنده یا گیرنده های دیگری استفاده کنید. پروتکل ACCESS برای اولین بار با رادیوکنترل Taranis X9 Lite ارائه شد. اکنون در بیشتر رادیوکنترل های Frsky پشتیبانی می شود و فریمور آن قابل بروزرسانی است. فریمور ACCESS برای بروزرسانی بر روی سایت های Frsky برای دانلود موجود می باشد.

نتیجه

استفاده از این پروتکل خوب است. اما اصولا وقتی یک تکنولوژی به تازگی وارد کار می شود در اوایل آن مقداری باگ وجود دارد که پس از مدتی این باگ ها رفع می شوند یا بهبود می یابند. اکنون می توانید از رادیوکنترل های Taranis که با این پروتکل کار می کنند استفاده کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “پروتکل ACCESS در رادیوکنترل های Taranis شرکت Frsky

  1. صادق گفت:

    سلام،خسته نباشید

    به نظر شما رادیو frsky x9d plus مناسب برای هواپیما و هلی سوختی هستش یا که نه؟سیف هستش رادیو کات نمی کنه پرنده کرش کنه؟

    1. مدیر سایت گفت:

      با سلام وقتتون بخیر دوست عزیز
      از کیفیت و توانایی های این رادیو کنترل نمی توان چشم پوشی کرد . این رادیو کنترل برای هواپیما های سوختی نیز استفاده می شود اما با توجه به شرایط هواپیمای سوختی و تجربه ای که در این مسیر به دست آمده به شما توصیه میکنیم در صورت امکان رادیو کنترلر هایی نظیر فوتابا و جی ار تهیه کنید. البته بسته به نحوه کانفیگ کردن پرنده و جای گذاری درست قطعا استفاده از FRSKY در هواپیمای سوختی خطر آفرین نخواهد بود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *