آموزش, دوربین عینک و مانیتور

تست میزان تاخیر تصاویر ( LATENCY ) دوربین های FPV

در این آزمایش تاخیر تصاویر در بیش از 20 دوربین FPV را بررسی شده که نتایج در جدول زیر موجود می باشد، و همچنین روش های تست میزان LATENCY دوربین های FPV را به شما آموزش می دهیم. تاخیر دوربین FPV بر روی زمان واکنش خلبان در زمان پرواز تاثیر می گذارد و یکی از مهمترین موارد در انتخاب دوربین FPV برای انواع کوادکوپتر است.

اندازه گیری میزان تاخیر دوربین های FPV

مهم است بدانیم تاخیر یک دوربین FPV به دلیل پردازش و نرخ فریم محدود، به طور مداوم تغییر می کند و ثابت نیست. تاخیر لحظه ای به همان اندازه مهم است که تاخیر کل باشد. حتی اگر دوربین دارای تاخیر متوسط کمی باشد، LATENCY دوربین های FPV می تواند عملکرد کلی را تحت تاثیر قرار دهد.

مقدار تاخیر ها بر حسب میلی ثانیه (ms) می باشد.

محاسبه ی میزان تاخیر تصاویر دوربین های FPV

سعی شده در این روش تمام توضیحات مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهیم:

چگونه از این روش استفاده کنیم

بسیاری از کاربران برای بدست آوردن زمان تاخیر دوربین های FPV از تایمر گوشی و یا تایمردیجیتالی استفاده می کنند.

این روش ممکن است به درستی عمل کند. فکر می کنم این غیر قابل اعتماد است چرا که صفحه نمایش ها و دوربین ها دارای فرکانس های مشابه و یا سرعت refresh متفاوتی نسبت به هم می باشند.

چگونه از این روش استفاده کنیم

در این روش دوربین FPV را به طور مستقیم به یک صفحه نمایش LCD متصل می کنیم. در جلوی دوربین یک چراغ LED قرار می دهیم و این چراغ را روشن می کنیم. مدت زمانی که طول می کشد تا تصویر از دوربین به صفحه نمایش منتقل شود را با کنرومتر اندازه می گیریم (به این علت از چراغ LED استفاده می کنیم که عمل کرد آن یا 0% است یا 100% است و در روشن شدن تاخیر ندارد).

ولی با این حال این روش خطاهای خاص خود را دارد که برای جلوگیری از این خطاها یک سنسور فتوسل را در جلوی مانیتور قرار می دهیم و این سنسور را به همراه چراغ LED به یک میکرو کنترلر Arduino UNO متصل می کنیم تا میزان خطای سیستم کمتر باشد.

در این تست دوربین را مستقیما به مانیتور وصل کردیم و از VTX و VRX استفاده نکردیم تا از تأخیر زمانی بیشتر در سیستم جلوگیری شود.

فرمت تصویری NTSC و PAL

میزان تاخیر در دو فرمت تصویری PAL و NTSC و تاثیر گذار بودن مقدار fps روی تاخیر تصاویر.

تعداد فریم بر ثانیه ی فرمت تصویری NTSC برابر30fps است در حالی که در PAL برابر 25fps می باشد، اما از آنجا که همه ی این ها با هم مرتبط هستند (در هر فریم، تصویر قبلی تا تصویر جدیدی که گرفته می شود، کشیده می شود)، که به دوربین های با 60fps تاخیر (16.7ms) و 50fps تاخیر (20ms) می دهد. بنابراین در تئوری، دوربین های با کیفیت تصویری NTSC باید 3.3ms سریعتر از دوربین های PAL باشد.

بنابر این نتایج آزمایشات روی دوربین Eagle (سنسور CMOS) و دوربین Eagle2 (سنسور CMOS) در دو فرمت PAL و NTSC به صورت زیر است.

AVREGEMINMAX NTSC/PALدوربین
321745 NTSC Eagle
362746 PAL Eagle
261733 NTSC Eagle 2
251534 PAL Eagle 2

طبق جدول بالا، با دوربین Eagle؛ حداقل زمان تاخیر با NTSC به طور قابل توجهی کمتر از PAL است، در حالی که میزان تاخیر میانگین کمی کمتر است، اما هیچ تفاوت در حداکثر میزان LATENCY وجود ندارد.

همان طور که از نتایج جدول پیداست تفاوت fps همیشه در تاخیر دوربین های FPV تاثیر گذار نیست و این بیشتر به فرمت تصاویری که خود شرکت تولید کننده ی دوربین پیشنهاد می کند وابسطه است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *