آموزش, بدنه و ساختار ربات های پرنده, عمومی

مولتی روتور ( Multirotor ) ها و چگونگی دسته بندی آنها

مولتی روتور ( Multirotor ) چیست؟

مولتی روتور ها ( Multirotor ) یا مولتی کوپتر ها ( Multicopter ) نوع خاصی از پهپاد ها هستند که در دسته عمودپرواز ها دسته ‌بندی می شوند. این پرنده های بدون سرنیشن دارای ساختار های مختلفی از جمله : سینگل ، دوال ،تری ،کواد ، هگزا ،اوکتا و… می باشند که معروف ترین این ساختار ها کوادکوپتر یا کوادروتور می باشد.

جالب است بدانید که نام مولتی روتور ها بر اساس تعداد موتور های آن ها مطرح میشود و دارای پسوند روتور و یا کوپتر به معنی موتور می باشند. مولتی روتورها دارای کاربرد های متفاتی هستند که در مقاله پهپاد ( drone ) و کاربرد های آن بصورت مفصل راجب آن ها صحبت کرده ایم. در ادامه به بررسی شکل و مشخصات ساختار های نام برده شده می پردازیم. با ما همراه باشید 🙂

سینگل کوپتر ( single rotor ) :

در سینگل کوپتر ها از یک موتور جهت پرواز یا بلند شدن استفاده می شود هرچند که سینگل کوپتر را نباید جزو دسته ی مولتی روتور ها قرار داد ولي براي كامل شدن مجموعه مولتی روتور ها در بعضي موارد آن را جزو اين گروه به شمار می آورند.
این ربات پرنده دارای یک موتور برای ایجاد نیروی بالا برنده و 4 عدد سروموتور برای حرکت به اطراف می باشد

سینگل کوپتر singlerotor - آدلان پایا

دوال کوپتر ( doalcopter ) :

دوال روتور یا همان دوال کوپتر ها به علت داشتن دو عدد موتور برای ایجاد نیروی بالا برنده به اسم معروف هستند که نمونه ای از این مولتی روتور را می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید :

دوال کوپتر dualcopter - آدلان پایا

سایر ساختار های مولتی روتور ها :

همان طور که اشاره کردیم نام گذاری این ربات های پرنده از تعداد موتور آن ها گرفته شده از به ترتیت تصویر تری کوپتر،کوادکوپتر،هگزا کوپتر و اوکتاکوپتر را مشاهده می کنید:

تری کوپتر tricopter - آدلان پایا
تری کوپتر
کواد کوپتر ها qoadcopter - آدلان پایا
کوادکوپتر
هگزاکوپتر Hexacopter - آدلان پایا
هگزاکوپتر
اکتاکوپتر octocopter - آدلان پایا
اوکتاکوپتر

مولتی روتور ها نشانه های از آینده

این دسته از پهپاد ها کاربرد بسیار زیادی دارند و خوشبخانه روز به روز در دنیا محبوب تر می شوند و کاربردی تر ، چرا که قدرت مانور بالا ، پایداری پرواز عالی، عدم نیاز به باند فرود و چندین ویژگی دیگر این پرنده را از سایر پهپاد ها متمایز کرده است.
پیشرفت روز افزون این پرنده های بدون سرنشین باعث شد این پهپاد ها بسیار بهتر از قبل عمل کنند و بتوانند بعضی از کار های محول شده به آنها را به صورت کامل خودمختار و هوشمند انجام دهند.
همچنین متوانید در ویکی پدیا درباره مولتی روتور ها اطلاعات کسب کنید

موفق باشید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *