آموزش, باتری و تجهیزات وابسته

راه های محافظت از باتری های لیتیوم پلیمر در کوادکوپتر ها

با توجه به کرش های زیاد در کوادکوپتر های ریس مخصوصا در مسابقات کواد های سرعتی ، مسلما باتری های لیتیوم پلیمر ممکن است آسیب ببینند. در این مقاله چندین راه برای محافظت از باتری های لیتیوم پلیمر در کوادکوپتر ها را به شما آموزش می دهیم.

محافظت از باتری لیپو در مقابل آسیب های فیزیکی

در بیشتر فریم های کواد کوپتر های کوچک که باتری لیتیوم پلیمر ( لیپو ) در بالا یا زیر بدنه بسته می شوند ، در صورت کرش کردن کوادکوپتر ممکن است باتری در اثر اصابت به زمین یا برخورد ملخ ها به آن آسیب ببیند.

توصیه می شود از باتری های لیتیوم پلیمری که آسیب فیزیکی زیادی دیده اند استفاده نشود. زیرا ممکن است خطرناک باشند و باعث آتش سوزی شوند.

برای محافظت از باتری های لیپو ، برخی شرکت های تولید کننده یک ورق فایبرگلاس بر روی باتری اضافه می کنند. با این حال ما در ادامه برای محافظت از باتری های لیتیوم پلیمر در کوادکوپتر ها به شما چند راه را آموزش می دهیم.

استفاده از وارنیش در باتری

یکی از راه های ساده و ارزان در محافظت از باتری های لیپو کاهش گرمای باتری است. در حال حاضر ما دو نوع از این وارنیش ها را به شما نشان می دهیم :

  • وارنیش PVC توپی
  • لوله وارنیش لاستیکی

وارنیش های PVC توپی معمولا بر روی باتری های مورد استفاده شما وجود دارند. جنس آن ها نیز نازک و سفت و البته سبک است اما در تصادفات و ضربه های وارده به کوادکوپتر قدرت توانایی حفاظت از باتری را ندارند. برای اطمینان بیشتر شما می توانید لایه های حفاظت در مقابل آسیب های فیزیکی را به باتری خود اضافه کنید.

درباره لوله وارنیش لاستیکی نیز باید گفت که بهتر از PVC است. همچنین دارای ضخامت بیشتر ، انعطاف پذیری بیشتر ، دوام بیشتر و البته کمی سنگین تر از PVC است.

پوشش باتری با وارنیش لاستیکی

معمولا برای باتری های 1300 تا 1800 چهارسل باید از وارنیش های لاستیکی با قطر 70 تا 80 میلی متر استفاده شود.

برای افزودن لایه حفاظتی به باتری شما می توانید پوشش حفاظتی دور باتری را باز کرده و نگه دارید. با برداشتن آن می توانید در حدود چند گرم از وزن کواد خود بکاهید.

چگونه از وارنیش استفاده کنیم؟

پس از باز کردن لایه دور باتری ( دلخواه ) ، باید وارنیش مورد نظر خود را دور باتری بکشید. در صورت نیاز به اضافه کردن استیکر در پوشش باتری خود می توانید یک قسمت از وارنیش را متناسب با اندازه استیکر خود برش دهید و استیکر را در زیر آن قرار دهید.

پس از پوشش کامل باتری لیتیوم پلیمر توسط وارنیش لاستیکی باید توسط یک گرم کننده هوا مانند هیتر آن را گرم کنید تا به باتری شما بچسبد.

توصیه می شود اطلاعات مربوط به باتری مانند ظرفیت ، ضریب تخلیه و تعداد سل روی وارنیش یا استیکر نوشته شده باشند تا به هنگام نیاز به استفاده از باتری ، از اطلاعات آن آگاه باشید.

لازم به ذکر است که وارنیش های PVC توپی می توانند از باتری در مقابل خراش ها محافظت کنند اما در محافظت فیزیکی از باتری لیپو مناسب نیستند.

PVC برای گوشه باتری

می توان گفت در بیشتر کرش های کوادکوپتر ها بیشتر لبه های باتری آسیب می بینند. شما می توانید از این گونه PVC ها با زاویه 90 درجه و نوارهای فایبر گلاس استفاده کنید.

البته این PVC های مخصوص گوشه سبک نیستند و حدود 10 تا 15 گرم به وزن باتری اضافه می کنند.

شما همچنین به یک نوار فیبر برای محافظت از گوشه های باتری لیپو خود نیازمندید. اما می توانید از وارنیش نیز برای این کار استفاده کنید.

نکته : در صورتی که محل نصب باتری شما در زیر کواد است استفاده از این نوار های فیبری در گوشه های باتری به شما کمک می کند تا دیگر نگران قرار دادن پرنده خود بر روی سطوح سخت نباشید و این نوار از باتری شما در برابر این سطوح سخت محافظت می کند.

استفاده از تیوپ تایر

یکی دیگر از راه های محافظت از باتری های لیتیوم پلیمر در کوادکوپتر ها استفاده از تیوپ داخلی تایر دوچرخه می باشد. این تیوپ ها به دلیل ضخامت بیشتر و حالت لاستیکی بیشتری که دارند از باتری شما در برابر ضربات محافظت بیشتری می کنند. همچنین به دلیل اصطحکاک بالای بین سطوح نصب باتری بر روی کواد را برای شما آسان تر می کنند.

می توانید از تیوپ های تایر 20 برای باتری های 3 سل و از تیوپ های تایر 26 برای باتری های 4 سل استفاده کنید.

استفاده از TPU و پرینتر 3 بعدی

در صورتی که به پرپینتر های 3 بعدی دسترسی دارید ، می توانید محافظ های باتری خود را با استفاده از فلامنت های TPU طراحی کرده و بسازید. همچنین نمونه های آماده ای نوع محافظ ها را نیز می توانید از طریق فروشگاه های اینترنتی خریداری کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *