آموزش, نرم افزار

آموزش استفاده از نرم افزار کلین فلایت (CleanFlight) و تنظیمات آن (قسمت دوم)

نرم افزار کلین فلایت یکی از نرم افزار های قدرتمند و خوب برای تنظیم مولتی روتور ها به خصوص کلاس ریس یا سایز کوچک می باشد. Cleanflight با استفاده از یک رابط کاربری گرافیکی عالی به یک نرم افزار محبوب در تنظیم کردن مولتی روتور ها تبدیل شده است. در قسمت دوم با آموزش پیکربندی گیرنده رادیویی در کلین فلایت (CleanFlight) و تنظیمات آن در خدمت شما هستیم.

استفاده از نرم افزار کلین فلایت (CleanFlight)

نرم افزار Cleanflight یک نرم افزار پیکربندی برای انواع مولتی روتور ها می باشد که شما با اتصال مولتی روتور خود به کامپیوتر توسط یک سیم می توانید از این نرم افزار استفاده کرده و مولتی روتور خود را تنظیم کنید.

پیکربندی گیرنده رادیویی کلین فلایت (CleanFlight)

پس از اطمینان از اتصال گیرنده رادیویی به فلایت کنترلر در تب Ports باید آن پورت UART که گیرنده رادیویی به آن متصل است را در نرم افزار انتخاب کرده و قسمت RX را فعال و باقی قسمت ها را غیر فعال کنید.
نکته : پورت UART مخصوص گیرنده رادیویی در فلایت کنترلر ها ممکن است متفاوت باشد به همین علت باید آن را شناسایی کنید.

پس از تغییر تنظیمات در این قسمت آن ها را دخیره کنید.

تنظیم مود های گیرنده رادیویی و در تب Configuration

شما می توانید در این قسمت مود یا حالت های گیرنده خود را تعیین کرده و در قسمت Serial Receiver Provider باید پورت سریال گیرنده را نیز مشخص کنید. اگر پروتکل سریال شما DSM2 بود ، باید در قسمت پایین SPEKTRUM1024 و در صورت وجود پروتکل DSMX باید SPEKTRUM2048 را انتخاب کنید. Futaba و FrSky نیز SBUS هستند.

پس از تکمیل تنظیمات ، گزینه ” Save and Reboot ” را برای ذخیره اطلاعات انتخاب کنید.

تنظیم حالت و تعداد کانال های مورد نیاز در تب Receiver

در تب گیرنده یا Receiver می توانید صحت دستورات ارسالی از رادیو کنترلر را بررسی نمایید. علاوه بر آن می توانید EXPO یا Deadband برای هر دستوری را تنظیم کنید. نحوه استفاده از 4 کانال اصلی چندین حالت دارد که در مقاله مربوط به رادیو کنترل ها می توانید اطلاعات لازم را کسب کنید.

همچنین در این قسمت می توانید بررسی کنید که در صورت دستور از رادیو کنترل ، مقادیر کانال های مورد نظر شما به 1000 تا 2000 می رسند یا خیر. در غیر این صورت باید از رادیو کنترلر آن را تنظیم کنید.

پیکربندی حالت های پرواز در تب Modes

اگر می خواهید از Air Mode استفاده کنید ، باید یک سوییچ برای آرم کردن در کواد کوپتر و فعال کردن Air Mode تنظیم کنید. برای انجام این کار نیاز دارید تا ابتدا فرستنده خود را تنظیم کنید.

می توانید برای صحت عملکرد فرستنده خود آن را در تب Receiver چک کنید. سوییچ تنظیم شده را تغییر وضعیت دهید و ببین با عوض کردن سوییچ مقدار کانال مورد نظر تغییر میکند یا نه. بعد از انجام این مراحل می توانید به تب MODES رفته و AIRMODE و سوییچ ARM خود را تنظیم کنید.

بعد از ورود به تب MODES نیاز دارید تا ابتدا هم برای ARM و هم برای AIRMODE بر روی گزینه Add Range کلیک کنید. سپس برای هر مود سوییچ مورد نظر را که برای این مود از قبل تنظیم کرده اید را انتخاب کنید.

پس ازا انجام این مراحل سوییچ را بر روی موقعیت ARM قرار دهید. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید اسلایدر سبزی در صفحه موجود است که موقعیت خروجی فرستنده شما را نشان می دهد.

حال سوییچ را به حالت DISARM برگردانید. برای این که سوییچ شما درست کار کند و در این حالت مولتی روتور شما در حالت DISARM باشد باید اسلایدر از محدوده تایین شده سبز فرا تر رود. بعد از انجام تمامی تنظیمات ، آنها را با کلیک بر روی SAVE ذخیره کنید تا کار این قسمت نیز به پایان برسد.

موفق باشید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *