آموزش, دی جی ای ( DJI ), نقد و بررسی

نرم افزار DJI GO 4 برای هدایت و تنظیم مولتی روتور های DJI ( قسمت سوم )

در قسمت دوم این مقاله درباره انواع هشدار ها و خطاهایی که ممکن است قسمت وضعیت پرواز نرم افزار پرواز DJI GO 4 به ما نشان دهد و اینکه باید قبل از پرواز به آن قسمت توجه کنیم ، بحث کردیم. در این قسمت می خواهیم درباره بخش مهم نرم افزار دی جی ای 4 ( DJI GO 4 ) یعنی تنظیمات عمومی و یا پیشرفته کنترل پرواز مولتی روتور یا کواد کوپتر صحبت کنیم.

تنظیمات عمومی ( General Settings ) در نرم افزار DJI GO 4

قسمت تنظیمات عمومی متشکل از یک صفحه در نرم افزار DJI GO 4 است که شامل تمام تنظیمات بخش های مختلف کواد کوپتر یا مولتی روتور شما می شود.

در ادامه تنظیمات قابل استفاده در بخش General Settings را به شما معرفی می کنیم.

Measurement Unit

همان طور که از نامش پیداست ، این قسمت مربوط به واحد اندازه گیری پارامتر های مربوط به کواد کوپتر یا مولتی روتور شما می شود. شما می توانید در این قسمت از بین واحد های اندازه گیری این قسمت از واحد اندازه گیری مورد استفاده و دلخواه خودتان استفاده کنید.

Long Press Action در نرم افزار DJI GO 4

این یک تنظیم معمولی برای راحت تر شدن امور در تصویربرداری با مولتی روتور می باشد. در هنگام تصویربرداری شما می توانید با نگه داشتن انگشت خود بر روی صفحه یکی از دو حالت فکوس دوربین و یا حرکت گیمبال را انجام دهید. در این قسمت شما می توانید یکی از این دو حالت را تنظیم کنید. در صورتی که گیمبال را تنظیم کنید می توانید پس از نگه داشتن انگشتتان بر روی صفحه آن را به بالا و پایین حرکت دهید.

Live Streaming

شما می توانید در این قسمت حالت تصویربرداری خود را در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک ، یوتیوب و غیره به صورت پخش زنده به نمایش بگذارید. برای انجام این کار کافیست شبکه اجتماعی مورد نظر خود را انتخاب کرده و سپس وارد حساب کاربری خود شوید. سپس از راهنمایی داده شده استفاده کنید.

Map

در تنظیمات Map یا نقشه می توانید از گزینه های Show Flight Route و یا Cache the Map استفاده کنید. نرم افزار پرواز دی جی ای 4 از موقعیت شما 4 نقشه محلی در خود ذخیره می کند و در هر بار پرواز شما نیازی به دانلود دوباره آن ندارید.

Video Cache

در صورت فعال بودن این قسمتشما می توانید تصاویر و ویدئوهای ضبط شده توسط مولتی روتور خود را در تلفن همراه خود نیز ذخیره کنید. همچنین می توانید به هنگام فیلمبرداری حالت ضبط صدا به همراه ویدئو را نیز فعال کنید تا نرم افزار دی جی ای 4 ( DJI GO 4 ) از میکروفون موبایل شما برای ضبط صدای خودتان استفاده کند.

Main Controller Settings در نرم افزار DJI GO 4

پس از تنظیمات عمومی وارد تنظیمات مربوط به پرواز مولتی روتور و فلایت کنترلر آن می پردازیم.

Home Point Settings

در این قسمت می توانید موقعیت کنترل کننده ( فرد ) یا موقعیت خود مولتی روتور یا کواد کوپتر را به عنوان خانه ( Home ) تعیین کنید. پس از تعیین ، مولتی روتور هر گاه به حالت RTH یا بازگشت به خانه رود ، به موقعیت خانه ای که شما تعیین کرده اید رفته و در آن جا فرود می آید.

Return To Home Altitude

شما می توانید در این ناحیه تنظیم کنید که مولتی روتور شما به هنگام بازگشت به خانه در چه ارتفاعی قرار گیرد و سپس به خانه باز گردد.

Beginner Mode

این یک حالت برای افراد مبتدی است که این افراد برای حفظ امنیت بیشتر در پرواز با مولتی روتور باید از این بخش از نرم افزار دی جی ای 4 ( DJI GO 4 ) استفاده کنند. در صورت فعال شدن Beginner Mode پرنده شما دارای محدودیت هایی می شود. برای مثال تا زمانی که مولتی روتور به تعداد مناسب ماهواره های GPS متصل نشود پرواز نخواد کرد. همچنین در صورت پرواز ، سرعت مولتی روتور کمتر از حالت معمولی بود و تا فاصله ارتفاع محدودی از اوپراتور دور می شود.

Advanced Controlled Settings

بخش کنترل پیشرفته پرواز نرم افزار دی جی ای 4 ( DJI GO 4 ) را می توان به صورت دستی تنظیم کرد. این تنظیمات مربوط به فرمان پذیری پهپاد شما نسبت به دستورات ارسالی از رادیو کنترل خواهد بود. هر چه مقدار این تنظیمات بیشتر باشد میزان فرمان پذیری و عملکرد سیستم پرواز پهپاد بالاتر می رود.

EXP یا Exponential Curve در نرم افزار DJI GO 4

EXP یک ضریب است که مقدار دستورات ارسالی از رادیو کنترل به مولتی روتور را تحت تاثیر قرار می دهد. در صفحه مربوط به EXP سه نمودار مربوط به تراتل ، رادر ( YAW ) و محور های پیچ و رول وجود دارد. محور X هر نمودار میزان جابجایی استیک رادیو کنترل و محور Y آن مقدار دستوری را نشان می دهد که توسط EXP تحت تاثیر قرار گرفته شده است. شما می توانید در این سه نمودار میزان فرمان پذیری توسط مولتی روتور خود را به صورت دلخواه تنظیم کنید.

Sensitivity

این قسمت مربوط به میزان حساسیت کنترل ها می شود. شما می توانید در این قسمت آن هارا تنظیم کنید که در ادامه توضیح می دهم که هر کدام چه کاربردی دارند.

Attitude : کنترل کننده میزان سرعت واکنش پهپاد به حرکت کردن.

Brake : در مود پرواز GPS ، هنگامی که شما در حال حرکت با مولتی روتور هستید و ناگهان استیک رادیو کنترل را رها می کنید. مولتی روتور باید در موقعیت خود به صورت ثابت بایستد. در این قسمت شما می توانید میزان ترمز یا کاهش سرعت ربات پرنده در هوا را کاهش یا افزایش دهید.

Yaw Point End : این قسمت میزان سرعت Yaw را کنترل می کند.

Gain ها در نرم افزار DJI GO 4

این تنظیمات سرعت واکنش مولتی روتور یا کوادکوپتر در برابر نیروهای خارجی مانند باد را کنترل می کنند. توصیه می شود آنها را تغییر ندهید مگر اینکه شما یک پایلوت ماهر باشید. با تغییر این تنظیمات ، نحوه پرواز پهپاد شما تغییر خواهد کرد و اگر آنها را اشتباه تنظیم کنید ، ممکن است منجر به عدم پایداری مولتی روتور یا کواد کوپتر شما در پرواز شود.

نکته : EXP خروجی و بازدهی کنترل پرواز را با تاثیر بر روی نمودار خروجی رادیو کنترل ها تغییر می دهد. یعنی با تاثیر بر روی نمودار بازدهی رادیوکنترل بر روی آن تاثیر می گذارد. Sensitivity نیز همین کار را با تاثیر گذاشتن بر روی سرعت واکنش مولتی روتور در حال پرواز انجام می دهد.

موفق باشید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *