آموزش, دی جی ای ( DJI ), نقد و بررسی

نرم افزار دی جی ای 4 ( DJI GO 4 ) تنظیم و هدایت مولتی روتور ( قسمت دوم )

در قسمت قبل توضیحات مختصری درباره بخش های مختلف حالت تصویربرداری نرم افزار دی جی ای 4 ( DJI GO 4 ) دادیم و به شما آموزش دادیم که هر بخش از این نرم افزار چه کاربردی دارد. حال به بررسی قسمت وضعیت پرواز این نرم افزار پروازی DJI می پردازیم.

وضعیت سیستم در نرم افزار پروازی دی جی ای 4

هنگامی که وارد حالت تصویربرداری نرم افزار DJI GO 4 می شوید ، یکی از مهم ترین نکاتی که قبل از پرواز باید بررسی کنید ، قسمت System Status یا همان وضعیت پرواز می باشد. این قسمت در حالت کلی دارای سه رنگ سبز ، زرد و قرمز می باشد. قبل از پرواز در صورت سبز بودن این قسمت می توانید پرواز کنید و این یعنی مولتی روتور شما دارای وضعیتی ایمن و مناسب است و به اندازه کافی ماهواره های GPS را یافته و با آن ها ارتباط دارد.

در صورتی که این قسمت زرد رنگ باشد به این معنی است که احتیاط در پرواز لازم است. ممکن است مولتی روتور یا کواد کوپتر شما به حالت پرواز ATTI رفته و یا توان برقراری ارتباط با تعداد ماهواره کافی برای مود Posision را ندارد. در نهایت ، در صورتی که این قسمت قرمز باشد یعنی کواد کوپتر یا مولتی روتور شما قادر به پرواز نیست و باید اقدامات لازم جهت بازگشت مولتی روتور یا کواد کوپتر به حالت ایمن را انجام دهید.

اگر شما این قسمت از صفحه نرم افزار دی جی ای 4 ( DJI GO 4 ) را لمس کنید ، یک صفحه جدید که شامل قسمت های مختلف پرنده می باشد برای شما به نمایش گذاشته می شود. در ادامه درباره این قسمت ها برای شما توضیح می دهم.

Flight Mode

در حالت کلی کوادکوپتر یا مولتی روتور شما دارای سه مود یا حالت پرواز می باشد که به بررسی آن ها می پردازیم :

Position Mode

مود Position یا موقعیت در صورت فعال بودن تمامی سنسور ها و کارایی درست آنها ایجاد می شود. همچنین مولتی روتور باید به تعداد ماهواره های کافی دسترسی پیدا کند تا بر روی مود پروازی Position برود. در این حالت روبات پرنده دارای پایدارترین و امن ترین حالت پرواز قراد دارد و کود کوپتر شما حتی با رها کردن استیک های رادیو کنترل می تواند به صورت ثابت در موقعیت خود در آسمان شناور بماند.

ATTI Mode

مود پروازی ATTI یا Attitude به معنی این می باشد که کواد کوپتر یا مولتی روتور شما قادر به پرواز با مود Position نمی باشد. در آمدن از مود Position می تواند از عدم برقراری ارتباط با تعداد ماهواره های GPS مورد نظر و یا از ضعف در کارایی سیستم Vision تعبیه شده در کف مولتی روتور یا کواد کوپتر باشد. در هر صورت در مود پروازی Attitude یا ATTI کوادکوپتر یا مولتی روتور تنها قادر به حفظ ارتفاع خود می باشد و در راستای افق نمی تواند خود را ثابت نگه دارد.

Sport Mode

در مود پروازی Sport روبات پرنده با حفظ حالت Position می تواند با حداکثر سرعت خود پرواز کند. در مود Sport سیستم های تشخیص تصاویر در کف و سنسور های جلو که برای جلوگیری از برخورد کوادکوپتر با موانع جایگذاری شده اند غیر فعال می شوند و پرنده قادر به تشخیص موانع در مقابل خود نخواهد بود. همچنین در این مود پروازی شما نمی توانید از کاربرد ها و قابلیت های پرنده مانند Intelligent Flight و Ground Station استفاده کنید.

Compass

این قسمت مربوط به سنسور قطب نمای روبات پرنده شما می باشد. قطب نما به تشخیص جهت و موقعیت پهپاد کمک می کند. این قطعه بعضی از مواقع نیاز به کالیبراسیون دارد و علت آن می تواند از تغییر موقعیت و جابجایی نشات گرفته باشد. سعی کنید به این قسمت اهمیت دهید زیرا یکی از قسمت های مهم پهپاد ها به شمار می رود. قطب نما همچنین به راحتی تحت تاثیر نیروی های مغناطیسی و فلزات قرار می گیرد.

IMU

به صورت پایه این قسمت متشکل از دو سنسور بارومتر و جایرو می باشد که برای ارتفاع و زاویه پرنده به هنگام پرواز استفاده می شوند. در صورتی که در قسمت وضعیت سیستم نرم افزار دی جی ای 4 ( DJI GO 4 ) با خطا در این قسمت مواجه شدید طبق دستورات نمایش داده شده توسط نرم افزار ، دستور العمل های لازم را انجام دهید.

ESC Status

این قسمت مربوط به اسپید کنترل ها و موتور های پهپاد می باشد. اگر در قسمت وضعیت سیستم نرم افزار دی جی ای 4 ( DJI GO 4 ) با اخطاری مربوط به این قسمت مواجه شدید ، یک بار پهپاد خود را خاموش و روشن کنید. در صورت وجود دوباره این اخطار در قسمت وضعیت سیستم باید نسبت به تعمیر کواد کوپتر یا مولتی روتور خود اقدام کنید.

Vision Sensors

در مولتی روتور های جدید کمپانی دی جی ای سنسور هایی برای تشخیص موانع و عدم برخورد با آن ها در هنگام پرواز تعبیه شده است. توصیه می شود این سنسور ها را همیشه فعال بگذارید .

Obstacle Detection Status

وضعیت تشخیص سنسور ها : این یک خطا در خصوص تشخیص یک مانع توسط سنسور ها به هنگام پرواز است. یعنی شما به یک جسم یا مانع نزدیک شده اید و باید سعی کنید فاصله خود را با آن جسم حفظ کنید.

Battery Level Indicator

شاخص میزان باتری : این قسمت مربوط به باتری و تایم پرواز شما است. شما می توانید با استفاده از این قسمت تایم پروازی مانده را به صورت تخمینی مشاهده کرده و در اقدامات خود طبق محاسبات آن پیش بروید. این قسمت شامل یک خط در بالای صفحه نرم افزار دی جی ای 4 ( DJI GO 4 ) می باشد که از سه قسمت ساخته شده است. قسمت اول به معنی این است که مولتی روتور شما قادر به پروازی امن بوده و باتری آن دارای شارژ می باشد.

کوتاه تر شدن خط سبز به معنای کمتر شدن تایم پرواز شما خواهد بود. در صورت کاهش بیش از حد ولتاژ باتری ، مولتی روتور به صورت خودکار در موقعیت لحظه ای خود فرود می آید. قبل از انجام این کار نرم افزار پروازی به شما یک اخطار داده و سعی در بردن روبات پرنده به حالت RTH یا بازگشت به خانه می کند مگر اینکه شما آن را متوقف کنید. یک نقطه زرد رنگ به نام H نیز بر روی این خط وجود دارد. این نقطه در امتداد خط حرکت کرده و میزان باتری مورد نیاز برای بازگشت و رسیدن به خانه را به شما نشان می دهد.

موفق باشید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *