آموزش, فلایت کنترل و سیستم های مرتبط

معرفی نرم افزار های موبایلی Betaflight و Cleanflight و INAV

تنظیم ضرایب PID و بررسی مشکلات کواد کوپتر و تظنیم فلایت کنترلر یکی از ضروری ترین کار ها در استفاده از مولتی روتور ها است. این کار تا چندی پیش صرفا در کامپیوتر ها و لپ تاپ ها امکان پذیر بود. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی نسخه های اندروید و IOS نرم افزار های موبایلی نیز وارد بازار شده و شما به راحتی می توانید کواد کوپتر خود را در گوشی هوشمند خود و حتی زمانی که به کامپیوتر و لپ تاپ دسترسی ندارید به راحتی تنظیم کنید.

نرم افزار های موبایلی Betaflight و Cleanflight و INAV

در ادامه نرم افزار های موبایلی Betaflight و Cleanflight و INAV که امکانات خوبی در اختیار شما قرار می دهند را بررسی کرده و ویژگی های هر کدام را ذکر می کنیم.

مقایسه نرم افزار های موبایلی بتافلایت و OSD/LUA Script

شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که آیا تا وقتی می توانید تنظیمات کواد کوپوتر یا مولتی روتور خود را بر روی OSD و LUA Script انجام دهید لازم است این کار را بر روی نرم افزار موبایلی و با درد سر بیشتری انجام دهید؟

جواب این سوال را می توان این گونه داد که نرم افزار های موبایلی قابلیت ها و تنظیمات کامل تر و بهتری را نسبت به OSD و LUA Script در اختیار شما قرار می دهند. همچنین برای استفاده از نرم افزار های موبایلی نیازی به داشتن گیرنده ها و رادیو کنترل های مخصوصی نیست و تنها با داشتن یک گوشی هوشمند می توانید تمام تنظیمات خود را انجام دهید.

نرم افزار موبایلی SPEEDYBEE

یکی از نرم افزار های پر کاربرد برای تنظیمات کواد کوپتر یا مولتی روتور، نرم افزار موبایلی SPEEDYBEE است. از دلایل محبوبیت این نرم افزار می توان به دسترسی تقریبا کامل به تمام تنظیمات موجود در BetaFlight Configurator که شامل CLI نیز می شود و همچنین رایگان بودن استفاده از این نرم افزار اشاره کرد.قابل ذکر است که استفاده از این نرم افزار به راحتی استفاده از آن در  نسخه کامپیوتر نیست و ممکن است استفاده از آن برای شما کمی سخت تر باشد.

از اختلافات نسخه موبایلی این نرم افزار و نسخه کامپیوتری نرم افزار بتافلایت می توان به سرعت پایین تر نرم افزار موبایلی اشاره کرد و شما برای دریافت پاسخ  تغییرات ایجاد شده در کواد کوپتر نیاز به کمی صبر و شکیبایی دارید.

علاوه بر آن برای تغییر مقادیر عددی در نرم افزار موبایلی SPEEDYBEE  صرفا می توانید با استفاده از فلش بالا یا پایین این مقادیر را تغییر دهید و از تایپ مقادیر دلخواه در این قسمت خبری نیست.

اما بر خلاف نسخه کامپیوتر ، نسخه موبایلی SPEEDYBEE سرعت لود شدن بالا تری داشته و دسترسی به قسمت های مختلف و جابجایی در این نرم افزار با سرعت بالایی انجام می شود.

شما می توانید با استفاده روش های اتصال کابل OTG و یا بلوتوث کواد کوپتر خود را به نرم افزار متصل کنید. این دو روش صرفا برای نسخه اندرویدی این نرم افزار قابل استفاده است و کابران نسخه های IOS صرفا می توانند از بلوتوث برای اتصال کواد کوپتر خود به نرم افزار استفاده کنند.

علاوه بر نرم افزار موبایلی شرکت SPEEDYBEE ماژول بلوتوثی را نیز طراحی و ساخته که می توانید برای اتصال کواد کوپتر خود به نرم افزار از این ماژول نیز استفاده کنید. برای بررسی این ماژول به این مقاله مراجعه کنید.

برد این ماژول بلوتوث به بیش از 9 متر می رسد. این ماژول نیازی به غیر فعال کردن ندارد چرا که با arm شدن کواد کوپتر به صورت اتوماتیک غیر فعال خواهد شد.نحوه نصب این ماژول به فلایت کنترل را می توانید در شکل زیر مشاهده کنید.

برای فعال کردن این ماژول در بتافلایت نیز باید MSP یکی از پورت های UART بلا استفاده را فعال کرده و فرستنده و گیرنده را به این ماژول متصل کنید.

نرم افزار موبایلی BETAFLIGHT CM

نرم افزار موبایلی BETAFLIGHT CM یک نسخه پولی برای تنظیمات فلایت کنترلر است. با این حال نسخه رایگان این نرم افزار نیز وجود دارد که دسترسی کمتری به تنظیمات فلایت کنترلر را در اختیار شما قرار می دهد.

این نرم افزار صرفا برای استفاده از طریق کابل OTG طراحی شده و شما نمی توانید مانند نرم افزار SPEEDYBEE با استفاده از ماژول بلوتوث به این نرم افزار متصل شوید.

طبق نظرکاربران BETAFLIGHT CM محیط کاربر پسندی داشته و استفاده از آن آسان می باشد.

موفق باشید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *