آموزش, هواپیمای مدل

مود پروازی اکرو ( ACRO ) در هواپیمای مدل و تنظیم با نرم افزار Mission Planner

مود پروازی اکرو ( ACRO ) یا آکروباتیک یک حالت برای کاربران پیشرفته و حرفه ای است که با مهارت خود توانایی ثابت کردن هواپیمای مدل را در یک ارتفاع دارند.

این مود پروازی برای کسانی که دوست دارند هواپیمای مدل خود را کمی سخت تر از حالت های FLY BY WIRE_A (FBWA) یا STABILIZE و کمی آسان تر از مود تماما دستی ( MANUAL ) هدایت کنند، انتخاب خوبی باشد. مود پروازی آکرو مناسب برای انجام حرکات نمایشی رول ( rolls )، لوپ ( loops ) و حرکات آکروباتیک پایه می باشد. اگر حالت پرواز دستی را از هواپیمای خود انتظار دارید با این تفاوت که بعد از رها سازی استک ها، پرنده ی شما پوزیشن رول و پیچ را حفظ کند ( در مود پروازی منوال هم این قاعده ممکن است رعایت شود ولی هیچ گونه اطمینانی به آن نیست )، می توانید از مود پروازی آکرو استفاده کنید.

نحوه ی تنظیم مود پروازی اکرو در هواپیمای مدل

برای تنظیم این حالت باید ACRO_ROLL_RATE و ACRO_PITCH_RATE را تنظیم کنید. این مقادیر به صورت پیش فرض بر روی 180 درجه بر ثانیه (deg/sec) قرار داده شده و کنترل کننده یِ چگونگیِ جهت گرفتنِ هواپیما در هر محور خواهد بود.

به هنگام پرواز در مود اکرو، هواپیمای مدل شما سعی در کنترل کردن دستورات قبلی را دارد تا زمانی که شما استیک ها را تکان ندهید ( دستور جدید وارد کنید ). بنابراین اگر هواپیما را در محور رول 30 درجه و در محور پیچ 10 درجه بچرخوانیم و سپس استیک ها را رها کنیم، هواپیما باید همان وضعیت را حفظ کند.

هنگام استفاده از aileron یا elevator، هواپیما در حدود این محور (در فریم بدن) با نرخی متناسب با میزان حرکت استیک حرکت می کند. بنابراین اگر استیک aileron را تا نیمه جابجا کنید، هواپیما در نیمی از مقدار ACRO_ROLL_RATE در محور رول شروع به گردش می کند.

بنابراین برای انجام یک چرخش ساده ی افقی حول محور رول، فقط در سطح پرواز شروع کنید و سپس aileron را به سختی در حالی که استیک elevator را رها کرده اید، حفظ کنید. هواپیما اصلاح elevator را انجام خواهد داد تا سعی کند چرخش در محور پیچ را به هنگام دوران حول محور رول ثابت نگه دارد، از جمله استفاده های elevator معکوس در حین چرخش.

هنگام اجرای عملیات بالا، کنترلر از rudder استفاده نمی کند در حالی که هواپیما سعی در ثابت نگه داشتن خود در محور پیچ را دارد، این به این معنی است که horizontal rolls ( چرخش متناوب هواپیما حول محور رول ) در مود اکرو به خوبی مود منوال قابل اجرا نیست به طور کلی شما نمی توانید پرواز knife-edge ( پرواز هواپیما به صورت تیغه ای ) را داشته باشید.

انجام یک loop به همین اندازه ساده است، فقط باید با تغییر زاویه بال ها شروع کنید و سپس استیک elevator را به عقب حرکت دهید در حالی که تنها aileron را ترک می کنید. کنترلر سعی در ثابت نگه داشتن هواپیما در محور رول به هنگام انجام loop را دارد. اگر بخواهید مانور هایی مانند Immelman turns یا cuban eights را اجرا کنید، می توانید حلقه را در نقطه ی اوج متوقف کنید.

اگر شما بر روی هواپیمای مدل خود از مود پروازی آکرو برای انجام حرکات نمایشی استفاده می کنید، پیشنهاد می کنیم که در یک منطقه برای پرواز خود تنظیم کنید تا در پرواز هایتان پیشرفت کنید.

توجه

در مود اکرو هواپیما به راحتی stall ( سقوط به علت غلبه ی نیروی جاذبه بر نیروی بالا برنده ) می شود و هنگام stall شدن شما باید برای جلوگیری حالت پروازی را به مود منوال تغییر دهید.

  • اطمینان حاصل کنید که شما محدودیت های هواپیما خود را می دانید و روش جلوگیری از stall صحیح آن به درستی عمل کند. این موارد بین هواپیما های مختلف متفاوت است. جستجو برای آموزش بازیابی استخر برای هواپیمای RC و خواندن آنها
  • هواپیمای خود را زیاد سنگین نکنید، به هنگام پرواز با مود اکرو میزان بار کمی را روی هواپیمای خود قرار دهید.
  • اطمینان حاصل کنید که برای هر نوع مانوری که تلاش می کنید سرعت کافی را داشته باشید. کنترل سرعت Throttle و اسپید کنترل ها در حالت ACRO کاملا تحت کنترل خلبان دستی است.
  • قبل از هر چیز برای جلوگیری از stall شدن هواپیما تمرین کنید تا به هنگام stall شدن پرنده در هر موقعیتی آمادگی لازم برای جلوگیری از کرش پرنده را داشته باشید.

حالت پروازی ACRO می تواند بسیار سرگرم کننده باشد، اما امکان برخورد و کرش کردم در این مود زیاد است. حالت اتوپایلوت هنوز برای جلوگیری از stall شدن پرنده در هواپیما های مدل تنظیم نشده است و بهترین حالت برای جلوگیری از استال همان مود منوال است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *