آموزش, رادیو کنترل و سیستم های ارتباطی

آموزش تبدیل آنتن اصلی رادیو کنترل TARANIS X9D به سوکت قابل تعویض

در این مقاله قصد داریم تا آموزش تعویض آنتن 2dB اصلی رادیو کنترل TARANIS X9D را با سوکت مدل  RP_SMA با شما در میان بگذاریم. با این ترفند شما می توانید انواع آنتن های دلخواه را بر روی رادیو کنترل خود با کمترین دردسر و زحمت نصب کنید.

هشدار

برای استفاده از این ترفند باید دو نکته را حتما رعایت کنید تا ازخراب شدن رادیو کنترل خود جلوگیری کنید.

  • این روش صرفا برای استفاده راحت تر سایر آنتن ها توصیه می شود و اگر نیازی به تعویض آنتن خود ندارید بهتر است رادیو کنترل خود را از حالت عادی خارج نکنید.
  • در استفاده از این روش  بسایر مراقب اتصالات و نحوه نصب و تعویض قطعات باشید تا از آسیب رساندن به سایر بخش های رادیو کنترل خود جلوگیری کنید.

مزایای استفاده از رادیو کنترل های با قدرت بیشتر ( 5dB )

علاوه بر قدرت بیشتر آنتن های 5dB نسبت به آنتن های 2dB ، آنتن های 2dB دارای الگوی تابش همه جانبه هستند. این آنتن ها رنج عملیاتی پایینی دارند ولی درعوض محدوده بیشتری را پوشش می دهند.اما این رنج عملیاتی کوتاه صرفا برای استفاده کواد کوپتر ها و مولتی روتور ها در محدوده کوچکی قابل استفاده است.

برای استفاده از این رادیو در رنج های عملیاتی بیشتر می بایست از آنتن های 5dB استفاده کنید.چرا که این آنتن ها بیشتر شبیه به آنتن های جهت دار هستند و رنج عملیاتی بیشتر و در عوض محدوده کمتری را نسبت به آنتن های 2dB پوشش می دهند.

آنتن های 5dB رنج عملیاتی بیشتری را در طرفین رادیو کنترل دارند ولی رنج عملیاتی آن ها هنگامی که کواد کوپتر در روبروی رادیو کنترل باشد کمتر از آنتن های 2dB خواهد بود.

اما با نصب سوکت RP-SMA می توانید به راحتی بین دو آنتن 5dB و 2dB با توجه به نوع نیاز خود انتخاب کنید .

قطعات مورد نیاز

برای استفاده از این ترفند در رادیو کنترل TARANIS بهتر است تا هردو آنتن 5dB و 2dB را تهیه کنید تا در صورت نیاز به راحتی آن ها را تعویض کنید.

تذکر:

سوکت های اتصال دوره مصرفی در حدود 500 بار دارند. یعنی بعد از حدود 500 مرتبه تعویض آنتن قابلیت خود را از دست می دهند. اما اینطور نیست که دقیقا با 500 امین بار تعویض از کار بیوفتد بلکه به مرور زمان کارایی خود را از دست می دهد و نیاز دارد تا تعویض شود.

اما برخی برای جلوگیری از انجام این پروسه طولانی تعویض سوکت از مبدل هایی بین آنتن و سوکت RP-SMA  استفاده می کنند تا صرفا بعد از اتمام چرخه مصرف با تعویض مبدل مشکل خود را رفع کنند.استفاده از آداپتور ممکن است قدرت آنتن شما را کمی کاهش دهد اما با توجه به صرفه اقتصادی و راحتی کار معمولا از این آداپتور ها استقبال خوبی می شود.

شروع مراحل تعویض آنتن

برای شروع ابتدا قاب پشتی رادیو کنترل TARANIS خود را باز کنید و چسب های حرارتی که برای محکم کردن آنتن رادیو کنترل زده شده است را جدا کنید.

جدا کردن کابل آنتن اصلی

بعد از جدا کردن چسب های حرارتی می توانید کابل آنتن اصلی را از روی برد جدا کنید. برای این کار می توانید از هویه استفاده کنید اما مراقب باشید که گرمای اضافی به سایر قطعات و برد رادیو کنترل وارد نکنید.قبل از جدا کردن سیم از نحوه اتصال و شکل ظاهری برد عکس بگیرید تا برای نصب آنتن جدید مشکلی در نحوه و محل لحیم کردن سیم ها نداشته باشید.

جدا کردن آنتن اصلی

بعد از جدا کردن کابل آنتن می توانید آنتن را از محل نصب خود در بالای رادیو کنترل جدا کنید. برای این کار باید دو خار کناری که آنتن را در سر جای خود ثابت نگه داشته اند به داخل فشار دهید و آنتن را از بالای رادیو کنترل به بیرون بکشید.

نصب سوکت RP-SMA  

بعد از جدا کردن آنتن اصلی می توانید سوکت RP-SMA  را طبق مراحل قبل در جای خود نصب و بر روی برد لحیم کنید.

استفاده از چسب حرارتی

برای جلوگیری از کشیدگی کابل ها و قطع شدن اتصالات پس از نصب سوکت حتما از چسب حرارتی استفاده کنید.

بررسی های پس از نصب

بعد از تکمیل شدن نصب نیاز دارید تا از صحیح بودن اتصالات و نحوه انجام کار مطمعا شوید. برای این کار نیاز دارید تا SWR خود را چک کنید.

SWR مقدار سیگنال های ارسالی و منعکس شده از آنتن را به شما نشان می دهد.این مقدار مقیاس خوبی برای اندازه گیری مشکلات آنتن و یا نحوه اتصال آن است.

هرچه مقدار SWR کمتر باشد به معنای کارکرد بهتر آنتن است. به صورت ایده آل این مقدار باید بین 0 و 1 باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “آموزش تبدیل آنتن اصلی رادیو کنترل TARANIS X9D به سوکت قابل تعویض

  1. صادق گفت:

    با سلام
    برا هواپیما سوختی و هلی توصیه می کنید از آنتن 2 db استفاده کتیم یا 5 db یا بالاتر؟اصلا رادیو frsky x9d plus برا هواپیما و هلی سوختی مناسبه؟

  2. مدیر سایت گفت:

    سلام وقت شما بخیر
    توصیه شخصی بنده به شما استفاده از رادیو کنترل های فوتابا و جی ار هست و frsky را برای سیستم هایی که دارای واحد کنترل پرواز یا همان فلایت کنترل نیستند توصیه نمیکنم. چرا که سیستم هایی نظیر هواپیما و هلی بدون فلایت کنترلر هستند معمولا و فیل سیف در آن ها بی معنی است پس سیف بودن رادیو کنترل برای یک پایلوت هلی و هواپیما بسیار مهم و با ارزش می باشد.
    طبق آزمایش ها و تجربه های به دست آمده فوتابا و جی ار بهترین ها از نظر امنیت پرواز و پروتکل هستند.
    موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *