آموزش, فلایت کنترل و سیستم های مرتبط

افزایش سرعت تبادل اطلاعات ( OVERCLOCK – اورکلاک ) فلایت کنترل در بتافلایت

برای اجرا شدن نمونه برداری سنسور gyro با فرکانس 32KHz در فلایت کنترلی با پردازنده ی F4 ، ابتدا باید فلایت کنترل خود را اورکلاک کنید ( اورکلاک فلایت کنترل – overclock FC ). در این مقاله ما توضیح می دهیم که برای اورکلاک کردن فلایت کنترل خود چه فرآیندی را باید طی کنید و خواهیم گفت که چرا بعضی افراد با این روش موافق اند و بعضی مخالف.

توجه: ورژن 4.0 بتافلایت از فرکانس 32KHz پشتیبانی نمی کند.

مزیتی که در استفاده از فرکانس 32 کیلوهرتز وجود دارد کاهش میزان تاخیر ارسال اطلاعات است اما باعث افزایش نویز در سیستم می شود. برای کاهش نویز، مجبوریم از فیلتر اضافی استفاده کنیم که دوباره تاخیر را به سیستم بر می گرداند (یا افزایش میزان تاخیر بیشتر از حالتی که هنوز از فرکانس 32KHz استفاده نکرده اید). بنابراین توسعه دهندگان فکر می کنند که فرکانس 32KHz واقعا ارزش ندارد، چون که قدرت پردازشی زیادی را از سیستم می گیرد که می توانیم این میزان از قدرت پردازشی را به چیز های دیگری اختصاص دهیم.

فعال کردن فرکانس 32KHz نمونه برداری gyro و PID Looptime ( دوره گردش PID )

شما می توانید حالت نمونه برداری 32KHz Gyro را در نرم افزار بتافلایت فعال کنید، سپس فرکانس به روز رسانی Gyro و فرکانس دوره ی گردش PID را انتخاب کنید.

با افزایش سرعت آپلود Gyro و فرکانس ( PID Looptime ) دوره گردش PID، شاهد افزایش میزان فشار روی پردازنده خواهید بود.

اگر شما نمی توانید نرخ نمونه گیری gyro را به فرکانس 32KHz برسانید بدون این که پردازنده ی فلایت کنترل شما فشار 100% را تحمل کند، ممکن است بخواهید که فلایت کنترل خود را اورکلاک کنید.

اورکلاک فلایت کنترل در بتافلایت

این روش زمانی توصیه می شود که بار پردازشگر شما در هنگام روشن شدن 50% یا بیشتر از 50% باشد.
اورکلاک کردن فلایت کنترل به جز مزایی بیشتری به شما نمی دهد.

فلایت کنترل هایی با پردازنده ی F4 به طور معمول در 166 MHz اجرا می شود و با تایپ کردن دستور زیر در بتافلایت CLI می توانید فلایت کنترل خود را اورکلاک کنید:

set cpu_overclock = 192MHZ
save

مقادیر سرعت مجاز برای اورکلاک کردن فلایت کنترل عبارتند از: OFF، 192MHZ، 216MHZ، 240MHZ

امروزه، اورکلاک کردن در فلایت کنترل هایی با پردازنده های F3 و F7 پشتیبانی نمی شود.

گرم شدن ( Downsides ) فلایت کنترل به علت اورکلاک کردن

هنگامی که پردازنده ی STM32 بیش از حد گرم شود، فلایت کنترل به اصطلاح فریز ( freeze ) می شود. که این اتفاق برای کوادکوپتر ها به هنگام پرواز رخ نمی دهد چون جریان هوای عبوری زیاد است و مانع از گرم شدن فلایت کنترل و پردازنده ی آن می شود.

اما در نظر داشته باشید که ضمانت فلایت کنترل شما با اورکلاک کردن از بین می رود و هیچ گونه تضمینی روی آن نیست.

در حال حاضر اورکلاک کردن فقط برای تغییر سرعت نمونه برداری gyro به 32KHz می باشد و اگر فلایت کنترل شما از سنسور MPU6000 gyro استفاده می کند یا به سرعت نمونه برداری با فرکانس 8KHz یا کمتر نیاز دارید، به هیچ عنوان فلایت کنترل خود را اورکلاک نکنید چون که هیچ مزیتی را به فلایت کنترل شما اضافه نمی کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *