آموزش, رادیو کنترل و سیستم های ارتباطی

معرفی انواع باند های فرکانسی مورد استفاده در کوادکوپتر های با قابلیت پرواز FPV

در این مقاله قصد داریم تا کمی در مورد باند فرکانس پرواز FPV مورد استفاده قرار می گیرند بحث کنیم. برای انتخاب بهترین باند فرکانس نیاز دارید تا عوامل مختلفی نظیر برد فرکانس ، قوانین استفاده از فرکانس ، تجهیزات لازم برای استفاده از فرکانس و… را در نظر بگیرید. در واقع می توان اینطور تعریف کرد که هیچ فرکانسی همیشه به عنوان بهترین و مناسب ترین فرکانس قابل استفاده نمی باشد و شما بسته به نیاز و شرایط فعلی خود می توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

برای پرواز FPV شما همیشه نیاز به دو فرکانس جداگانه دارید. یکی از این فرکانس ها برای کنترل کوادکوپتر و مولتی روتور شما استفاده می شود و دومین فرکانس نیز تصویر دوربین FPV نصب شده بر روی کوادکوپتر را برای شما به صورت مستقیم ارسال می کند.

تذکر:

به یاد داشته باشید که دو فرکانس مورد استفاده شما حتما باید در دو  باند متفاوت باشند تا از ایجاد اختلال در عملکرد یکدیگر جلوگیری کرده و باعث کرش کردن کوادکوپتر نشوند.

چه تعداد باند فرکانس وجود دارد؟

باند های فرکانسی که معمولا در پرواز FPV مورد استفاده قرار میگیرند به صورت زیر می باشند.

  • 900 MHz
  • 1.2 – GHz 1.3
  • 2.4 GHz
  • 3.3 GHz
  • 5.8 GHz

شما قبل از انتخاب سیستم های رادیویی و فرستنده و گیرنده های ویدئویی که در کوادکوپتر خود استفاده می کنید می بایست باند فرکانسی مورد نظر که قصد استفاده از آن را دارید مشخص کنید.برای این کار نیز نیاز دارید تا تفاوت بین این نوع فرکانس ها و مزایا و معایب استفاده از هرکدام را خوب درک کنید.

تفاوت باند های فرکانسی

به طور کل باند های فرکانسی با طول موج بیشتر برد و رنج بیشتری را در اختیار کاربر قرار می دهند و همچنین توانایی نفوذ بیشتری را نسبت به باند فرکانس های کوتاه تر دارند.در عوض باند فرکانس های با طول موج کوتاه تر امکان انتقال اطلاعات بیشتری را در واحد زمان به کاربر داده و همچنین تصویر با کیفیت بیشتری را در اختیار قرار می دهد.

اما در نظر داشته باشید که شما توانایی استفاده از هرگونه باند فرکانسی که دوست داشته باشید را ندارید و باید طبق قوانین منطقه ای که در آن زندگی می کنید باند سیگنال مورد استفاده خود را انتخاب کنید.

در ادامه به معرفی و بررسی هرکدام از باند سیگنال های گفته شده و مزایا و معایب هرکدام خواهیم پرداخت.

فرکانس 5.8 GHz

باند فرکانس 5.8 GHz سریع ترین فرکانس این لیست محسوب می شود و همچین پر طرفدار ترین باند فرکانسی بین علاقه مندان پرواز FPV نیز می باشد.

از دلایل علاقه مندی طرفدارارن FPV می توان به موارد زیر شاره کرد:

  • دارا بودن امکانات بالا.
  • سبک و کوچک بودن آنتن ها به دلیل بالا بودن باند فرکانس.
  • رنج عملیاتی کافی برای پرواز راحت کوادکوپتر ها.
  • مقرون به صرفه بودن.
  • آزاد بودن استفاده از این باند فرکانس در بسیاری از کشور ها و مناطق
  • سازگاری به باند فرکانس 900MHz و 2.4GHz

به دلیل بالا بودن فرکانس این باند از قدرت نفوذ کمی برخوردار است و برای پرواز FPV شما نیاز دارید تا کوادکوپتر خود را همیشه در دید خود نگه دارید تا از قطع شدن سیگنال به دلیل قرار گرفتن جسمی خارجی مابین کوادکوپتر و فرستنده نظیر ساختمان ها و یا کوه و تپه جلوگیری کنید.

همچنین این باند فرکانسی کیفیت صدا و تصویر بهتری را در نسبت به سایر باند های فرکانسی در اختیار کاربر قرار می دهد.

فرکانس 3.3 GHz

باند فرکانس 3.3 GHz جزو جدید ترین باند های مورد استفاده در پرواز FPV است که سازگاری خوبی با فرکانس های 1.2 GHz و 5.8 GHz دارد.

اما استفاده از این نوع فرکانس در بسیاری از کشور های جهان از جمله کشور عزیزمان ایران مجاز نبوده و نیاز به اخذ مجوز دارند.

فرکانس 2.4 GHz

با استفاده از این نوع باند فرکانس 2.4 GHz شما رنج عملیاتی کافی و مناسب و همچنین نفوذ نسبتا خوبی را خواهید داشت. این باند فرکانس به دلیل نفوذ مناسب و رنج کافی معمولا برای هدایت کوادکوپتر توسط رادیو کنترل مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین فرکانس 2.4 GHz سازگاری بهتری با باند فرکانس های 900 MHz و 1.2GHz نسبت به باند فرکانس 5.8GHz دارد.

اما یکی از معایب بزرگ این باند در این است که بسیاری از دستگاه ها و وسایل مخابراطی دیگر شامل WiFi Bluetooth، فرستنده و گیرنده های RC  و حتی مایکروویو ها نیز این باند فرکانسی استفاده می کنند و این امر ممکن است مشکل بزرگی برای شما در هنگام پرواز به وجود بیاورد و بهتر است در صورتی که از این باند فرکانس استفاده می کنید باید باند فرکانس گیرنده و فرستنده خود را عوض کنید.

فرکانس 1.2 – 1.3 GHz

این باند فرکانس رنج عملیاتی خوبی را در طول پرواز FPV خواهد داشت اما  یکی از معایب این باند در بزرگ بودن آنتن رادیویی آن است و همچنین ممکن است در بسیاری از مواقع با باند فرکانسی 2.4GHz دچار مشکل شده و باعث ایجاد اختلال و تضعیف عملکرد یکدیگر شوند.

و اینکه استفاده از این باند فرکانسی در بسیاری از کشور ها نظیر ایران غیر قانونی بوده و نیازمند دریافت مجوز از مراجع نظامی و قضایی است.

فرکانس 900MHz

این باند که کوتاه ترین فرکانس در لیست ما محسوب می شود در واقع بیشترین رنج عملیاتی را نیز دارد.همچنین به دلیل کوتاه بودن فرکانس نفوذ بالایی داشته و البته برای استفاده از این باند فرکانس نیازمند به استفاده از آنتن های بزرگی نیز هستید و به دلیل نیاز به تجهیزات زیاد استفاده از این نوع باند فرکانس در پرواز FPV رایج نیست.

نتیجه گیری

به دلیل محدودیت های قانونی در استفاده از باند های فرکانسی مختلف معمول است که افراد برای کار در چارچوب قانون و جلوگیری از ایجاد درد سر های احتمالی از باند فرکانس 2.4 GHz به دلیل رنج بالاتر برای کنترل کوادکوپتر خود و از باند فرکانس 5.8 GHz برای سیستم ارسال تصویر خود استفاده می کنند چرا که فرکانس بالاتر کیفیت تصویر بهتری را نیز به همراه خواهد داشت.

 بهتر است همیشه قبل از شروع پرواز FPV با کوادکوپتر خود از قانون پرواز و نحوه استفاده از سیستم ها و فرکانس های رادیوی منطقه خود اطلاعات کامل کسب کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *