آموزش, باتری و تجهیزات وابسته

بررسی ضریب تخلیه در باتری های لیتیوم پلیمر

ضریب تخلیه ی باتری های لیتیوم پلیمر یکی از مهم ترین مسائلی است که باید در انتخاب باتری برای مولتی روتور خود آن را بررسی کرده و در پهپاد یا مولتی روتور خود استفاده کنید. در این آموزش به بررسی و محاسبه ی ضریب تخلیه ی باتری یا همان C باتری لیتیوم پلیمر می پردازیم.

بررسی ضریب تخلیه در باتری های لیتیوم پلیمر

شاخص C به معنی توانایی و سرعت دیس شارژ و تخلیه ی مداوم یک باتری لیتیوم پلیمر است. این شاخص به کاربران کمک می کند تا مقدار مصرف جریان از باتری لیتیوم پلیمر بدون آسیب رسیدن به آن را محاسبه کنند.

 ظرفیت باتری لیپو x ماکزیموم جریان مصرفی = ضریب تخلیه

برای مثال اگر شما یک باتری 2200 میلی آمپر با ظرفیت تخلیه ی 25 آمپر داشته باشید ماکزیموم جریان مصرفی این باتری 55000 میلی آمپر یا 55 آمپر می باشد.

شاید بخواهید آمپراژ بیشتری از باتری بکشید. این کار امکان پذیر است اما توصیه نمی شود. دیس شارژ کردن باتری لیتیوم پلیمر با سرعت بیش از حد باعث آسیب رسیدن به آن می شود.

سرعت شارژ و دیس شارژ باتری

ضریب C نشان می دهد که با چه سرعتی می توانید باتری را شارژ یا دیس شارژ کنید ( با چه سرعتی جریان کشیده یا وارد آن کنید ).

شاید شنیده باشید که باتری لیپو ی خود را با C1 شارژ کنید. یعنی برای مثال اگر یک باتری 1500 میلی آمپر دارید ، C1 برابر با 1500 میلی آمپر یا 1.5 آمپر است. C2 نیز برابر با 3 آمپر است.

اگر شما یک باتری لیتیوم پلیمر را با C1 شارژ کنید 1 ساعت ، با C2 نیم ساعت و … طول می کشد.

باتری های لیپو ی با کیفیت توانایی شارژ سریع و بی مشکل را دارند، اما در باتری هایی که کیفیت کمتری دارند احتمال تخریب و داغ شدن در آن ها بیشتر می شود. برای جلوگیری از این اتفاق توصیه می شود تا حد امکان با C1 شارژ کنید. یا به توصیه های سازنده عمل کنید تا باتری های شما بازدهی بیشتری داشته باشند.

مقاومت داخلی

برای بیان این موضوع اول باید مقاومت داخلی را درک کنید. هر سلول باتری لیتیوم پلیمر دارای مقاومت داخلی است که این مقاومت تا حد کمی باعث محدود شدن حداکثر جریان مصرفی می شود.

مقاومت داخلی * جریان = ولتاژ

انرژی از دست رفته توسط مقاومت به گرما تبدیل می شود و این علت داغ شدن باتری لیپو در هنگام دیس شارژ با شدت جریان بیش از حد است. در گاهی اوقات نیز باتری شما اصطلاحا باد می کند.

می دانیم که فرمول ولتاژ ثابت است. در این فرمول برای این که جریان ثابتی داشته باشیم باید نسبت ولتاژ و مقاومت داخلی به صورت ثابت حفظ شود. این یعنی اگر مقاومت داخلی باتری شما زیاد باشد، به هنگام افزایش ناگهانی گاز ( تراتل ) با افت ولتاژ مواجه می شوید. در صورت افت ولتاژ پهپاد شما ممکن است سقوط کند.

توجه داشته باشید که مقاومت داخلی یک باتری لیتیوم پلیمر با کهنه شدن باتری افزایش می یابد. اما فاکتورهای دیگری مانند تغییرات دما نیز بر روی مقاومت داخلی باتری تاثیر دارند.

به خاطر داشته باشید که باتری لیپو های ارزان قیمت معمولا از کیفیت پایینی برخوردار هستند. افت ولتاژ بارها و بارها اتفاق افتاده و از طول عمر باتری می کاهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *