آموزش, باتری و تجهیزات وابسته

تعمیر سوکت آسیب دیده بالانسر باتری لیتیوم پلیمر ( LIPO )

یکی از مشکلاتی که ممکن است کاربران در استفاده از باتری های لیتیوم پلیمر ( lipo ) با آن مواجه شوند،خراب شدن سوکت بالانسر باتری لیتیوم پلیمر است.این خرابی و آسیب دیدگی باید هرچه زودتر رفع شود زیرا باعث خرابی و از کار افتادگی باتری در بلند مدت شده و حتی ممکن است با اتصال کوتاه در زمان شارژ و یا استفاده باعث آتش سوزی نیز شود.

در این مقاله قصد داریم تا نحوه تعمیر و تعویض این سوکت را به شما آموزش دهیم.

کاربرد سوکت بالانسر در باتری لیتیوم پلیمر چیست؟

سیم بالانسر موجود در باتری وظیفه نشان دادن ولتاژ هر سل را به صورت جداگانه برعهده دارد.داشتن این اطلاعات در زمان شارژ باتری مخصوصا شارژ موازی باتری های لیتیوم پلیمر امری مهم و ضروری است.

در زیر نقشه شماتیک نحوه اتصال سیم ها به هر سل و چگونگی عملکرد هر سوکت و کانکتور را در دو باتری 4سل و 2 سل مشاهده می کنید.

با سوکت بالانسر خراب باید چه کرد؟

اگر سوکت بالانسر باتری شما آسیب دید اولین کاری که لازم است انجام دهید چک کردن ولتاژ هر سل از باتری است.با این اندازه گیری می توانید تصمیم بگیرید که آیا این سوکت و باتری قابل تعمیر است یا اینکه وقت دور انداختن و تعویض آن فرا رسیده است.به این صورت که اگر سل های باتری دارای اختلاف جزئی و قابل قبولی در مقدار ولتاژ بودند و خراب شدن سوکت بالانسر مشکلی را برای باتری ایجاد نکرده بود و سل ها و ظاهر باتری در شرایط خوبی قرار داشت ، هنوز امیدی به استفاده دوباره از باتری پس از تعمیر سوکت هست ، اما در صورت زیاد بودن اختلاف ولتاژ بین هر سل متاسفانه کار از کار گذشته و باتری لیتیوم پلیمر شما دیگر برای استفاده ایمن نیست و باید با رعایت ایمنی کامل باتری را دور بیاندازید.

نحوه صحیح دور انداختن و خلاص شدن از شر باتری های قدیمی و از کار افتاده

نحوه تعویض و تعمیر سوکت بالانسر باتری لیتیوم پلیمر

برای اتصال و تعویض سوکت جدید با سوکت قدیمی و آسیب دیده توصیه می شود ابتدا از سیم زمین ( سیم مشکی رنگ ) شروع کنید و هر سیم را پس از قطع کردن از سوکت قدیمی بلافاصله به سوکت جدید وصل کنید.و یادتان باشد تا قبل از اتصال سیم به سوکت ، وارنیش و محافظ سیم را درون سیم قرار دهید تا از ایجاد مشکل بعد از لحیم کاری جلوگیری شود.

اگر در هنگام جابجایی سیم ها از سوکت قدیمی به سوکت جدید دچار مشکل شدید و احیانا مشخصات و ولتاژ هر سیم را فراموش کردید. می توانید از مولتی متر استفاده کنید. به این صورت که ابتدا مولتی متر را بر روی جریا DC قرار دهید و یک سر آن را بر روی سیم مشکی سوکت اصلی شارژ قرار داده و سر دیگر آن را بر روی سیم مورد نظر قرار دهید.با این عمل مولتی متر به ازای هر سیم مقدار ولتاژ متفاوتی را در اختیار شما قرار میدهد که از این طریق می توانید هر سیم را در جای درست خود متصل کنید.

در زیر نیز نحوه تعویض سوکت بالانسر قدیمی و جدید را مشاهده می کنید.

محافظ سوکت بالانسر باتری لیتیوم پلیمر

برای محافظت بیشتر از سوکت بالانسر باتری خود برای عدم خرابی زودرس آن می توانید از یک محافظ برای سوکت استفاده کنید و تا اندازه ای آن را در برابر شرایط محیطی نظیر کرش ها و یا صدمه دیدن از ملخ ها ایمن نگه دارید.

درصورت داشتن سوالات بیشتر می توانید سایر مقالات موجود در سایت در رابطه با باتری های لیتیوم پلیمرنظیر نحوه استفاده و یا شارژ آن ها را مطالعه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *