آموزش, باتری و تجهیزات وابسته

بهترین زمان برای عوض کردن و دور انداختن باتری لیتیوم پلیمر ( LIPO )

یکی از پارامتر های مهم در استفاده از باتری های لیتیوم پلیمر ( LIPo )  دانستن طول عمر این باتری ها و زمان مناسب برای دور انداختن باتری لیتیوم پلیمر و عوض کردن آن ها است.در این مقاله قصد داریم تا نشانه ها و قوانین استفاده از باتری های لیتیوم پلیمر و زمان خلاص شدن از دست آن ها را به شما بیاموزیم.

طول عمر متوسط باتری های LIPO

باتری های لیتیوم پلیمر به طور متوسط دارای طول عمر بین 400 تا 500 بار استفاده هستند.این اعداد به این معنی است که باتری طی 400 تا 500 بار دوره استفاده ( هردوره به معنی یک بار شارژ شدن و تخلیه شدن ) می تواند بیشتری و بهترین عملکرد را در اختیار کاربر قرار دهد.

البته این طول عمر تماما بستگی به نوع استفاده ما از باتری بستگی دارد.اگر ما در طول مدت استفاده از باتری به آن ضربه بزنیم یا درست وآن را شارژ و دشارژ نکنیم این طول عمر به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

تاریخ انقضای باتری و زمان دور انداختن باتری لیتیوم پلیمر

باتری های لیتیوم پلیمر دارای عدد و تاریخی منبی بر تاریخ انقضای استفاده از باتری برروی بدنه خود نیستند.اما تجربه ثابت کرده است که باتری های جدید همیشه عملکردی بهتری از باتری های قدیمی خواهند داشت هرچند که باتری های قدیمی اصلا استفاده نشده باشند.چرا که باتری ساختاری شیمیایی دارد و با گذشت زمان تغیرات شیمیایی ایجاد شده در باتری از عملکرد آن میکاهد.

بهتر است  برای ایمنی بیشتر از باتری هایی که دو سال یا سه سال و یا بیشتر از زمان ساختشان میگذرد استفاده نکنید هرچند که ظاهری کاملا نو و آراسته داشته باشند.چرا که این باتری ها از درون دچار تغییر شده اند و به هیچ عنوان عملکرد آن ها قابل پیش بینی نیست.

مقاومت داخلی باتری های لیتیوم پلیمر

تمامی باتری ها اعم از باتری های لیتیوم پلیمر از اولین بار شارژ شدن داری مقدار کمی مقامت داخلی ( IR ) هستند.این مقاومت داخلی نحوه عملکرد باتری و قدرت انتقال جریان را مشخص می کند.مقاومت بیشتر باعث افت قدرت باتری و بیش از حد داغ شدن باتری میشود که اصلا خبر خوبی برای کاربر نیست.

مقاومت داخلی با گذشت زمان و استفاده شدن مکرر از باتری افزایش می یابد تا زمانی که مقاومت داخلی انقدر بالا می رود که دیگر استفاده از باتری صرفه ای نخواهد داشت.

از عواملی که این مقاومت داخلی را در طی استفاده بالا می برند می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • شارژ و یا تخلیه بیش از حد باتری در هنگام استفاده.
  • داغ شدن بیش از حد باتری.
  • استفاده از باتری با جریان بالاتری نسبت به جریان تخلیه نرمال ذکر شده برای باتری.

شما می توانید مقاومت داخلی باتری خود را از طریق بیشتر شارژر های موجود در بازار اندازه گیری کنید که در شکل زیر نمونه ای از باتری و مقاومت داخلی آن را مشاهده می کنید.

مقاومت داخلی باتری به سایز و انداز باتری رابطه عکس دارد. به این معنی که سل های بزرگ تر دارای مقاومت داخلی کمتری هستند.

یکی از عواملی که باعث دور انداختن باتری می شود اختلاف زیاد مقاومت داخلی بین سل های باتری است.به این معنی که اگر دریک پک باتری یکی از سل ها اختلاف مقاومت داخلی زیادی با سایر سل ها داشت نباید از باتری استفاده مجدد شود ک چرا سل مورد نظر شارژ را در خود نگه نمی دارد و همیشه ولتاژی پایین از سایر سل ها خواهد داشت.

شرایط فیزیکی باتری های لیتیوم پلیمر

شرایط فیزیکی و شکل ظاهری نیز به شما زمان دور انداختن باتری را به شما اطلاعا خواهد داد.

بسیار اتفاق می افتد که باتری مورد استفاده در کواد کوپتر ها و پهپاد ها بر اثر ضربه کرش کردن و سقوط کردن تغییر شکل داده و باد کنند.این تغییر شکل ناشی از ضربه باتری را به شدت نا ایمن کرده و از عملکرد باتری و طول عمر مفید آن ها می کاهد.توصیه می شود تا از این نوع باتری ها بعد از تغییر شکل دادن استفاده نشود.اما هنوز هم برخی افراد وجود دارند ریسک آتش گرفتن و خطرات این نوع استفاده را میپذیرند و از این باتری ها استفاده میکنند.

برابر نبودن ولتاژ سل ها

هر سل باتری ها بعد از تخلیه شدن عموما به دلیل شرایط فیزیکی و نرمال ولتاژ خروجی متفاوتی دارند.برای مثال ممکن است در یک پک باتری 3 سل، هر سل ازباتری به ترتیب دارای 3.5 و 3.7و 3.9 ولت باشند که این اختلاف ولتاژ امری قابل قبول و منطقی است.

اما اگر در باتریی این اختلاف ولتاژ بسیار مشهود و غیرقابل قبول باشد به دلیل بالا بودن مقاومت داخلی یکی از سل ها و روند کند تر تخلیه باتری است که در صورت ادامه این روند باعث خرابی سایر سل ها باتری نیز خواهد شد.

چک کردن دما در هنگام شارژ شدن

اگر باتری در هنگام شارژ شدن بیش از اندازه داغ شد به دلیل وجود مشکلی خاص در باتری است چرا که باتری های لیتیوم پلیمر هرگز در هنگام شارژ شدن نباید بیش از اندازه داغ شوند.

نکته:

اگر بعد از تخلیه نیز باتری به شدت داغ بود به معنی این است که وقت دور انداختن این بارتی فرا رسیده چرا که طول عمر باتری لیتیوم پلیمر شما سر رسیده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *