آموزش, موتور و ملخ و اسپید کنترل

بررسی blheli_s

در این مقاله با شما خواهیم بود همرا با بررسی جدید ترین BLHELI_S و تغییرات و توسعه های آن نسبت به نسخه های پیشین BLHELI نظیر PWM سخت افزاری.

فریمور جدید BLHELI_S

BLHELI  نسخه فریمور جدیدی را برای سخت افزار های اسپید کنترل ( ESC ) ارائه کرده است.آن ها برای انجام این کار از نسخه پایه فریمور BLHELI 14.5 استفاده کرده و آن را ارتقاء داده و تقویت کرده اند.BLHELI_S  صرفا برای اسپید کنترل های جدید مانند SEFM 30A طراحی شده و دارای آپدیت ها و ارتقاء های نرم افزاری زیادی می باشد که در زیل به آن ها اشاره شده است.

  • BLHELI_S به لطف PWM سخت افزاری جدیدی که بر روی خود دارد اطلاعات TROTTLE را نرم تر و  روان تر نسبت به نسخه های پیشینBLHELI  انتقال میدهد.
  • این فریمور همانند نسخه های پشین BLHELI اتصال قوی و همگام سازی پایداری را دارا می باشد.
  • BLHELI_S از تکنولوژی DAMPED LIGHT استفاده میکند.
  • دارای PWM برای موتور است که سخت افزار اسپید آن را تولید می کند و با ساعت میکلروکنترلر کاملا همگام است که باعث روان تر شدن و کم صدا تر شدن موتورها میشود.
  • این پروتکل دارای STEP های کوچکی بین 512STEP  تا 2048 استپ است.
  • از دور های بسیار بالای موتور ها نیز پشتیبانی میکند.میکرو کنترلر bb1 میتواند تا 350k Erpm را پشتیبانی کرده و bb2 نیز میتواند تا سقف 500k Erpm را نیز پشتیبانی کند.
  • به طور معمول میتواند سیگنال ورودی یک تا دو میلی ثانیه را پشتیبانی کند و به صورت اتوماتیک سیگنال ورودی را تشخیص دهد. مانند ONESHOT42 و Multishot.

تغییرات فیزیکی

تغییرات برنامه نویسی ایجاد شده کاملا به سیستم سخت افزاری اسپید کنترل بستگی دارد.طبق گفته سازندگان،BLHELI_S از پردازنده  جدید (BUSYBEE1 (EFM8BB10F8 و (BUSYBEE2(EFM8BB21F16 استفاده میکند.این پردازنده ها با نمونه های قبلی که برای اسپید کنترل های مدل قدیمی تر استفاده میشد کاملا متفاوت هستند زیرا علاوه بر استفاده از PWM نرم افزاری از PWM سخت افزاری نیز استفاده میکنند که با DUTY CUCLE کاملا همگام است.

یکی از ویژگی های خوب PWM سخت افزاری این است نرخ ثبت سرعت موتور ها دو برابر شده است.در اسپید کنترل های قدیمی این نرخ 16Khz بود که در اسپید کنترل های با pwm سخت افزاری به36Khz  میرسد.این بدین معنی است که موتور شما همواره مقدار ورودی بیشتری را  در زمان یکسان دریافت میکند.یکی از اسپید کنترل هایی که از pwmسخت افزاری استفاد میکنند اسپید کنترل های kiss هستند که با استفاده از آن همانطور که گفته شد پروازی نرم وتر و ساکت تر را تجربه خواهید کرد.

مقایسه اسپید کنترل های 32 بیتی و 8 بیتی

در حال حاضر اسپید کنترل Aikon SEFM 30A فقط از پروتکل BLHELI_S  استفاده میکنند.اما این روند رو به پیشرفت است و در آینده ای نزدیک بخش بزرگ تری از اسپید کنترل ها از این پروتکل استفاده خواهند کرد. از اسپید کنترل هایی که در حال رقابت با  Aikon  هستند میتوان به kiss 24A RE ، DYS XM 20/30 A ،  XROTOR 30/40 Aو.. اشاره کرد.

برخی از این اسپید کنترل ها از پردازنده های 32 بیتی استفاده میکنند که این امر باعث بالا رفتن قدرت پردازش و ذخیره اطلاعات در اسپید کنترل میشود. قدرت پردازش بیشتر در اسپید کنترل ها به معنی بهتر بودن آن است.اما در شرایط فعلی این قدرت بیشتر کار چندان زیادی را برای ما انجام نمیدهد چراکه کارایی اسپید کنترل ها امروزه به سختی به 8 بیت میرسد.

تفاوت اسپید کنترل های 32bit و 8bit

اسپید کنترل های 32 بیتی میتوانند در آینده با توجه به ظرفیت بالای پردازندگی که دارند برای ما بسیار مفید واقع شوند. تنها تفاوتی که اسپید کنترل های 32 بیتی و 8 بیتی امروزه برای ما ایجاد میکنند این است که اسپید کنترل های 32 بیتی را میتوان در محیط ++ c  کد نویسی کرد ولی اسپید کنترل های 8 بیتی صرفا در محیط اسمبلی قابلیت کد نویسی دارند. شما میتوانید با توجه به سطح مهارت خود در هرکدام از محیط های برنامه نویسی به انتخاب اسپید کنترل خود بپردازید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *