آموزش, باتری و تجهیزات وابسته

نابود کردن باتری های لیتیوم پلیمر قدیمی و یا آسیب دیده

یکی ازسوال های اجتناب ناپذیر برای علاقه مندان به پهپاد ها و مولتی روتور ها این است که چگونه از شر باتری های قدیمی و آسیب دیده خود به درستی و با ایمنی کامل خلاص شویم.باتری های لیتیوم پلیمر(lipo)  در صورتی که به درستی کار نکنند بسیار خطرناک بوده و ممکن است منجر به آتش سوزی و یا حتی انفجار شوند.در این مقاله ما قصد داریم تا چند روش ایمن و درست برای نابود کردن باتری های لیتیوم پلیمر و تخلیه باتری لیتیوم پلیمر را با شما در میان بگذاریم.

به طور خلاصه میتوان گفت

برای نابود کردن باتری های لیتیوم پلیمر ابتدا باید آن ها را 100% و به صورت کامل تخلیه کرد تا هیچ شارژی درون آن ها باقی نمانده و به صفر ولت برسند.این کار از ایجاد آتش سوزی بعد از ضربه خوردن یا سوراخ شدن باتری جلوگیری میکند.در مرحله بعد نیز شما میتوانید باتری ها را به راحتی بازیافت کرده و یا دور بیاندازید.

شارژر باتری لیتیوم پلیمر

ممکن است شارژر باتری لیتیومی شما توانایی تخلیه کامل باتری را داشته باشد اما اگر قصد انجام این کار را دارید به یاد داشته باشید که باتری را با یک دهم جریان دیس شارژ تخلیه کنید. به عنوان مثال برای یک پک باتری 2000mlAh 50C این روند تخلیه باید روی 0.2 میلی آمپر انجام شود.

اما لازم به ذکر است که اکثر شارژر ها دارای cut –off voltage در اندازه 3ولت هستند.یعنی تخلیه باتری شما هنگامی که به حد اقل 3ولت برای هر سل برسد متوقف خواهد شد.این اقدام به دلیل این است که اکثر شارژر های باتری لیتیوم پلیمر تنها در محدوده ایمن برای باتری ها کار خواهند کرد.اگر در شارژر خود با این مسئله روبرو شدید بهتر است تا برای تخلیه باتری به دنبال راه های دیگری بگردید.

لامپ حبابی

یکی از راه های ارزان و سریع برای تخلیه باتری استفاده از لامپ های حبابی است.

اما برای تخلیه باتری لیتیوم پلیمر خود از لامپ های حبابی LED استفاده نکنید چرا که این لامپ ها دارای ویژگی به نام FORWARD VOLTAGE هستند به این معنی که با پایین تر آمدن ولتاژ از یک سطح خاص روند تخلیه متوقف خواهد شد و مقدار کمی از شارژ درون باتری باقی خواهد ماند.یکی دیگر از دلایل عدم استفاده از این نوع لامپ ها مصرف پایین آن ها است و درصورت استفاده از این نوع لامپ شما باید زمان زیادی را نسبت به لامپ های هالوژنی و قدیمی  صرف تخلیه باتری لیتیوم پلیمر خود کنید.

همچنین میتوانید به جای استفاده از لامپ از یک سری مقاومت های مخصوص مانند مقاومت های سرامیکی استفاده کنید.مثلا برای باتری های 2سل یا 3 سل میتوانید از مقاومت 150OHM   2W استفاده کنید.

آب نمک

روش دیگر برای تخلیه باتری که به هیچ عنوان توصیه نمیشود استفاده از محلول آب نمک است.با قرار دادن باتری درون محلول، آب نمک به آرامی باتری را تخلیه خواهد کرد و همچنین گفته میشود که نمک میتواند بر روی باتری تاثیر شیمایی گذاشته و لیتیوم موجود در باتری را خنثی کند.

این روش اصلا به صرفه نیست زیرا بسیار بسیار آرام انجام میشود(طی چند هفته) و حتی باتری شما را به صورت کامل تخلیه نمیکند.چرا که به مرور زمان در محل اتصال سیم ها و جایی که فلز در معرض محلول باشد لایه های نمکی ایجاد شده و این امر روند هدایت الکتریکی و تخلیه را کند تر کرده و گاها متوقف مینماید.

نابود کردن فیزیکی

یکی از روش های خطرناکی که برخی برای معدوم کردن باتری خود انجام میدهند ضربه زدن و یا حتی شلیک به باتری است. برای مثال با چکش به روی باتری میکوبند و یا با میخ سعی در سوراخ کردن باتری دارند.این روش با اینکه سریع ترین راه نابود کردن باتری های لیتیوم پلیمر است اما در عین حال بسیار خطرناک هم هست چرا که منجر به آتش گرفتن باتری  شده و ممکن است صدامت جبران ناپذیری به شما وارد کند.

اما کدام راه برای نابود کردن باتری بهتر است؟

توصیه ما به شما این است که ابتدا از لامپ های هالوژنی برای تخلیه کامل باتری لیتیوم پلیمر خود استفاده کنید و برای اطمینان حاصل کردن از اینکه هیچ انرژی درون باتری باقی نمانده پایه های مثبت و منفی باتری را به یکدیگر وصل کنید تا انرژی بسیار کم باقی مانده درون باتری نیز تخلیه شود.

چند توصیه در مورد استفاده از باتری های لیتیوم پلیمر(LIPO)

  • همیشه در هنگام  شارژ شدن باتری توجه کامل را به آن داشته باشید.
  • همیشه برای شارژ باتری سوکت بالانسر را نیز متصل کنید.
  • باتری ها را درست و ایمن منتقل کنید تا از هرگونه گرما و یا ضربه به دور باشند.
  • همیشه باتری های قدیمی و آسیب دیده را نابود کنید.
  • هیچگاه از باتری های آسیب دیده و متورم شده استفاده مجدد نکنید.
  • هیچگاه باتری های سالم را بیش از اندازه تخلیه نکنید چرا که باعث کاهش طول عمر باتری شده و از ایمنی باتری میکاهد.
  • در هنگام تخلیه و نابود کردن باتری های لیتیوم پلیمر برای اطمینان از تخلیه کامل باتری ها از مولتی متر استفاده کنید چرا که این نوع باتری ها هنگامی که ولتاژی پایین تر از حد مشخص داشته باشند در شارژر یا باتری چکر به عنوان باتری کاملا تخلیه شده نشان داده خواهند شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *