آموزش, عمومی

آشنایی اولیه با تصویربرداری هوایی با مولتی روتور ها

تصویربرداری هوایی از زمانی که اولین پرواز ها توسط انسان صورت گرفت وجود داشته است. اولین تصاویر هوایی توسط بالن ها گرفته شده و پس از آن به ترتیب تصویربرداری هوایی با کایت و هواپیما و هلی کوپتر انجام شده اند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی در زمینه پهپاد ها و مولتی روتور ها ، ازاین ربات ها در عرصه ی تصویربرداری هوایی استقبال زیادی می شود. از این رو شرکت های مختلفی به وجود آمده اند که پهپادهایی در ابعاد مختلف و با قابلیت تصویربرداری متفاوت تولید می کنند. به طور کلی این روش تصویربرداری بسیار رواج پیدا کرده است و شما می توانید نمونه ی آن را در فیلم های سینمایی ، کلیپ های اسپورت ،مسابقات ورزشی  و … مشاهده کنید.

در آشنایی با تصویربرداری هوایی با مولتی روتور ها برای تصویربرداری هوایی باید نکات مختلفی را مد نظر داشته باشید. اول از همه باید هدف خود را مشخص کنید یعنی اینکه تصویربرداری را در چه مکان هایی و با چه موضوعی می خواهید انجام دهید.

انواع پرنده های فیلمبرداری

مولتی روتورهای فیلمبرداری انواع و اقسام مختلفی دارند. برخی دارای ۴ ملخ و برخی ۶ ، ۸ و یا ۱۰ ملخ می باشند. در بعضی از آنها دوربینی به صورت پیش فرض از کارخانه روی آن ها نصب و راه اندازی شده است و برای بعضی مدل های دیگر محدوده ای از وزن را مشخص می کنند که کاربران بتوانند روی آن دوربین نصب کنند. بعضی از پهپاد ها یک کنترل جدا برای دوربین و کنترلی دیگر برای خلبان دارند. اما در گروهی دیگر هر دوکار را یک رادیو کنترل انجام می دهد.

محبوبیت تصویربرداری هوایی

تصویر هوایی چیزی است که انسان نمی تواند به خودی خود به آن دسترسی داشته باشد. پس دیدن اجسام و ساختمان ها و مناظر از آسمان برای انسان جذاب و دوست داشتنی است. یک مولتی روتور می تواند فیلمی با کیفیت از این زاویه برای ما تهیه کند تا ما به راحتی به تماشای آن بپردازیم. این امر باعث افزایش محبوبیت این سبک از تصویربرداری شده است. این روزها با پیشرفت تکنولوژی در تصویربرداری هوایی بسیاری از کارگردانان ترجیح می دهند به جای تراولینگ و تجهیزات حرکتی زمینی از پهپادها و به خصوص مولتی روتور ها استفاده کنند.

تفاوت میان پهپادها

برای تصویربرداری هوایی پهپاد های بسیاری وجود دارند که هرکدام خصوصیات و ویژگی های مختلف خود را دارند. برای به کار بردن بهترین ابزار ابتدا باید ویژگی های هر پهپاد را بشناسیم تا بدانیم در چه شرایطی از چه پهپادی استفاده کنیم.

تعداد موتور و ملخ در تصویربرداری هوایی

تعداد موتور و ملخ در نوع پرواز و سنگینی پرنده بسیار مهم است. تعداد موتور و ملخ ها قدرت مانور و قدرت حمل دستگاه را مشخص می کنند. هرچه دوربین سنگین تر باشد پرنده برای برخاستن نیاز به قدرت بیشتر و در نتیجه تعداد موتور و ملخ بیشتری دارد و همچنین وقتی تعداد ملخ بیشتر باشد کنترل پرنده راحت تر بوده و تصویر به مراتب نرم تری خواهیم داشت.

نوع دوربین فیلمبرداری

یکی از مهم ترین قسمت های مولتی روتور ها برای تصویربرداری هوایی دوربین آن است. تا امروز دوربین های مختلفی توسط شرکت های مختلف برای استفاده در این پهپاد ها تولید شده است. از نظر کیفیت تصویربرداری برخی کیفیت HD و بعضی دیگر Full HD و یا 4k دارند. بعضی از آنها قابلیت ذخیره ی تصاویر RAW دارند. پهپاد های تصویربرداری هوایی که برای فیلم های سینمایی استفاده می شوند به صورت پیش فرض دوربین ندارند و می توان دوربین هایی مانند RED و ALEXA که وزنی در حدود 2 تا 8 کیلوگرم دارند را روی آنها ستاپ کرد که بسته به نوع نیاز قابل تعیین است.

GPS و بازگشت به آشیانه

بازگشت به آشیانه (RTH) قابلیتی است که در اغلب پرنده های حرفه ای و تجاری مورد استفاده قرار می گیرد. به این صورت که نقطه صفر پرواز GPS در حافظه فلایت کنترلر ذخیره شده ، در صورت قطع شدن ارتباط پرنده با رادیو کنترل و یا کم شدن باتری ، پرنده به صورت اتوماتیک به محل شروع پرواز بازمی گردد تا از خرابی ها و کرش های احتمالی جلوگیری شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *