آموزش, باتری و تجهیزات وابسته

مقایسه باتری های LIHV و LIPO در مولتی روتور ها

باتری های LIHV و LIPO کاربرد بسیاری در مولتی روتور ها و سایر ماشین ها دارند. در ادامه به مقایسه و بررسی این دو باتری می پردازیم.

باتری LIHV چیست؟

LIHV یا HVLI مخفف High Voltage Lithium Polymer و در واقع همان باتری های لیتیوم پلیمر ولتاژ بالا هستند. این باتری ها شباهت بسیار زیادی به باتری های لیتیوم پلیمر معمولی مورد استفاده در مولتی روتور ها دارند. تنها تفاوت این دو نوع باتری در ولتاژ شارژ و دیس شارژ این نوع باتری هاست. باتری LIHV به شما اجازه شارژ تا 4.35 ولت را  نیز می دهد.

اگر شما باتری های لیتیوم پلیمر ولتاژ بالا را مانند باتری های لیپو عادی با 4.20 ولت شارژ کنید ، تفاوت چشمگیری در نحوه عملکرد آن نخواهید دید. اما با بالا بردن ولتاژ شارژ تا 4.35 ولت برای هر سل باتری مزیت هایی را نسبت به باتری لیتیوم پلیمر معمولی خواهید داشت. چند نمونه از این مزیت ها عبارتند از:

  • با شارژ کامل باتری های LIHV ولتاژ بیشتری را در دسترس خواهید داشت. مثلا یک یک باتری 4 سل LIPO امکان استفاده از 16.8 ولت را به ما می دهد. در صورتی که یک باتری LIHV چهار سل 17.4 ولت را در اختیار ما قرار می دهد که با نصب آن بر روی مولتی روتور ، موتور های شما با سرعت بالا و چرخش بیشتر کار می کنند و در نتیجه مولتی روتور سرعت بیشتری را خواهد داشت.
  • باتری های LIVH توانایی ذخیره انرژی بیشتری را نسبت به باتری های LIPO در ابعداد و اندازه های یکسان دارند. به طوری که شرکت Hyperion یکی از سازندگان باتری های لیتیومی ولتاژ بالا عنوان می کند که باتری های LIHV ده درصد انرژی بیشتر نسبت به باتری های لیتیوم پلیمر معمولی ذخیره می کند.
  • و در آخر باتری های LIHV با توجه به کیفیت ساخت بهتر افت ولتاژ کمتری را نسبت به باتری های LIPO معمولی در تراتل های بالا دارند.

آیا می شود باتری های لیتیوم پلیمر معمولی را به باتری لیتیوم پلیمر ولتاژ بالا تبدیل کرد؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که آیا می شود باتری های LIPO معمولی را تا سقف 4.35 ولت شارژ کرد تا قدرت و تایم پروازی بیشتری را بدست آورد؟ در جواب این سوال باید گفت خیر. این کار بسیار خطرناک بوده و منجر به آتش سوزی و خرابی باتری می گردد. زیرا ساختار شیمیایی باتری های LIPO معمولی با باتری های LIHV بسیار متفاوت است و قابل مقایسه نیست. پس هیچ وقت دست به انجام چنین کاری نزنید.

چگونه باتری های LIHV را شارژ کنیم؟

قبل از تهیه این نوع باتری شما ابتدا باید توان شارژر خود را بررسی کنید. چرا که برخی شارژر های موجود در بازار توانایی شارژ باتری های لیتیوم پلیمر ولتاژ بالا را ندارند.

برخی از شارژر های موجود باتری LIHV را شناسایی نمی کنند. اما اجازه شارژ باتری تا سقف 4.3 ولت برای هر سل را می دهند. بهترین راه برای شارژ باتری های LIHV خرید شارژری با داشتن تنظیمات مخصوص این نوع باتری است تا از خرابی باتری جلوگیری شده و بتوان حداکثر استفاده را از باتری برد. یکی از مدل شارژر های پیشنهادی شارژرIMAX X 150  است که به خوبی این نوع باتری را ساپورت می کند.

همانطور که در مقاله شارژ موازی باتری های لیتیوم پلیمر عنوان شد نباید به هیچ عنوان باتری های غیر هم سان و با مشخصات متفاوت مانند باتری لیتیوم پلیمر معمولی و لیتیوم پلیمر ولتاژ بالا به صورت همزمان باهم شارژ شوند چرا که باعث بروز حادثه،خرابی باتری ها و آتش سوزی خواهد شد.

مقایسه ظاهری باتری های LIHV و LIPO 

با مقایسه دو باتری LIPO معمولی و LIHV با ظرفیت یکسان خواهیم دید که باتری لیتیوم پلیمر ولتاژ بالا سبک تر و کوچک تر خواهد بود.

به عنوان مثال برای دو باتری Hyperion 4S 1800mAh 40C و Turnigy Nano-Tech 4S 1800mAh 65C خواهیم داشت:

  • Hyperion 4S 1800mAh 40C – 178g
  • Turnigy Nano-Tech 4S 1800mAh 65C – 228g

تست پرواز و مقایسه باتری ها

بعد از دو تست پرواز انجام شده که تست شناوری و تست سرعت است و ثبت دقیق زمان و اطلاعات برای هر دو نوع باتری می توانیم مقایسه زیر را انجام دهیم.

مقایسه تست شناوری

بعد از انجام این تست با شرایط کاملا یکسان برای هردو باتری (استفاده از یک مولتی روتور ، ارتفاع و محل پروازی یکسان) تا زمان خالی شدن کامل باتری ها دریافتیم که باتری LIHV با ثبت زمان 10 دقیقه و 45 ثانیه تایم پروازی بیشتری نسبت به باتری لیتیوم پلیمر معمولی با زمان 9 دقیقه و 9 ثانیه دارد.

با توجه به اینکه هردو باتری دارای ظرفیت یکسان بودند ، اما باتری LIHV طبق گفته های بالا تایم پروازی بیشتری را نسبت به LIPO معمولی در اختیار کاربر قرار می دهد.

علاوه بر قدرت بیشتر باتری LIHV در ذخیره نیرو این باتری نسبت به LIPO سبک تر نیز هست و این امر تاثیر بسزایی در افزایش تایم پروازی دارد. چرا که مولتی روتور وزن کمتری را لازم است تحمل کند.

تست سرعت پرواز

در این تست سعی شد تا تراتل بین 70 و 80 درصد ثابت نگه داشته شود. بیشتر شدن ولتاژ ورودی به مولتی روتور باعث افزایش قدرت عکس العمل و سرعت پهپاد می شود. به لطف قدرت بیشتر باتری LIHV مولتی روتور توان و سرعت بیشتری در استارت های اولیه (PUNCH OUT) داشته و قدرت بیشتری را در دور موتور های بالا و سرعت های بالا به کاربر می دهد. اما این اختلاف به دلیل فشار نسبتا بالایی که در طول پرواز به مولتی روتور وارد می شود ، با گذشت زمان کاهش میابد.

باتری LIHV برای عینک های FATSHARK GOGGLES

یکی دیگر از مصارف باتری های LIHV در این نوع عینک های FPV است. با تست این باتری و مقایسه آن با باتری اورجینال FATSHARK GOGGLES متوجه شدیم که هردو باتری از لحاظ کارایی کاملا یکسان عمل می کنند. با این تفاوت که باتری LIHV برای مدت بسیار طولانی تری عینک شما را روشن نگه خواهد داشت.

مقایسه عمر مفید دو باتری LIPO و LIHV

باتری های LIHV دارای عمر مفید بسیار کوتاهی بوده و پس از 40-50 بار دوره شارژ باتری شروع به افت بازدهی می کنند و دیگر توانایی ذخیره کامل انرژی و ارائه آن به کاربر را ندارند. در صورتی که دوره مصرف نرمال برای باتری های لیتیوم پلیمر بالای 300 بار دوره شارژ و دیس شارژ است. از طرفی باتری های LIHV بعد از این دوره مصرف کوتاه شروع به گرم شدن در فشار های بالا می کنند.

با این تفاسیر به نظر می رسد که خرید باتری هایLIHV برای مصارف طولانی و دوره بلند شارژ و دیس شارژ صرفه اقصادی ندارند. اما همچنان گزینه مناسبی برای استفاده در موضوعات مهم مانند مسابقات سرعتی هستند که در آن نیاز به سرعتت بیشتر و تایم پروازی بالاتری وجود دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *