آموزش, دوربین عینک و مانیتور, رادیو کنترل و سیستم های ارتباطی

مقایسه مزایا و معایب استفاده از دو باند فرکانسی 1.2GHz و 1.3GHz

در صورتی که با استفاده از فرکانس 5.8 گیگا هرتز برد مورد نظر خود را برای رادیو کنترل بدست نمی آورید در این مقاله به شما جنبه های مختلف استفاده از باند فرکانسی 1.2 و 1.3 گیگا هرتز در فرستنده ها و گیرنده های ویدئویی و نحوه انتخاب قطعات و روش هایی برای دست یابی به ویژگی های اضافی را آموزش می دهیم.

مقایسه باند های فرکانسی 1.2 و 1.3 گیگا هرتز ( GHz )

محدوده باند های فرکانسی 1.2 تا 1.3 گیگا هرتز در فرستنده ها و گیرنده های ویدئویی در واقع به طور دقیق از بازه 1080MHz تا 1360MHz می باشد. در این بین دو باند فرکانسی 1256 MHz و 1280MHz جزو محبوب ترین این بازه از باند های فرکانسی می باشند. چرا که امروزه اکثر آنتن ها برای استفاده در این باند های فرکانسی تنظیم شده اند.

محدوده 1256 تا 1280 مگاهرتز را معمولا با نام 1.2 گیگا هرتز می شناسند چرا که هم راحت تر در ذهن میماند و این ناشی از این است که 1.2 گیگاهرتز نصف فرکانس 2.4 گیگاهرتز مورد استفاده در رادیو کنترل ها می باشد.

یک تنظیم خوب برای باند فرکانسی 1.3 گیگا هرتز

برای داشتن برد خوب و بازدهی بالا در استفاده از باند فرکانسی 1.3 گیگا هرتز بهتر است از فرستنده ها و گیرنده های ویدئویی 400 میلی وات استفاده کنید. همچنین می توانید از یک دایورسیتی و دو آنتن برای افزایش محدوده برد خود استفاده کنید.
در این مقاله در مورد از آنتن های جهت دار برای افزایش محدوده برد را بررسی کرده ایم.

 انواع کانال های مورد استفاده بر روی باند فرکانسی 1.2 گیگا هرتز ( GHz )

در اینجا برخی از کانال های مورد استفاده در باند فرکانسی 1.2 و 1.3 گیگا هرتز را معرفی می کنیم :

  • 1010 مگا هرتز
  • ·       1040 مگا هرتز
  • ·       1080 مگا هرتز
  • ·       1120 مگا هرتز
  • ·       1160 مگا هرتز
  • ·       1200 مگا هرتز
  • ·       1240 مگا هرتز
  • ·       1320 مگا هرتز
  • ·       1360 مگا هرتز
  • ·       1100 مگا هرتز
  • ·       1140 مگا هرتز

مقایسه باند های فرکانسی 1.2 و 5.8 گیگا هرتز ( GHz ) در پرواز FPV-

در پرواز های FPV عموما برای داشتن برد و محدوده پروازی بیشتر از باند فرکانسی 1.2GHz استفاده می شود. به همین دلیل از این باند فرکانسی در کواد کوپتر های کوچک کمتر استفاده می شود. در زیر به بررسی دلایل عدم استفاده از این باند فرکانسی در کوادکوپتر های کوچک می پردازیم :

  • آنتن های باند فرکانسی 1.2GHz معمولا بزرگ و سنگین هستند.
  • برخی تنظیمات و گزینه های مورد استفاده در فرستنده ها و گیرنده های ویدئویی در باند فرکانسی 1.2 گیگا هرتز دارای تکنولوژی قدیمی تری نسبت به فرکانس 5.8 گیگا هرتز می باشند.
  • به خاطر قدرت بالای فرکانس 1.2GHz ، استفاده از این فرکانس در بعضی کشور ها ممکن است ممنوع بوده و نیاز به مجوز داشته باشد.
  • این فرکانس می تواند با فرکانس 2.4 گیگا هرتزی محبوب در رادیو کنترل ها تداخل داشته باشد.
  • کیفیت ارسال تصویر در این فرکانس نسبت به فرکانس 5.8 گیگا هرتزی به علت کاهش میزان ارسال داده ها در واحد زمان بسیار کاهش می یابد.

برخی هنوز به دنبال استفاده از فرکانس 1.3 گیگا هرتز هستند. زیرا این فرکانس برد بیشتری و پرواز قابل اطمینان تری را به آن ها می دهد. همچنین به علت فرکانس کمتر نسبت به 5.8 گیگا هرتز در برخورد به موانع نفوذ بیشتر و در نتیجه آنتن دهی بهتری خواهد داشت.

قبل از تهیه قطعات برای باند فرکانسی جدید توجه داشته باشید

قبل از تهیه و خرید قطعات جدید مطمعن شوید تا بیشترین بهره را از فرکانس 5.8 گیگا هرتز ( GHz ) برده اید . زیرا ممکن است بتوانید با صرف هزینه و وقت کمتر بهره بیشتری را از فرکانس 5.8 گیگا هرتز ببرید و اصلا نیازی به خرید قطعات جدید برای افزایش برد پرواز FPV خود نداشته باشید. در زیر چند روش برای افزایش محدوده پرواز FPV را با بالا بردن بازدهی استفاده از باند فرکانسی 5.8 گیگا هرتز به شما آموزش می دهیم.

یکی از این روش ها استفاده از فرستنده های ویدئویی با توان بالاتر مانند فرستنده های 600 میلی وات در کنار استفاده از دایورسیتی برای افزایش تعداد و نوع آنتن ( استفاده از هر دو آنتن جهت دار و همه جانبه ) می تواند برد پروازی شما را تا چندین کیلومتر افزایش دهد.

نکته :

به هنگام استفاده از فرکانس 5.8 گیگا هرتز ، باید توجه داشته باشید که ارتباط بین فرستنده و گیرنده در صورت رفتن به پشت موانع ممکن است قطع شود. پس باید سعی در حفظ برقراری ارتباط بین آن ها باشید.

بهتر است فرستنده تصویر با چه توانی استفاده کنیم ؟

استفاده از فرکانس 1.3 گیگاهرتز در فرستنده ها و گیرنده های ویدئویی نسبت به 5.8 گیگا هرتز ( GHz ) خیلی ابتدایی تر است زیرا تکنولوژی این فرکانس مدت زیادی بدون تغییر باقی مانده است. همچنین این نوع فرستنده ها معمولا دارای هیت سینک بزرگ هستند و توان خروجی آن ها ثابت بوده و مانند فرستنده های ویدئویی فرکانس 5.8 گیگا هرتزی قابل تغییر نیست.

در صورت استفاده از فرکانس 1.3 گیگا هرتز نیازی به استفاده از فرستنده های ویدئویی با توان بالا نیست . پس می توان با استفاده از فرستنده های با توان بین 200 تا 400 میلی وات نتیجه ی خوبی دریافت کرد. طبق تحقیقات به عمل آمده فرستنده های 400 میلی وات به شما حدود 15 کیلومتر و یا بیشتر برد محدوده پرواز FPV می دهند.

استفاده از فرستنده های با توان بالاتر بدون داشتن هدف خاصی و در صورت عدم ضرورت در استفاده باعث آسیب رسیدن به گیرنده شما و علاوه بر آن باعث ایجاد اختلال در عملکرد GPS شما خواهد شد.

لازمه داشتن پرواز خوب با برد عملیاتی و راندمان بالا در باند فرکانسی 1.2GHz استفاده از قطعات خوب و تنظیماتی مناسب برای این ست آپ است.

اختلال در سایر فرکانس های رادیو کنترل ها

همانطور که گفته شد باند فرکانسی 2.4 گیگا هرتز ( GHz ) که جزو باند های فرکانسی محبوب در پرواز های FPV است اختلال زیادی را در مقابل باند فرکانسی 1.2GHz ایجاد می کند . برای حل این مشکل نیاز داریم تا به جای استفاده از باند فرکانسی 2.4 گیگا هرتز از سایر باند های فرکانسی نظیر 433 مگا هرتز یا 900 مگا هرتز استفاده کنیم و تا حد ممکن از استفاده همزمان از 2 باند فرکانسی 1.2 و 2.4 گیگا هرتز خود داری کنیم.

لازم به ذکر است که باند فرکانسی 1.3 گیگا هرتز ( GHz ) نیز در برخی زوایا با باند فرکانسی 900 مگا هرتز دچار اختلال می شود. در صورت استفاده از ماژول های فرستنده با توان بالاتر نیز این مشکل بیشتر می شود. در زیر به بررسی روش های کاهش این اختلالات می پردازیم .

استفاده از فرستنده هایی با توان خروجی کمتر

در صورت عدم ضرورت افزایش توان فرستنده توصیه می شود تا از فرستنده هایی با توان بالا استفاده نکنید. چرا که در بسیاری از اوقات استفاده از توان بیشتر باعث ایجاد نتیجه معکوس می شود.

جداسازی

یکی دیگر از راه های جلوگیری از ایجاد اختلالات ، حفظ فاصله ی کافی بین رادیو کنترل وماژول گیرنده ویدئویی می باشد. فاصله توصیه شده ایجاد محدوده امن بین این دو بر روی زمین حدود 6 تا 15 متر می باشد.

تاثیر فرستنده تصویر 1.3 گیگا هرتزی بر روی GPS

همانطور که گفته شد فرستنده تصویر 1.3 گیگا هرت ( GHz ) بر روی GPS کواد کوپتر و یا مولتی روتور شما تاثیر منفی مستقیم دارد. برای جلوگیری از ایجاد این اختلال تا حد ممکن این دو ماژول را دور از هم بر روی کواد کوپتر یا مولتی روتور خود نصب کنید.

استفاده از سه پایه

اگر می خواهید یک پرواز با برد بالا را داشته باشید بهتر است گیرنده تصویر خود را بر روی یک سه پایه نصب کنید. هرچه ارتفاع گیرنده تصویر شما از سطح زمین بیشتر باشد سیگنال دریافتی شما قوی تر و بهتر خواهد بود .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *