آموزش, باتری و تجهیزات وابسته

آموزش شارژ باتری های لیتیوم پلیمر تنها با استفاده از سوکت بالانسر

در این بخش قصد داریم تا به بررسی و آموزش نحوه شارژ کردن باتری های لیتیوم پلیمر بدون استفاده از سوکت تخلیه و تنها با استفاده از سوکت بالانسر به صورت موازی بپردازیم.

بررسی مشکل شارژ کردن باتری های لیپو

گاها ممکن است در شارژ کردن باتری های لیتیوم پلیمر به صورت هوشمند به دلیل ناهم خوانی سوکت های تخلیه و عدم اتصال سوکت تخلیه باتری و سوکت شارژر دچار مشکل شویم . این مشکل بیشتر در پنل های شارژ موازی و به دلیل مرغوب نبودن و یکسان نبودن سوکت ها و عدم هم خوانی و اتصال آن ها با سایر سوکت ها اتفاق می افتد.

در ادامه به بررسی و آموزش راه حلی برای این مشکل خواهیم پرداخت.

همچنین میتوانید برای اطلاع از نحوه شارژ موازی باتری های لیتیوم پلیمر و مزایا و معایب این روش به این قسمت مراجعه کنید.

شارژ موازی باتری لیپو تنها با استفاده از سوکت بالانسر

برای استفاده از این روش شارژ باتری های لیتیوم پلیمر تنها نیاز دارید تا یک از سوکت های شارژ و بالانسر موجود بر روی پنل شارژ موازی را با استفاده از یک سیم رابط به یکدیگر متصل کنید .

بعد از این انجام این مرحله می توانید به راحتی تنها با استفاده از سوکت بالانسر ، باتری های لیتوم پلیمر ( لیپو ) خود را به سایر سوکت های موجود بر روی پنل شارژ موازی متصل کرده و آن ها را شارژ کنید.

توجه :

اگر بخواهید باتری خود را تنها با استفاده از سوکت بالانسر شارژ کنید ، شارژ هوشمند شما به دلیل متصل نبودن سوکت شارژ و دیس شارژ باتری ، روند شارژ کردن را متوقف خواهد کرد.

اما با استفاده از این روش و متصل کردن دو سوکت شارژ و بالانسر پنل شارژ موازی به یکدیگر در واقع به شارژ هوشمند خود حقه زده اید و آن را متقاعد کرده اید که سوکت بالانسر شما همان سوکت شارژ شما است و سوکت شارژ به درستی متصل شده است.

چرا که در واقعیت نیز طبق عکس پایین سیم های موجود در سوکت بالانسر به همان محل اتصال سیم های سوت شارژ متصل شده اند و مشکلی را برای روند شارژ کردن شما پیش نخواهند آورد.

و طبق گفته های قبل با شارژ کردن باتری های خود از این طریق و بدون استفده از سوکت شارژ تمامی جریان ورودی به باتری از طریق دو سیم نازک بالانسر وارد باتری های شما خواهد شد.

نکته:

توجه داشته باشید به دلیل نازکی سیم ها بالانسر نسبت به سیم های شارژ ( معمولا در سوکت های بالانسر از سیم های 22 AWG استفاده می کنند ) بهتر است در هنگام شارژ در این روش باتری ها را با جریان بالا شارژ نکنید تا از آسیب رسیدن به سوکت بالانسر ، سیم ها و باتری و همچنین آتش سوزی جلوگیری شود.

ساخت سوکت های رابط برای پنل شارژ موازی

در بالا گفتیم که برای استفاده از این روش تنها نیاز دارید تا با استفاده از یک سیم رابط سوکت شارژ موجود بر روی پنل شارژ موازی را به سوکت بالانسر این پنل متصل کنید و برای شارژ از سایر سوکت های موجود بر روی پنل استفاده کنید.

در این قسمت قصد داریم تا نحوه ساخت این سیم های رابط را به شما آموزش دهیم.

برای ساخت این سیم رابط تنها به یک سوکت بالانسر  بسته تعداد سل های باتری مرد نظر و یک سوکت شارژ ( XT30 , XT60 ) بسته به نوع سوکت های پنل شارژ موازی خود نیاز دارید.

پس از تامین قطعات می توانید با اتصال دو سیم مثبت و منفی سوکت شارژ به دو سیم انتهایی سوکت بالانسر ساخت این سیم رابط را به اتمام برسانید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *