آموزش, باتری و تجهیزات وابسته

شارژ موازی انواع باتری های لیتیوم پلیمر(Lipo batteries)

شارژر موازی به شما امکان شارژ همزمان چند باتری لیتیوم پلیمر را با استفاده از یک شارژر را می دهد. این کار توسط برد شارژ موازی انجام می شود. شارژ همزمان یکی از راه های موثر برای شارژ سریع باتری های کوادکوپتر های کوچک است که پایلوت ها از آن استفاده می کنند. اگر شما این روش را به درستی انجام دهید ، هیچ خطری در این روش وجود ندارد.
چرا باید باتری ها را به صورت موازی شارژ کرد؟
شارژ همزمان به شما قابلیت شارژ چند باتری به صورت هم زمان را می دهد. می توانید این کار را تنها با استفاده از یک شارژر انجام دهید و دیگر لازم نیست که خودتان به صورت دستی باتری ها را جداگانه به شارژر وصل یا از شارژر جدا کنید.

آیا شارژ همزمان خطرناک است؟

وقتی شما دو باتری را به صورت موازی وصل می کنید ، ولتاژ ورودی سعی در برابر شدن برای هر دو باتری را دارد. مثل اینکه دو بشکه را از انتها به یک لوله آب وصل کنید.
برای باتری ها نیز در اتصال موازی به شارژر همین اتفاق می افتد. اما اگر اختلاف ولتاژ خیلی زیاد باشد احتمال سوختن سیم ها به دلیل گرمای زیاد و یا حتی آتش گرفتن آن نیز وجود دارد.

برای ایمنی در شارژ موازی شما باید فقط باتری هایی با ولتاژ یکسان را باهم به صورت موازی شارژ کنید تا اتفاق ناگواری پیش نیاید. تفاوت ولتاژ تا 0.1 ولت برای هر سل مشکلی را پیش نمی آورد که مثلا برای باتری های 4 سل نهایت اختلاف ولتاژ می بایست 0.4 ولت باشد. اما هرچه این اختلاف کمتر باشد پروسه شارژ کردن نیزایمن تر است.
برای اینکه از اشتباهات کار کاسته شود می توان قبل از شارژ باتری ها را در دسته بندی های ولتاژی جداگانه ای قرار داد.

تهیه برد شارژ موازی انواع باتری های لیتیوم پلیمر

ایمن ترین راه برای شارژ کردن موازی تهیه برد اختصاصی این کار است که صرفا برای وصل کردن و شارژ کردن همزمان باتری های لیتیوم پلیمر تهیه شده اند.
در حالت ایده ال بهتر است بردی را تهیه کنید که به صورت پیش فرض دارای محافظ داخلی ، فیوز های خطی یا پلی فیوز ها برای جلوگیری از افزایش بیش از حد جریان است.

برد های شارژ موازی عموما دارای سوکت هایی برای اتصال حداقل 4 یا 6 باتری به صورت همزمان هستند. برای اتصال درست باتری به برد باید سوکت های دیس شارژ و بالانس به طور همزمان به برد متصل شوند.

قوانین و ترفند های پایه شارژ موازی باتری ها

شارژ موازی راه بسیار خوبی برای سریع تر شارژ کردن باتری های شماست. اما در صورت انجام اشتباه این کار، باعث آسیب رسیدن به باتری خواهد شد.
حال چند نکته اساسی در مورد شارژ موازی باتری های لیتیوم پلیمر را باهم مرور می کنیم.

1) ایمنی و احتیاط

مهم نیست چطور باتری خودتان را شارژ می کنید. تحت هر شرایطی باید مراقب ایمنی خود و محل باشید تا در صورت آتش گرفتن و یا انفجار باتری های لیتیوم پلیمر از انتشار آن جلوگیری کنید. همیشه باتری های خود را در جعبه های فلزی و مقاوم نگه داری و حمل کنید.

2) تعداد سل های مشابه

همیشه باید باتری هایی با سل های یکسان باهم شارژ شوند و هیچ وقت برای مثال دو باتری 4 سل و 3 سل را به طور موازی همزمان شارژ نکنید.

3) ظرفیت و ضریب تخلیه باتری

مشکلی برای شارژ موازی باتری هایی با برند های مختلف و ظرفیت های مختلف نیست. اما برای ایمنی بیشتر توصیه می شود باتری هایی با مشخصات و ظرفیت های مشابه را باهم به صورت موازی شارژ کنید.

4) ولتاژ را بررسی کنید

همانطور که قبلا گفته شد باید ولتاژ باتری های لیتیوم پلیمر را قبل از شارژ موازی با باتری چکر بررسی کنیم تا از وقوع آتش سوزی و سوختن سیم ها جلوگیری شود.
باتری چکر مخصوص باتری های لیتیوم پلیمر قابلیت اتصال به سوکت بالانس باتری را داشته و می تواند ولتاژ هر سل را به صورت جداگانه نمایش دهد.

اگر شما باتری ای دارید که مشخصات آن با هیچ یک از دیگر باتری هایتان هم خوانی ندارد پس لازم است به صورت جداگانه آن را شارژ کنید.

5) اتصال سوکت بالانس

همیشه سوکت بالانس باتری را در هنگام شارژ موازی متصل کنید. این روش از شارژ کردن هیچ فرقی با شارژ جداگانه باتری ها نداشته و باید تمام نکات فنی در هر دو روش رعایت شود.

6) جریان شارژ

توصیه می شود برای شارژ ایمن باتری یک سل جریان شارژ را روی C1 قرار دهید اما جریان عبوری شارژ را می توان با فرمول زیر نیز بدست آورد:
جریان = 1C * ظرفیت
مثلا برای شارژ یک باتری 1800 میلی آمپر باید جریان را روی 1.8 آمپر تنظیم کرد یا برای شارژ یک باتری 800 میلی آمپر باید جریان را روی 0.8 آمپر تنظیم کرد. البته بعضی از باتری ها به شما امکان شارژ با جریان بیشتری را نیز می دهند.
در مورد شارژ موازی چند باتری هم قوانین به همین صورت است که گفته شد. اما با این تفاوت که در این مورد، ظرفیت کل برابر با مجموع ظرفیت تمام باتری های متصل است. مثلا برای شارژ موازی 3 باتری 3 سل با ظرفیت 2000 میلی آمپر جریان عبوری باید روی 6 آمپر تنظیم شود.

7) باتری های آسیب دیده را شارژ نکنید.

بارها اتفاق افتاده که در پرواز ها کرش کرده و به باتری ها آسیب بزنیم. بهتر است تا اینگونه باتری های آسیب دیده را تحت هیچ شرایطی و به هیچ روشی شارژ نکنیم.
یکی از نشانه های اینکه باتری آسیب دیده تغییر شکل سل های باتری است که باعث افزایش مقاومت داخلی و در نتیجه افزایش دما در طول شارژ و دیس شارژ می شود. همین امر باعث بروز آتش سوزی و وقوع خطرات احتمالی می شود.

8) در طول روند شارژ مراقب باتری خود باشید.

هیچ گاه در هنگام شارژ ، باتری های خود را بی توجه رها نکنید. چرا که می توانید جلوی وقوع بسیاری از خطرات نظیر آتش سوزی را قبل از وقوع با دیدن علائم آن بگیرید. از این علائم می توان به داغ شدن باتری ، تورم و یا خراشیدگی آن اشاره کرد.
بسیاری از حوادث آتش گرفتن باتری های لیتیوم پلیمر می تواند قبل از بروز ، خنثی شود اگر فردی در محل حضور می داشت تا شارژر را از پریز جدا کرده و باتری را به محل ایمنی منتقل کند.

نکاتی درمورد اتصال باتری به برد شارژ موازی

همیشه ابتدا سوکت دیس شارژ را متصل کنید.
هنگامی که دو باتری را به صورت همزمان برای شارژ موازی متصل می کنید ، اختلاف ولتاژ و تلاش شارژر برای برابر شدن ولتاژ دو باتری باعث افت جریان اندک می شود. که هرچه این اختلاف ولتاژ بیشتر باشد افت جریان نیز بیشتر می شود.
سوکت های بالانس برای عبور جریان بالا طراحی نشده اند و ممکن است باعث داغ شدن بیش از حد و آسیب به سوکت شود. جریان زیاد باعث ذوب شدن سوکت و در نتیجه آسیب به برد شارژ موازی نیز می شود.

تشریح علمی عملکرد شارژ موازی

با وصل کردن سوکت دیس شارژ و سوکت بالانس باتری ها به برد شارژ موازی آن ها به راحتی شارژ می شوند. اما چطور؟

با وصل کردن چند باتری به صورت موازی به یک شارژر ، این چند باتری باهم تلفیق شده و یک باتری بزرگ تر را تشکیل می دهند.
همانطور که در قبل گفته شد با اتصال چند باتری لیتیومی، اندکی افت جریان را خواهیم داشت و این به دلیل تلاش شارژر برای برابری ولتاژ دو باتری است.
اما در این مجموعه بالانسر هر باتری چگونه عمل می کند؟
با وصل شدن سوکت بالانسر ، هر سل باتری ها به هم متصل می شوند. برای مثال سل 1 باتری اول به سل 1 باتری دو و به سل 1 باتری سوم متصل است و همین روند برای سایر سل ها و باتری ها ادامه دارد. تمام این سل ها باهم ولتاژ برابری خواهند داشت و این کار برای شارژر فرقی با شارژ کردن یک باتری بزرگ تر نمی کند.

شارژر چند کاناله

شارژر هایی با چند کانال وجود دارند (خروجی های جدا) که توانایی شارژ همزمان چند باتری را به طور همزمان بدون آنکه نیاز باشد باتری ها را به یکدیگر متصل کنیم دارند. برخی این نوع شارژ ها را به برد های شارژ موازی ترجیح می دهند چرا که باور دارند این شارژ ها ایمن تر و کم خطر تر هستند.

این نوع شارژر ها به شما این امکان را می دهند که باتری هایی با ظرفیت ها و برند ها و تعداد سل های مختلف را نیز باهم به طور همزمان شارژ کنید.

موفق باشید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *