آموزش, دوربین عینک و مانیتور

آموزش اتصال فرستنده تصویر( VTX ) و برطرف کردن مشکلات تصاویر Fpv

در این بخش قصد داریم تا نحوه اتصال درست فرستنده تصویر و مواردی که بر روی کیفیت تصویر ارسالی اثر گذار هستند را مرور کنیم.

بهترین راه برای اتصال و برق رسانی به فرستنده تصویر و دوربین FPV

بهترین راه برای برق رسانی به دوربین FPV استفاده از خروجی فرستنده تصاویر است.امروزه اکثر فرستنده های تصویر خروجی 5 ولت برای تغذیه دوربین های FPV را دارا هستند که می توانید دوربین خود را به آن وصل کنید.

اما اگر به هر دلیلی توانایی برق رسانی به دوربین خود را از طریق فرستنده تصویر ندارید بهتر است تا فرستنده تصویر و دوربین خود را به یک منبع تغذیه و یک فیلتر برق رسانی متصل کنید چراکه بیشتر نویز های ایجاد شده روی تصویر ارسالی از دوربین به دلیل برق رسانی به دوربین و فرستنده تصویر از طریق منابع مختلف مانند اتصال مستقیم به باتری لیتیوم پلیمر است.

تغذیه مستقیم از طریق باتری لیتیوم پلیمر

درحال حاضر فرستنده های تصویر و دوربین های FPV توانایی اتصال مستقیم به باتری لیتیوم پلیمر را دارند.اما به خاطر داشته باشید که تغذیه این فرستنده ها به طور مستقیم و دریافت ولتاژ خام از باتری به دلیل استفاده همزمان سایر بخش ها مانند موتور ها و اسپید کنترلر ها باعث ایجاد نویز بر روی تصویر می شود.

با اتصال مستقیم فرستنده تصویر و دوربینFPV کیفیت تصویرخروجی شما به مقدار نویز ایجاد شده از موتور ها و اسپید کنترل ها و همچنین توانایی فرستنده تصویر و دوربین در فیلتر کردن نویز های ورودی به دوربین بستگی خواهد داشت.

حفاظت از نویز ها

عموما اکثر فرستنده های تصویر ( VTX ) دارای فیلتر های الکتریکی هستند اما دوربینFPV این ویژگی را ندارد.بنابراین پیشنهاد می شود تا ابتدا فرستنده تصویر خود را به طور مستقیم به باتری متصل کنید.

اما برای محافظت حد اکثری دوربین و VTX از نویز ها بهتر است تا هردوی آن ها را به منبع تغذیه ای فیلتر شده متصل کنید و از شر نویز های ایجاد شده بر روی تصویر تا حد امکان خلاص شوید.

هر پین زمین( GROUND ) کاربرد متفاوتی دارد

به صورت تئوری تمام پین هایی که به عنوان پین زمین استفاده می شوند  با یکدیگر یکسان اند.اما این تعریف در واقعیت درست نیست.چراکه هر پین زمین با استفاده از قطعه کوچکی از سیم و یا فلز به برد PCB متصل هستند.به توجه به موقعیت پین ها بر روی برد قطعات با اندازه های مختلفی از سیم برای اتصال آن ها به برد استفاده شده است که این قطعات سیم در مدار نقش یک مقاومت کوچک را بازی می کنند.

به همین دلیل بهتر است تا سیم های زمین فرستنده تصویر و دوربین FPV به یک پین زمین متصل شده و یا حد اقل به دو پین نزدیک به هم متصل شوند.

سیم زمین سیگنال بسیار مهم است

جریان از سیم سیگنال و سیم تغذیه عبور می کند و درنهایت از طریق سیم زمین به منبع اصلی برمی گردد به همین دلیل به آن مدار و چرخه می گویند.

اگر شما سیمی را تحت عنوان سیم زمین سیگنال نداشته باشید سیگنال عبوری برای بازگشت به منبع مجبور است از سیم  زمین منبع تغذیه استفاده کند که این کار باعث بروز نویز بر روی تصویر می شود.که با داشتن سیم سیگنال تصاویر خود را از ایجاد نویز های اضافی ایمن می کنید.

ظاهر شدن خطوط سفید در تصویر

ایجاد این گونه خطوت در تصویر به دلیل وجود نویزهای الکریتی زیاد در برق رسانی به دوربین FPV و فرستنده تصویراست.

برای رفع این مشکل ابتدا روش برق رسانی به دوربینFPV خود را تغییر داده و برق دوربین را از فرستنده تصویر تامین کنید.درصورت حل نشدن مشکل می توانید با اضافه کردن یک خازن ESR به محل تامین برق اسپید کنترل این مشکل را حل کنید.

ظاهر شدن خطوط مشکی در تصویر

این مشکل معمولا به دلیل  پایین تر بودن ولتاژ از 25میلی ولت  و یا بالا تر بودن ولتاژ از 800میلی ولت در فرستنده تصویر اتفاق می افتد.

که شما برای حل آن بهتر است ولتاژ ورودی به فرستنده تصویر خود را بین این دو مقدار قرار دهید و یا فرستنده تصویر را مستقیم و بدون دخالت BEC به باتری وصل کنید.درصورت حل نشدن مشکل ممکن است مشکل ازفرستنده تصویر و یا دوربینFPV شما باشد.

متصل کردن مستقیم دوربینFPV به فرستنده تصویر

همیشه وسایلی که استفاده نمی کنید نظیر OSD  و یا کنترل کننده دوربین را از مدار خارج کنید چرا که هرگونه سیم کشی اضافه در مدار باعث بروز نویز خواهد شد.

استفاده از فیلتر LC

یکی دیگر از روش هایی که برای بهبود تصویر خروجی به کار می رود استفاده از فیلتر LC بین منبع تغذیه و فرستنده تصویراست.این فیلتر مقداری از نویز های تولید شده توسط منبع تغذیه را فیلتر می کند.اما نمی تواند این کار را به خوبی خازن های با ESR  کم انجام دهد.

استفاده از jello effct در کواد کوپتر

امروزه بسیاری از دوربینFPV ها  از سنسور های CMOS استفاده می کنند . این به این معنی است که نسبت به سنسور های CCD برای استفاده از Jello Effect مستعد تر هستند.اما به خاطر داشته باشید که هیچ گاه بر روی کوادکوپتر خود که کاملا تنظیم شده است از این افکت استفاده نکنید.

اگر درصورت استفاده از Jello Effect باز هم لرزش هایی را در هنگام پرواز کواد کوپتر احساس کردید.موارد زیر را در نظر بگیرید که

  • آیا اتصال دوربین سالم و محکم است؟
  • ایا نگه دارنده لنز سالم است؟
  • سنسور استفاده شده درون دوربین درست و کامل عمل می کند؟

اگر بعد از چک کردن موارد بالا هنوز هم لرزش هایی را در تصویر احساس کردید بهتر است تا از ماده ای نظیر خمیر برای ثابت کردن دوربین استفاده کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *