آموزش, دوربین عینک و مانیتور

تفاوت سنسور های CMOS و CCD در دوربین های FPV

بحث سنسور CCD و سنسور CMOS ، یک مبحث پیچیده و طولانی در مورد دوربین های FPV می باشد. علیرغم وجود اطلاعات علمی و فنی بسیار زیاد در پشت این موضوع ما تنها چند نکته ی اساسی را که برای ما به عنوان سرگرمی های FPV اهمیت دارد، بحث خواهیم کرد.

CCD مخفف charged coupling device (دستگاه متصل به شارژ) و CMOS مخفف complementary metal oxide semiconductor (مکمل اکسید فلز نیمه رسانا) است. که هر دو سنسور تصویر برداری هستند.

ویژگی های سنسور های CMOS و CCD در دوربین های FPV

دوربین های FPV با سنسور CCD، دارای WDR بیشتر (محدوده دینامیکی گسترده ای) هستند که در شرایطی با نور شدید، تصاویر را به خوبی به نمایش می گذارد. یک دوربین FPV خوب با سنسور CCD به همراه تنظیمات مناسب، به خلبان این اجازه را می دهد تا رو به روی نور خورشید و یا در تاریکی شب به راحتی پرواز کند.

دوربین های CCD به اندازه دوربین های CMOS تحت تاثیر لرزش قرار نمی گیرند. به این دلیل است که دوربین های CMOS از چیزی به اصطلاح “rolling shutter” استفاده می کنند، بدین معنی که از بالا به پایین تصویر را به صورت خطی در یافت می کند. اگر لرزش وجود داشته باشد در تصویر نشان می دهد. ولی دوربین های CCD از “global shutter” استفاده می کنند، بدین معنی که کل حسگر تصویر را یکجا دریافت می کند، بنابراین کمتر حساس به لرزش است.

به همین دلیل دوربین های CCD بیشتر از دوربین های CMOS استفاده می شوند. همچنین سنسور های CCD گران ترند.

مزایای سنسور CCD

  • عملکرد خوب در نور کم و نور زیاد
  • WDR قابل قبول در نور کم و زیاد
  • لرزش در فیلم وجود ندارد
  • کنتراست تصویری بهتر نسبت به CMOS
  • نمایش طبیعی تر رنگ ها
  • بر خلاف دوربین های CMOS، بیشتر دوربین های CCD مشایه یک دیگر اند.

کدام یک از سنسور های CCD و CMOS برای دوربین های FPV بهتر است؟

امروزه CCD بهتر از دوربین های CMOS است.

سنسور Super HAD II CCD احتمالا یکی از بهترین سنسور ها برای دوربین های FPV است، به همین علت بسیار محبوب است. که این سنسور، یکی از آخرین سنسورهای CCD است که توسط چند تولید کننده ساخته می شود و به غیر از استفاده در دوربین های امنیتی، کاربرد دیگری ندارد. توسعه CCD همیشه بسیار کند است.

CMOS از سوی دیگر پیشرفت بسیار سریعتری دارد، عملکرد دوربین های FPV محترم است، بعضی حتی می توانند به همان اندازه دوربین CCD حرف بزنند. این امکان وجود دارد که در آینده CMOS در زمینه ی دوربین های FPV، به CCD برسد.

مزایای CMOS (تا امروز)

  • مصرف انرژی کمتر
  • زمان تاخیر کمتر (low LATENCY)
  • رزولوشن بالاتر و وضوح بیشتر تصویر
  • عملکرد خوب در نور کم ویژگی برخی از دوربین های CMOS

مقایسه ی سنسور های CMOS و CCD در دوربین های FPV

در ویدیو های زیر دوربین های Aomway 700TVL و Runcam Eagle 4: 3 (هر دو CMOS هستند)، مقایسه شده که نتایج بسیار جالب و شگفت انگیز است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *