یکی از اشتباهات رایجی که معمولا دچار میشویم به پرواز در آوردن کواد کوپتر ها و مولتی روتور ها و پرواز FPV دقیقا بعد از اتمام مراحل ستاپ و ساخت، بدون تست و چکاپ اولیه و تنظیم فلایت کنترل است.این اشتباه ممکن است بر اثر خوش شانسی باعث اتفاق خاصی نشود اما این کار بسیار اشتباهی از نظر فنی بوده و ممکن است باعث خرابی قطعات و کوادکوپترشود.پس بهتر است قبل از پرواز این 15 نکته را حتما رعایت کنید تا در اولین مرتبه روشن کردن کوادکوپتر و پرواز FPV سوپرایز نشوید.
ملخ ها را از روی کوادکوپتر باز کنید
همیشه هنگام چک کردن کوادکوپتر ملخ ها را از روی آن باز کنید و تا زمانی که برای پرواز FPV کاملا آماده نیستید ملخ ها را سوار نکنید.
هنگامی که کوادکوپتر خاموش (DISARM) است امکان روشن شدن موتور ها نخواهد بود اما باز هم احتمال خطر وجود دارد پس برای جلوگیری از آسیب های احتمالی به خود و کوادکوپتر از گذاشتن ملخ قبل از پرواز روی کوادکوپتر خودداری کنید.
پیچ موتور ها را چک کنید
یکی از مهم ترین کار هایی که باید قبل از پرواز FPV انجام دهید این است که باید از بلند نبودن زیاد پیچ هایی که موتور توسط آن ها به فریم وصل شده است مطمئن شویم که آن ها بر روی روتور فشار وارد نمیکنند.
همانطور که میدانید جنس فریم کوادکوپتر از کربن است که کربن رسانای الکتریسیته بوده و اگر پیچ های اتصالی به موتور آن را لمس کند باعث اتصال کوتاه و آتش سوزی میشود.
موتور ها را تست کنید
برای تست موتور ها قبل از پرواز FPV سه پارامتر اساسی وجود دارد
- آیا همه موتور ها به درستی کار میکنند؟
- آیا به درستی بر روی بدنه بسته شده اند؟
- آیا در جهت درستی میچرخند؟
برای انجام این تست ابتدا باتری را به کوادکوپتر متصل کرده و سپس به تب موتور ها در BETAFLIGHT بروید و موتور ها را یکی یکی و با استفاده از اسلایدر ها تست کنید.لازم نیست که آن ها را با حد اکثر سرعت تست کنید زیرا حرکت بسیار سریع موتور ها بدون ملخ ممکن است باعث آسیب به موتور بشود.
درصورتی که هرکدام از موتور ها حرکت نکرد محل اتصال ها به اسپید کنترل و محل اتصال اسپید کنترل به فلایت را چک کنید و از سالم بودن آن ها مطمعا شوید.
جهت حرکت فلایت کنترل را چک کنید
به قسمت پیکر بندی و تنظیمات فلایت کنترل بروید . در قسمت SETUP شما با مدل 3 بعدی کوادکوپتر خود مواجه خواهید شد.با حرکت دادن کواد کوپتر،مدل 3 بعدی روی تصویر نیز باید در جهت درست حرکت کرده و بچرخد.این تست را برای هر سه جهت PITCH،ROLL و YAW انجام دهید.
اگر در تست، حرکت مدل سه بعدی با حرکت کواد کوپتر شما یکسان نبود به دلیل نصب نشدن فلایت کنترل در جهت درست است که میتوانید آن را با رفتن به بخش CONFIGURATION و تغییر تنظیمات Board and Sensor Alignment” section در حالت درست تنظیم کنید.
کالیبره کردن اسپید کنترل کواد کوپتر
اگر شما از پروتکل DSHOT استفاده میکنید نیازی به کالیبره کردن اسپید کنترل نخواهید داشت که این امر شامل DShot150, DShot300, DShot600, DShot1200 و DShot2400. نیز میشود.
اما اگر از PWM ، ONESHOT125 ، ONESHOT42 و MULTISHOT استفاده میکنید باید این کالیبراسیون را انجام دهید.
رسیور را چک کنید
به بخش رسیوردرBETAFLIGHT بروید.در این قسمت شما باید مطمعا شوید کانال ها به استیک ها و سویچ های شما به خوبی پاسخ میدهند.
- اگر شما حرکتی را مشاهده نکردید از روشن بودن و برق رسانی خوب به TX (فرستنده) و RX (گیرنده) مطمعا شوید و سپس جفت بودن گیرنده و فرستنده را چک کنید.
- ایا RX در BETAFLIGHT به درستی نصب شده است؟
اگر کانال ها به خوبی حرکت را نشان میدهند اما این حرکات در جهت نادرستی هستند از نقشه کانال جدید نظیر AETR1234 یا TEAR1234 استفاده کنید.
در مرحله بعد چک کنید که نقطه میانی کانال های شما بر روی 1500 و نقاط ابتدایی و انتهایی آن بر روی 1000 و 2000 باشند.
اگر مقداری پرش را در نقطه میانی دارید نگران نباشید چراکه پرش نسبتا کم در این نقطه هنگامی که استیک را رها کرده اید امری طبیعی است.برای جلوگیری از این پرش میتوانید مقداری DEADBAND اضافه کنید.مثلا اگر مقدار پرش بین 1495 و 1505 است این مقدار را روی 5 تنظیم کنید.
و در آخر مطمعا شوید هنگامی که استیک شما در پایین ترین حالت قرار دارد مقدار کانال کمتر از 1050 باشد اگر این مقدار بیشتر از 1050 باشد ممکن است هنگام ARM کردن کوادکوپتر در FPV دچار مشکل شوید.
کواد کوپتر را ARM کرده و کمی به آن THROTTLE دهید.
پرنده را بدون بارگذاری ملخ ها ARM کرده و از کمترین مقدار شروع به THROTTLE دادن کنید دور موتور ها را کمی افزایش دهید.
در این حالت کوادکوپتر را برای هرگونه صدا و لرزش اضافی چک کنید و کم کم دور موتور را بالا ببرید.اگر صدای ناهنجار یا لرزش غیر معقولی را احساس کردید به احتمال زیاد به دلیل مشکلات مکانیکی است.سریع نسبت به رفع مشکل قبل از پرواز FPV اقدام کنید.
FAIL SAFE را نصب کنید
با نصب کردن این سیستم اگر کوادکوپتر شما هنگام پرواز FPV از سیگنال خراج شود توانایی برگشت به موقعیت قبلی را دارد اما در غیر این صورت کوادکوپتر تا اتمام باتری به مسیر خود ادامه داده و منجر به آسیب و از بین رفن کوادکوپتر میشود.
BETAFLIGHT را نصب کنید.
نصب BETAFLIGHT برای اولین بار نیازمند تنظیمات زیادی است.هیچ گاه بدون انجام تنظیمات اولیه فلایت شروع به پرواز FPV نکنید.
سیستم FPV کواد کوپتر را چک کنید.
قبل از انجام پرواز سیستم FPV خود را چک کنید که درست کار کنند.آیا VTX (شسشتم ارسال تصویر) و VRX (سیستم گیرنده تصویر) بر روی کانال های یکسان تنظیم شده اند یا نه.عینک FPV خود را چک کنید که آیا تصویر واضحی را دریافت کند.
اگر از سیستم OSD نیز استفاده میکنید درستی کارکرد این سیستم را نیز چک کنید.
سیستم ارسال تصویر (VTX) را هیچ گاه بدون آنتن راه اندازی نکنید.
VTX میتواند بسیار داغ شود و اگر این سیستم بدون انتن راه اندازی شده باشند ممکن است باعث سوختن آن بعد از یک دقیقه استفاده شود.پس قبل از راه اندازی از نصب انتن اطمینان حاصل کنید و این سیستم را برای مدت طولانی بدون سیستم خنک کننده استفاده نکنید.
مطمعا شوید ملخ ها در جهت درستی بر روی موتور کواد کوپتر بسته شده اند.
ملخ ها دو جهت برای چرخش دارند.ساعت گرد(CW) و پادساعتگرد (CCW) اگر ملخ ها در جهت درست بسته نشوند باعث سقوط کوادکوپتر خواهند شد.
BUZZER بر روی کوادکوپتر نصب کنید
این کار نه تنها برای اخطار تمام شدن باتری بلکه برای پیدا کردن کوادکوپتر بعد از سقوط ها در پرواز FPV به شما کمک خواهد کرد.
از SMOKE STOPPER استفاده کنید
برای جلوگیری از ورود ولتاژ و جریان بالا در مدار از SMOKE STOPPER استفاده کنید.
به زودی مقاله جداگانه ای در رابطه با نحوه ساخت SMOKE STOPPER منتشر خواهیم کرد.
ابتدا پرواز کواد کوپتر در شبیه ساز تمرین کنید
قبل از شروع اولین پرواز به خوبی در شبیه ساز های FPV تمرین کنید تا احتمال سقوط و آسیب را در اولین پرواز کاهش دهید.تمامی پایلوت های حرفه ای کار خود را با تمرین در شبیه ساز اغاز کرده اند.
نتیجه گیری
بعد از انجام تمامی مراحل بالا و تنظیم فلایت شما اماده هستید تا اولین پرواز FPV خود را انجام دهید.موفق باشید.