آموزش, عمومی

چگونه هواپیمای بال ثابت خود را بدون آسیب دیدن به پرواز در بیاوریم.

راه های زیادی برای پرواز دادن (launch کردن) یک پهپاد افق پرواز وجود دارد تا بدون اینکه هواپیمای بال ثابت شما آسیب ببیند آن را در هوا پرواز دهید. در این آموزش ساده و پایه، روش هایی برای به پرواز در آوردن ( launching ) و فرود ( landing ) یک هواپیمای بال ثابت FPV wing) FPV) را توضیح خواهیم داد.

این راهنما به شما چگونگی launch کردن هواپیما های بال ثابت بدون هیچ گونه کمک از stabilizer (پایدار کننده) یا flight controller را آموزش می دهد و این کاملا برای تازه کارها امکان پذیر است.

هنگامی که برای به پرواز در آوردن (launch کردن) یک پرنده ی بال ثابت اقدام می کنید، باید توجه زیادی داشته باشید زیرا هر هواپیمای بال ثابت با دیگری متفاوت است. بهترین روش لانچ کردن بستگی به بسیاری از عوامل مانند طول بال های هوا پیمای بال ثابت، باتری های روی پرنده، نسبت تراست موتور ها به وزن و … روشی که ما در اینجا می خواهیم به شما نشان می دهیم در انواع مختلف پرنده های بال ثابت جواب می دهد.

این بسیار بدیهی است که شما زیاد سقوط ( crash ) کنید در زمانی که به تازگی برای شروع به آموزش دیدن چگونگی پرواز دادن هواپیما های بال ثابت اقدام کرده اید. واین بسیار مهم است که از یک هواپیمای بال ثابت بسیار قویی استفاده کنید.

چگونه باید هواپیمای بال ثابت خود را به پرواز در بیاوریم.

قبل از رفتن به جزئیات، اجازه دهید به طور خلاصه نحوه راه اندازی و مزایا توضیح دهم.

در اینجا یک ویدیویی 1 دقیقه ای وجود دارد که این مراحل را در جزئیات بیشتر به شما آموزش می دهد.

همان طور که در فیلم مشاهده می کنید شخص با دست چپ خود هواپیمای بال ثابت را در دست گرفته و با دست راست استیک های روی رادیوکنترل را برای کنترل (Elevators (pitch و (ailerons (roll بکار می گیرد.

مزیت کلیدی به پرواز در آوردن FPV wing با این روش این است که توانایی کنترل هواپیمای بال ثابت را زمانی که در هوا باشد راحت تر می کند.

اغلب این پهپاد های افق پرواز به خوبی برش داده نمی شوند و یا خود را به یک طرف می کشند یا ممکن است توسط شما به سمت موانع پرتاب شوند. در این روش شما به محض رها کردن پرنده ی خود در هوا دست دیگرتان به شما کمک می کند که پرنده ی خود را در هوا نگه دارید.

راست دست بودن و یا چپ دست بودن

اغلب مردم راست دست هستند و ممکن است در پرتاب کردن هواپیمای بال ثابت با دست چپ کمی ناشی باشند چون دست راست دست غالب این افراد است.

از آنجایی که اکثر مردم در حال استفاده از مود 2 رادیوکنترل (pitch و roll در سمت راست رادیوکنترل) هستند، امروزه تمرکز بیشتری روی دست چپ خود برای پرتاب کردن پهپاد افق پرواز خود می کنند، در حالی که با دست راست خود pitch و roll را کنترل می کنند. اگر از مود 1 رادیوکنترل استفاده می کنید، تمام موارد بالا بر عکس می شود یعنی شما با دست راست خود پرنده را پرتاب کرده و با دست چپ خود رادیوکنترل را باید نگه دارید.

چگونه باید پرنده ی خود را پرتاب کنید

اگر تا به حال هیچ پرنده ی بال ثابتی را پرواز نداده اید پیشنهاد می کنیم که در یک روز آرام این کار را انجام دهید بجای یک روز ابری.

آماده سازی برای پرواز

قبل از به پرواز در آوردن هواپیمای بال ثابت خود بررسی کنید و مطمئن باشید که همه چیز به درستی کار می کند مانند:

-آیا عینک FPV سیگنال ویدئویی از دوربین FPV روی پرنده را دریافت می کند؟
-دوربین را بررسی کنید و لنز را پاک کنید که اگر از پرواز قبلی کثیف یا خیس شده تمیز شود.
-آیا سطوح کنترل با استیک ها قابل کنترل است؟

عینک FPV را روی پیشانی خود در موقعیتی قرار دهید که بتوانید آن را با دست چپ خود روی چشمتان قرار دهید. شما ممکن است بخواهید چند بار این کار را انجام دهید.

همچنین توصیه می کنم که یک سوئیچ برای arm روی رادیوکنترل خود تنظیم کنید. انجام این کار مهم نیست اما برای پرواز ایمن تر خوب است. شما حتی می توانید این سوئیچ را روی پرنده ی بدون فلایت کنترل تنظیم کنید.

جهت باد

مقداری چمن یا ماسه یا خاک بردارید و به هوا پرتاب کنید تا جهت باد را بدست بیاورید.

شما می توانید برای آسان تر شدن تیک آف، هواپیمای بال ثابت خود را به جهت مخالف باد پرتاب کنید تا بتوانید آسان تر بچرخید.

دست چپ مخصوص پرتاب کردن و حمل کردن هواپیمای بال ثابت

با دست چپ خود وسط لبه ی بال راست پهپاد افق پرواز خود را بگیرید و شست دست خود را زیر بال قرار دهید.

بعضی افراد هواپیمای بال ثابت خود را با دست راست خود پرتاب می کنند، زیرا آنها راست دست اند و نمی توانند این پهپاد افق پرواز را با دست چپ خود پرتاب کنند. من هم دست راست هستم ولی با دست چپ این کار را انجام می دهم، شما هم قطعا می توانید فقط به تمرین نیاز دارد.

البته شما می توانید با هر دستی که با آن احساس راحتی می کنید پهپاد افق پرواز خود را پرتاب کنید اما پیشنهاد می کنم این کار را با دست چپ خود انجام دهید چون به نظر من منطقی است که از دست چپ برای به پرواز در آوردن پرنده ی بال ثابت استفاده کنم، در حالی که دست راست می تواند wing را به محض آنکه در هوا باشد هدایت کند.

دست راست مخصوص هدایت پرنده با رادیوکنترل

پس از دست گرفتن پرنده با دست چپ با دست راست خود میزان throttle (تراتل) را افزایش می دهیم. اگر از بند گردن رادیو کنترل استفاده نمی کنید می توانید با دهان یا چانه ی خود استیک را بالا ببرید.

تراتل را چه مقدار افزایش دهیم؟

برای تیک آف تراتل را تاجایی افزایش دهید که هواپیمای بال ثابت شما شروع به حرکت از دست شما بکند. این در هر هواپیمای بال ثابت متفاوت است (می تواند 50٪، 75٪ یا 90٪ باشد) شما باید آزمایش کنید. بعضی از افراد استیک را 100٪ بالا می برند. تنها خطر این است که پرنده ی شما در طول راه اندازی “overpower”کند، که wing شما به حرکات استیک حساس تر می شود و کنترل آن سخت تر می شود.

به محض این که تراتل تنظیم شد، دست راست خود را روی استیک های pitch و roll رادیوکنترل قرار دهید و آماده شوید تا پهپاد افق پرواز خود را کنترل کنید.

پرتاب کردن هواپیمای بال ثابت

یک نفس عمیق بکشید….

wing خود را با دست چپ خود از پشت سر بکشید و آن را به سمت آسمان در یک زاویه 30-40 درجه در یک خط مستقیم بچرخانید!

هنگامی که شما پرنده ی خود را رها می کنید برای در هوا نگه داشتن آن کافی است اسیتک را در محور yaw به سمت راست بدهید.

همچنین سعی کنید از انحراف بیش از حد در محور های pitch و roll در روند پرواز جلوگیری کنید.

اگر هواپیمای بدون سرنشین شما سنگین است یا نسبت تراست به وزن آن ضعیف است، شما متوجه می شوید که با 100% بودن تراتل پرنده فاقد نیرویی است که از دست به پرواز در بیاید و نمی تواند به هوا پرواز کند. در این مورد، شما مجبورید آن را به هوا پرتاب کنید تا سریعترین سرعت هوایی اولیه را بدست آورید. در غیر این صورت، به دلیل کمبود سرعت و بلند شدن، پهپاد افق پرواز شما فقط و فقط سقوط خواهد کرد.

با این حال، برای یک هواپیمای بال ثابت با تراست بالا نسبت به وزن، شما لازم نیست که پرنده را به قدرت پرتاب کنید. شما می توانید آن را از دست خود پرواز دهید و اساسا دست شما فقط برای هدایت زاویه پرواز پرنده است.

عینک FPV را قرار دهید

به محض اینکه wing دست شما را ترک کند، شما رسما پرواز می کنید! و اگر هواپیما با سرعت مطلوب راه اندازی شود، باید بتوانید به راحتی آن را هدایت کنید.

به آرامی wing را در یک سطح قرار دهید و اکنون آماده باشید که به FPV غوطه ور شوید. عینک FPV را با دست چپ خود قرار دهید و از سوار شدن لذت ببرید!

عجله نکنید تا عینک تان را قرار دهید، اول مطمئن شوید که پرنده ی شما در هوا پایدار شده بعد عینکتان را روی چشمتان قرار دهید.

چگونه با هواپیمای بال ثابت فرود بیاییم؟

فرود آمدن بسیار آسان است.

هنگامی که آماده فرود می شوید، در برابر باد و به سوی نقطه فرود پرواز کنید. ارتفاع خود را پایین آورید و تراتل را کم کنید.

هنگام رسیدن به سطح زمین، elevator خود را به عقب بکشید (pitch را بالا ببرید) و تراتل را 0% کنید و فقط اجازه دهید تا wing شما روی زمین سر بخورد تا زمانی که روی زمین ثابت شود. پهپاد افق پرواز خود را در همین حالت نگه دارید و به هیچ وجه استیک تراتل را بالا ندهید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *