آموزش, موتور و ملخ و اسپید کنترل

چگونه اسپید کنترل را کالیبره کنیم

دو راه برای کالیبره کردن اسپید کنترل در مولتی روتور و پهپاد وجود دارد. استفاده از قسمت موتور ها در پیکربندی betaflight   یا استفاده از پیکربندی  blhelisuite.اگر شما از پروتکل dshot  استفاده میکنید نیازی به کالیبره کردن اسپید کنترل خود ندارید اما برای سایر پروتوکل ها باید این کالیبراسیون انجام شود.

کالیبره کردن اسپید کنترل در پیکربندی betaflight  

در مرحله اول باتری را از مولتی روتور خود جدا کرده و سپس فلایت کنترل خود را به پیکربندی بتا فلایت (betaflight configurator) متصل کنید.

به قسمت موتور ها در پیکربندی رفته و گزینه I understand  را فعال کنید.سپس اسلایدر اصلی را تا آخرین حد به سمت بالا حرکت دهید .این کار باعث فرستادن حد اکثری سیگنال throttle به سمت موتور ها میشود.

حال میتوانید باتری ها را متصل کنید.وقتی اسپید کنترل  حد اکثر سیگنال را بعد از ورود برق به مدار دریافت کند به صورت اتوماتیک وارد مود کالیبراسیون میشود. برای اعلام وارد شدن به این مود موتور ها برای چند ثانیه  شروع به بوق زدن خواهند کرد.

بعد از قطع شدن صدای بوق میتوانید تمامی اسلایدر ها را تا کمترین حالت ممکن پایین بیاورید.این کار باعث ارسال صفر مقدار throttle به اسپید ها خواهد شد.بعد از انجام این کار موتور ها دوباره برای اعلام کامل شدن کالیبراسیون شروع به بوق زدن میکنند.

نکته

مقدار مینیموم و ماکسیمم را در قسمت configuration بین 1000 تا 2000 تنظیم کرده و مطمعا شوید mid-trottle  بر روی 1500 تنظیم شده باشد.

کالیبره کردن اسپید کنترل در BLHeliSuite

مراحل کالیبره کردن در این روش نیز مانند روش قبل است فقط با تفاوت های ظاهری کوچک

  1. باتری را از مولتی روتور جدا کرده و آن ا از طریق پورت usb به سیستم متصل کنید.
  2. BLHeliSuite  را متصل کرده و به قسمت موتور ها بروید.
  3. گزینه I Understand را فعال کنید.آخرین اسلایدر(M) را به سمت بالا حرکت دهید. این کار مقدار ماکزیمم را برای هر 4 موتور تنظیم خواهد کرد.
  4. باتری ها را متصل کنید.بعد از اتصال موتور ها برای چند ثانیه شروع به بوق زدن خواهند کرد.
  5. بعد از قطع شدن صدای بوق تمام اسلایدر ها را به سمت پایین تا آخرین حد ممکن حرکت دهید.
  6. موتور ها دوباره برای چند ثانیه شروع به بوق زدن خواهند کرد و این به معنی پایان موفقیت آمیز کالیبره کردن اسپید کنترل است.

نکته

  • در بالا تصویر محیط قدیمی blheli suite  را مشاهده میکنید.برای تنظیم اسپید ها میتوانید از blheli configuration نیز استفاده کنید که نرم افزاری جداگانه برای تنظیم اسپید کنترل ها بوده و به صورت نرم افزار قابل نصب بر روی مرورگر google chrome ارائه میشود که تصویر محیط این نرم افزار را در زیل مشاهده میکنید.
  • یکی از مواردی که باید رعایت شود مقدار ماکسیمم و مینیمم throttle در blheli configuration است.در این نرم افزار مقدار بین معمولا کمی بیشتر از 1000 و کمی کمتر از 2000 تنظیم میشود.

چرا کالیبره کردن اسپید کنترل مهم است؟

با توجه به احتمال تفاوت سرعت نوسانگر ها در اسپید کنترل (ESC) و فلایت کنترل(FC).ممکن است طول پالس ها در اسپید و فلایت به یک مقدار اندازه گیری نشود مخصوصا وقتی صحبت از سیگنال هایی در حد میلی ثانیه به میان می آید.با کالیبره کردن اسپید کنترل نوسانگر های بین ESC و FC  باهم همگام سازی خواهند شد.

لازم به ذکر است که فقط پروتکل های انالوگ مانند PWM,ONESHOT  و MULTISHOT نیاز به کالیبره شدن دارند و پروتکل های دیجیتال مانند DSHOT  از این کالیبراسیون بی نیاز هستند.

درادامه ویدیئو آموزشی برای تنظیم اسپید کنترل ها قرار داده شده است که میتوانید به کمک آن کالیبره کردن اسپید کنترل خود را به درستی انجام دهید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *