آموزش, باتری و تجهیزات وابسته, عمومی

نمایش ولتاژ باتری و تخمین بهترین زمان برای فرود با مولتی روتور

همانطور که می دانید تخلیه بیش از حد باتری لیتیوم پلیمر باعث آسیب رسیدن به باتری می شود.همچنین از طرف دیگر آگاهی داشتن از مقدار ولتاژ در زمان پرواز نیز امر مهمی به حساب می آید. در این مقاله قصد داریم نحوه نمایش ولتاژ باتری لیتیوم پلیمر مورد استفاده در مولتی روتور خود را به صورت لحظه ای در زمان پرواز به شما توضیح دهیم و بهترین برای فرود را تخمین بزنیم.

بررسی ولتاژ باتری لیتوم پلیمر

یکی از معقول ترین راه ها برای تخمین بهترین زمان برای فرود با مولتی روتور بررسی لحظه ای ولتاژ باتری لیتیوم پلیمر است.

به خاطر داشته باشید به هنگام کاهش ولتاژ باتری این مقدار در هر سل نباید به کمتر از 3.6 ولت برسد. زیرا باعث تخلیه بیش از حد باتری شده و در طولانی مدت باعث آسیب رسیدن به باتری شما می شود. اما باید این نکته را هم یاد آور شد که باتری ها زمانی که بر روی کواد نصب شده و در حال استفاده هستند مقداری افت ولتاژ دارند که این افت ولتاژ پس از فرود آمدن مقداری افزایش می یابد.
در زیر ولتاژ باتری های مختلف با تعداد سل های مختلف را به شما نشان می دهیم:

  • 2S – 7V
  • 3S – 10.5V
  • 4S – 14V
  • 5S – 17.5V
  • 6S – 21V

در خصوص پرنده های  سایز کوچک ( Tiny Whoop ) که باتری مورد استفاده در آن ها دارای یک سل می باشد و این افت ولتاژ هنگام پرواز به مراتب بیشتر از باتری های بزرگ است. در خصوص این باتری ها هنگامی که ولتاژ آن ها به 3.1 یا 3 ولت برسد باید فرود بیایید. اما پس از گذشت 10 الی 15 دقیقه افت ولتاژ جبران شده و ولتاژ باتری به حدود 3.5 ولت افزایش می یابد.

راه های زیادی اندازه گیری و تخمین ولتاژ باتری وجود دارد که در ادامه در مورد آن ها بحث خواهیم کرد.

 استفاده از باتری چکر و هشدار دهنده ولتاژ باتری

یکی از محبوب ترین راه ها برای اندازه گیری و نمایش ولتاژ باتری استفاده از هشدار دهنده یا باتری چکر است که سوکت بالانسر باتری به آن متصل شده و با افت ولتاژ هر سل از باتری تا حد مشخصی شروع به هشدار می کند. این هشدار دهنده ها به دلیل ارزانی محبوب هستند.

سنسور های ولتاژ داخلی

سنسور های ولتاژ داخلی در بسیاری از فلایت کنترلر ها و ماژول های OSD و دوربین های FPV استفاده  می شوند. شما می توانید با اتصال مستقیم باتری خود به پین VBAT  می توانید ولتاژ لحظه ای باتری خود را در تصویر خروجی دوربین مشاهده کنید.

یکی از مشکلات اندازه گیری ولتاژ باتری در این است که ولتاژ باتری ها با نوسانات ایجاد شده در روند پروازی کواد کوپتر یا مولتی روتور شما تغییر خواهد کرد. برای مثال هنگامی که موتور ها روشن شده و تراتل افزایش می یابد ، باعث کاهش سریع تر ولتاژ باتری می شود و هنگامی که تراتل را کاهش می دهید و دور موتور ها پایین می آید جریان مصرفی کاهش یافته و در نتیجه سرعت کاهش ولتاژ باتری کمتر می شود و باتری سعی درجبران ولتاژ کاهش یافته دارد.به این اتفاق در باتری افت ولتاژ می گویند.

باتری های لیتیوم پلیمری بی کیفیت افت ولتاژ بسیار بیشتری را در فشار های بالاتر دارند. به همین دلیل باعث اخطار زودتر و اشتباه باتری چکر می شود و شما مجبور به فرود زودتر خواهید شد.

بررسی جریان مصرفی باتری

سنسور جریان ( Current sensor ) به شما جریان مصرفی باتری در لحظه را نشان خواهد داد. فلایت کنترل شما با دریافت این اطلاعات می تواند ظرفیت مصرف شده باتری را در طول پرواز تخمین بزند. از آن جا شما ظرفیت باتری خود را می دانید با استفاده از اطلاعات دریافتی از فلایت کنترلر می توانید مقدار ظرفیت باقی مانده و ولتاژ از باتری لیتیوم پلیمر خود را تخمین بزنید.

میلی آمپر ساعت ( mAh )ظرفیت باتری مصرفی نسبت به ولتاژ لحظه ای گزینه مناسب تری برای تخمین زمان مناسب فرود می باشد. زیرا نواسانات تراتل تاثیری بر ظرفیت باتری نداشته و تخمین بهترین زمان برای فرود با مولتی روتور را می توانید به طور دقیق تر انجام دهید.

بهترین زمان برای فرود زمانی است که شما حدود 80 درصد ظرفیت باتری خود را مصرف کرده اید. چرا که در این زمان ولتاژ هر سل باتری شما چیزی در حدود 3.5 تا 3.6 ولت خواهد بود.

نکته :

  • برای تخمین بهترین زمان برای فرود با مولتی روتور هرگز به ظرفیت باتری اکتفا نکنید. چرا که اطلاعات ارسالی سنسور جریان در صورت قطع شدن باتری یا ریست شدن فلایت کنترلر به صفر باز می گردد. یعنی با هر بار خاموش و روشن شدن مولتی روتور یا کواد کوپتر ، فلایت کنترلر ریست شده و اطلاعات ارسالی آن به حالت ایده آل باز می گردند. پس شما قادر به تخمین زدن زمان فرود نخواهید بود.
  • لازم به ذکر است که این روش صرفا برای باتری های کاملا شارژ شده جوابگو است و هرگز برای تخمین ظرفیت باقی مانده باتری هایی کا فول شارژ نیستند استفاده نکنید.

زمان سنج

یکی از روش هایی که اصلا توصیه نمی شود استفاده از تایمر برای تخمین بهترین زمان برای فرود با مولتی روتور است. این روش ابتدایی به هیچ عنوان قابل اعتماد نیست. چرا که روند تخلیه باتری رابطه ی مستقیمی با نحوه ی پرواز و میزان تراتل شما در طول پرواز دارد.

انواع هشدار دهنده ها برای کاهش ولتاژ باتری

شما می توانید از راه های مختلفی برای دریافت هشدار در صورت کاهش ولتاژ باتری اقدام کنید. در ادامه به بررسی سه مورد اصلی می پردازیم.

استفاده از Beeper و یا Buzzer

این مدل هشدار دهنده در دو حالت استفاده می شود. برخی از آنها به صورت درونی در فلایت کنترل ها موجود هستند و لازم است آن را برای ولتاژ مورد نظر تنظیم کنید. برخی دیگر به صورت مستقیم به سوکت بالانسر باتری متصل شده و در صورت کاهش ولتاژ باتری به شما هشدار می دهند.

استفاده از OSD

برای پایلوت هایی که خواهان پرواز با برد زیاد هستند استفاده از هشدار دهنده Buzzer برای آن ها معقول نیست . زیرا قادر به شنیدن صدای آن نیستند. بهترین گزینه برای این پایلوت ها تنظیم هشدار دهنده OSD در صورت کاهش ولتاژ است که آن را نیز در تصویر FPV مشاهده می کنند.

تله متری

یک راه خوب و مناسب که شبیه به OSD برای نمایش ولتاژ باتری و تخمین بهترین زمان برای فرود با مولتی روتور می باشد تله متری است که به صورت پیوسته برای پشتیبانی سیستم خود می توانید از آن استفاده کنید. بسیاری از رادیو کنترل ها نیز می توانند ولتاژ باتری را در صفحه نمایش خود به شما نشان دهند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *