آموزش, رادیو کنترل و سیستم های ارتباطی

معرفی مود های BETAFLIGHT و نحوه نصب اولیه آن ها

در این مقاله قصد داریم شما را با انواع مختلف مود های موجود در BETAFLIGHT  و نحوه نصب آن ها برای اولین بار آشنا کنیم.

بعد از نصب اولیه BETAFLIGHT CONFIGURATOR  به تب MODE  ها بروید.توجه داشته باشید که تمامی مود های موجود در این تب مربوط به مود های پروازی نیستند و بخشی از آن ها جزو ویژگی ها و پارامتر های BETAFLIGHT  محسوب می شوند که نیازمند توضیحات بیشتری در این باره می باشند.

 مود های پروازی BETAFLIGHT

مود ARM

 شما همیشه برای شروع پرواز نیاز دارید ت ابتدا مولتی روتور یا پهپاد خود را ARM کنید در واقع با ARM  کردن پهپاد موتور ها در صورتی که گزینه MOTOR STOP را در BETAFLIGHT CONFIGURATOR فعال نکرده باشید شروع به آرام چرخیدن می کنند که به معنی آمادگی  برای پرواز است.

برای ARM  کردن مولتی روتور خود می توانید از استیک YAW استفاده کنید به این صورت که ابتدا TROTTLE را تا انتها به سمت پایین حرکت داده و سپس YAW را به ست راست حرکت دهید و چند ثانیه در همان حالت نگه دارید تا پهپاد ARM  شود.البته می توانید از کلیدی جداگانه برای ARM  کردن بر روی رادیو کنترل استفاده کنید که این کار باعث غیر فعال شدن ARM  کردن از طریق YAW  می شود.

البته توصیه می شود تا از یک کلید برای ARM  کردن استفاده کنید چرا که هم از روش YAW دادن سریع تر است و هم ممکن است در هنگام پرواز اشتباها با YAW  دادن مولتی روتور خود را DISARM کنید.

مودANGLE,HORIZON  و ACRO

با استفاده  همزمان از دو مود ANGLE و HORIZON مولتی روتور سطح ارتفاعی خود را با استفاده همزمان از دو سنسور  شتاب سنج  (ACC)  و جایرو (GYRO) حفظ خواهد کرد.که این مود شروع بسیار خوبی برای افرادر که تازه با مولتی روتور ها آشنا شده اند خواهد بود.

از تفاوت های سه مود ANGLE ,HORIZON و  ACRO می توان به این اشاره کرد که در مود  HORIZON  می توانید حرکاتی نظیر FLIP  و ROLL رو انجام داد اما در مود ANGLE به دلیل ایجاد محدود 45 درجه ای در زاویه مولتی روتور این کار امکان پذیر نیست.

درمورد مود ACRO  نیز می توان اینگونه بیان کرد که این مود هیچ گونه محدودیتی برای پرواز شما ایجاد نمی کند و شما پروازی کاملا آزادانه را خواهید داشت که بیشتر در مسابقات RACE ازا ین مود استفاده می شود. استفاده از این مود اصلا برای تازه کاران و کسانی که تازه شروع به پرواز با مولتی روتورها وکواد کوپتر ها  کرده اند توصیه نمی شود.

نکته:

  • شما در جمع مود های موجود در تب MODES  در BETAFLIGHT CONFIGURATOR مودی را با نام ACRO MODE مشاهده نمی کنید چرا که برای فعال کردن این مود فقط کافی است تا هیچ کدام از مود های ANGLE و HORIZON را فعال نکنید تا کواد کوپتر توانایی پرواز آزاد بدون هیچ گونه محدودیتی را داشته باشد و درواقع وارد مود  ACRO   شود.
  • اگر در تب MODES ،  گزینه های مربوط به مود های HORIZON  و ANGLE دیده نمی شدند ممکن است به این دلیل باشد که شما سنسور شتاب سنج را غیر فعال کرده اید.

مود BEEPER

مود BEEPER  به شما امکان می دهد تا کلیدی را بر روی رادیو جهت روشن کردن BUZZER کواد کوپتر تعریف کنید.این کلید می تواند در موادری مانند گم شدن کواد کوپتر پس سقوط و کرش کردن برای پیدا کردن آسان تر کواد کوپتر مورد استفاده قرار بگیرد.

AIRMODE

به طورکلARIMODE   در BETAFLIGHT CONFIGURATOR جزو مود های پروازی محسوب نمی شود.اما به شما کمک می کند تا در مواقعی نظیر TROTTLE صفر کواد کوپتر تعادل خود رابهتر حفظ کند.

توجه داشته باشید که با فعال کردن ARIMODE احتمال روشن شدن موتور هنگامی که بر روی زمین است بسیار بالا میرود.هرچند گزینه های زیادی برای جلوگیری از این اتفاق وجود دارد اما باز هم اگر  ARIMODE را فعال می کنید توجه زیادی را هنگام کار با کواد کوپتر داشته باشید.

Anti-Gravity

این گزینه نیز مانند AIRMODE به عنوان مود پروازی شناخته نمی شود ویژگی جهت کاهش نوسانات ……..

BLACKBOX START/ERASE

به صورت خلاصه می توان گفت شما با در این قسمت می توانید شروع و یا پایان …. BLACKBOX  را تعیین کنید.

OSD DISABLE SW

در این قسمت شما میتوانید روشن و یا خاموش بودن OSD را تنظیم کنید.

PRE ARM

با اضافه کردن این کلید می توانید امنیت بیشتری را برای کواد کوپتر خود ایجاد کنید به این گونه که شما یک مرحله قبل از ARM شدن اصلی خواهید داشت.

برای استفاده از این ویژگی پیشنهاد می کنیم تا کلیدی را بر روی رادیو کنترل تعبیه کنید تا فقط در صورت روشن بودن آن پرنده اجازه ARM شدن را داشته باشد.

FLIP  زدن بعد از سقوط و کرش

با روشن کردن این گزینه می توانید به کواد کوپتر خود زمانی که سقوط کرده است فرمان دهید تا در صورت کج شدن به یک سمت با روشن کردن موتور های سمت دیگر در خلاف جهت پهپاد را دوباره در حال افقی قرار دهد و شروع به پرواز کند.

مود PIT  سیستم ارسال تصویر(VTX)

این مود فقط در صورتی که  SmartAudio  یا  Tramp Telemetry   بر روی سیستم ارسال تصویر تعریف شده باشد قابلیت فعال شدن را دارد.وظیفه مود PIT این است که ولتاژ خروجی سیستم ارسال تصویر را به صفر برساند و این عمل زمانی کاربردی است که شما سقوط می کنید و با این کار تداخل سیگنال را در بین سایر پایلوت هایی که در حال پرواز هستند کاهش میدهد.

ACRO TRAINER

این مود جهت آموزش افراد مبتدی که به تازگی شروع به پرواز با مود ACRO  کرده اند ایجاد شده که تلفیقی است از مود ACRO  همراه با مقدار کمی محدودیت زاویه ای.

چگونه مود های BETAFLIGHT  را نصب کنیم؟

برای نصب مود های BETAFLIGHT  شما نیاز دارید تا ابتدا کلید هایی را جهت فعال کردن این مود ها بر روی رادیو خود تعریف کنید.پس از تعریف این مود ها می توانید وارد BETAFLIGHT CONFIGURATOR  شده و مود های دلخواه خود را فعال  و تنظیم کنید.

ابتدا از مودARM  که مهم ترین و ابتدایی ترین مود است شروع می کنیم.

برای فعال کردن این مود ابتدا بر روی ADD RANGE کلیک میکنیم تا رنج مورد دلخواه برای فعال بودن این مود را تعریف کنیم.این رنج بر حسب عرض پالس بر حسب میکرو ثانیه محاسبه میشود و معمولا بین بازه 1500 تا 2000 قرار داده می شود. این بازه معمولا بازه شروع و پایان TROTTLE  است یعنی از کمترین تا بیشتری حد TROTTLE  این مود فعال خواهد بود.

برای فعال کردن سایر مود ها نیز به همین صورت می توانید عمل کنید و با مشخص کردن بازه دلخواه تعیین کنید که مود انتخابی در چه بازه ای از سرعت و وضعیت کوادکوپتر فعال مانده یا غیر فعال شود.

بعد از اتمام فعال کردن مود ها گزینه SAVE  را زده و می توانید از پرواز خود لذت ببرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *