آموزش, دوربین عینک و مانیتور, فلایت کنترل و سیستم های مرتبط

بررسی انواع ماژول OSD و نصب آن ها بر روی پهپاد ها

OSD یک قابلیت عالی برای نمایش اطلاعات پرواز FPV است. ما در این مقاله به بررسی انواع ماژول OSD در پهپاد ها و همچنین انواع اتصالات OSD می پردازیم.

ماژول OSD چیست و چه مزایایی دارد ؟

OSD مخفف On Screen Display است و وظیفه ی آن نمایش اطلاعات پرواز بر روی نمایشگر FPV است. OSD می تواند به عنوان یک دستگاه خارجی در قالب یک برد PCB کوچک و یا به عنوان عضو درونی یک قطعه در فلایت کنترل ، PDB و یا دوربین FPV باشد. اما کاربرد آن ها متفاوت است . مثلا OSD روی برد توضیع برق ( PDB ) تنها می تواند میزان ولتاژ باتری را نمایش دهد. اما یک ماژول خارجی می تواند اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار دهد.

با استفاده از OSD می توان اطلاعات پرواز از قبیل میزان جریان مصرفی ، ارتفاع ، مشخصات GPS و… را بر روی عینک FPV و یا نمایشگر نشان دهید. این ماژول به شما کمک کرده و پرواز امن تری را برای شما رقم می زند.در ادامه در باره ی انواع آن بحث می کنیم.

استفاده از OSD برای پرواز شما ضروری نیست اما می توانید تصور کنید که چه ابزار مفیدی است. استفاده از یک OSD ساده برای حداقل نمایش ولتاژ باتری توصیه می شود تا ازتخلیه ی بیش از حد باتری شما جلوگیری شود. شاید فکر کنید یک باتری چکر کار شما را راه می اندازد اما در پرواز های دوربرد شما نمی توانید هشدار آن را متوجه شوید. پس استفاده از OSD پیشنهاد می شود.

انواع داده ها را می توان با ماژول OSD نمایش داد

در ادامه درباره ی برخی داده ها از اطلاعات پرواز که با ماژول OSD می توان نمایش داده صحبت می کنیم.

تایمر

بسته به نوع ماژول OSD و تنظیمات آن شما دو نوع تایم را می توانید نمایش دهید.

  • شروع تایمر در لحظه ی آرم شدن پرنده
  • شروع تایمر در لحظه ی روشن شدن پرنده

ولتاژ باتری

نمایش ولتاژ باتری یکی از اساسی ترین و مهم ترین ویژگی های OSD است. به همین علت تمام ماژول های OSD این قابلیت را پشتیبانی می کنند. میزان ولتاژ باتری به خلبان پهپاد کمک می کند پرنده را قبل از تخلیه ی بیش از حد باتری به زمین فرود آورد. معمولا با افزایش تراتل ولتاژ باتری سریع تر پایین می آید و لازم است هنگام افزایش تراتل به این قسمت توجه کنید.

جریان

ماژول OSD با استفاده از سنسور جریان، میزان جریان مصرفی باتری و میزان مصرف mAh در کل زمان پرواز را به شما نمایش می دهد. میزان mAh ( میلی آمپر ساعت ) مصرف شده در طول پرواز شاخص بهتری برای تعیین پایان زمان پرواز نسبت به ولتاژ باتری است.

RSSI

RSSI میزان قدرت سیگنال رادیویی شما است که در OSD به صورت درصدی نمایش داده می شود.هر چه پهپاد شما از ایستگاه زمینی پرواز دورتر شود OSD درصد کمتری از RSSI نمایش می دهد.

اخطار

شما می توانید ماژول OSD را طوری تنظیم کنید که در صورت کم شدن بیش از حد مقادیر ضروری مانند RSSI و یا ولتاژ باتری به شما اخطار دهد.

حالت پرواز

ماژول OSD حالت یا مود پرواز شما را نشان می دهد. در صورتی که شما بخواهید در حین پرواز، حالت پرواز را تغییر دهید می توانید از روی نمایشگر ببینید از کدام حالت استفاده می کنید تا دچار اشتباه نشوید.

GPS

با استفاده از GPS می توانید مختصات پهپاد ، ارتفاع ( بارومتر این کار را دقیق تر انجام می دهد ) ، سرعت پهپاد ، فاصله ی پهپاد از نقطه ی شروع پرواز و مسیر به سمت ایستگاه زمینی یا خانه را نمایش دهید.

اتصال انواع ماژول OSD در پهپاد ها با دوربین ، فرستنده تصویر یا فلایت کنترل

اتصال انواع ماژول OSD در پهپاد ها متفاوت است که در زیر توضیح خواهیم داد :

  • ماژول خارجی و مستقل
  • ماژول وابسته به فلایت کنترل
  • نوع Hybird ( هم می تواند مستقل باشد و هم به فلایت کنترل متصل شود )
  • OSD آنبرد در فلایت کنترل یا برد PDB
  • OSD درون دوربین FPV

ماژول OSD خارجی و مستقل

ماژول OSD مستقل با فلایت کنترل ارتباطی ندارد و فقط بین دوربین و فرستنده تصویر قرار می گیرد. این نوع OSD می تواند به GPS و یا دیگر سنسور ها در صورت امکان مستقیما وصل شود. ازاین نوع ماژول OSD می توان به Skylark ( توانایی ارسال اطلاعات GPS و جریان مصرفی ) و Super Simple اشاره کرد. در این نوع OSD سنسور های متصل به OSD و GPS با فلایت کنترل به اشتراک گذاشته نمی شوند.

ماژول وابسته به فلایت کنترل از اطلاعات پرواز در فلایت کنترل استفاده می کند. این اطلاعات از طریق پورت سریال عبور می کند ( فرستنده/گیرنده ). MinimOSD از شرکت Hobbyking یک ماژول خوب از این نوع OSD است. مزیت این OSD این است که هنگامی که سنسور ها در حال کمک به پرواز هستند، OSD در حال دریافت داده از سنسور های فلایت کنترل است .

OSD نوع Hybird می تواند به عنوان یک ماژول مستقل و یا متصل به فلایت کنترل استفاده شود. MinimOSD با KV Team Mod یک نمونه از این نوع ماژول است. وقتی از این OSD به عنوان ماژول مستقل استفاده می کنید فقط می توانید RSSI و ولتاژ باتری را نمایش دهید. اما هنگامی که آن را به فلایت کنترل و GPS متصل می کنید می توانید حالت پرواز ، داده های GPS ، ارتفاع و سایر اطلاعات مربوط به GPS و فلایت کنترل را مشاهده کنید.

موفق باشید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *