آموزش, هواپیمای مدل

راه کار های جلوگیری از استال هواپیما های مدل ( Stall Prevention )

در هواپیما های مدل ، منطقی وجود دارد که باعث جلوگیری از استال شدن ( سقوط کردن ) هواپیمای شما در حالت های پروازی مختلف می شود.

در این بحث به نحوه ی تنظیم و کارکرد در مود های پروازی می پردازیم.

ایده ی اولیه برای جلوگیری از استال هواپیما های مدل

یکی از اصلی ترین دلایل کرش کردن هواپیما های مدل ، استال شدن آن ها است.

استال زمانی اتفاق می افتد که جریان هوای عبوری از زیر بال به اندازه ای نباشد که بتواند هواپیمای شما را در هوا نگه دارد و هواپیمای شما به سمت پایین حرکت کند به معنی دیگر سقوط کند.

حالت Stall ممکن است در هر سرعتی اتفاق بیافتد ( اما متداول ترین نوع Stall ، یک Stall با سرعت کم است ) جایی که جریان هوا خیلی کند است و نیروی لیفت ( نیروی بالا برنده ) کافی وجود نداشته باشد.

میزان هوای عبوری از زیر بال به زاویه ای که در آن پرواز می کنید بستگی دارد و در زاویه های مختلف متفاوت است.
هرچه زاویه ی پروازی شما زیاد تر باشد ، باید سرعت پرواز خود را بالاتر ببرید. این امر به این دلیل است که نیروی لیفت عمود بر بال تولید می شود ، بنابراین هنگامی که بال چرخانده می شود ، تنها بخشی از نیروی لیفت برای نگه داشتن هواپیما در هوا فراهم می شود و مابقی این نیرو برای چرخش هواپیما استفاده می شود.

وقتی پارامتر STALL_PREVENTION را روی 1 تنظیم کنید …

  • هنگامی که رول به صورت اتوماتیک توسط مود های پروازی اتوپایلوت کنترل می شود ، زاویه مورد نظر و سرعت خود را تنظیم کرده و پرواز می کند.
    اگر هواپیمای شما در حاشیه ی امن از سرعت استال قرار داشته باشد ، شما می توانید به راحتی در زاویه ی مورد نظر خود هواپیما را هدایت کنید.
    اگر اینگونه نیست ، زاویه ی شما به زاویه ی سیف (safe) محدود می شود که باز هم در این محدوده به هواپیمای شما اجازه ی چرخش تا 25 درجه را می دهد ( چون این امکان را می دهد که سنسور سرعت سنج جریان هوای عبوری دچار مشکل شده باشد و به شما امکان کنترل هواپیما را بدهد ).
  • هنگامی که تراتل به صورت اتوماتیک توسط مود های اتوپایلوت کنترل می شود حداقل جریان هوایی عبوری توسط مود های اتوپایلوت در سیستم TECS را به حدی برساند که بتوانید در آن زاویه مورد نظر خود را داشته باشید. بنابراین باعث افزایش قدرت موتور یا پایین آوردن دماغه برای افزایش جریان هوای عبوری از زیر بال هواپیما می شود تا هواپیمای شما به زاویه ی مورد نظری که می خواهید بدون هیچ نگرانی ای برسد.

تنظیمات برای جلوگیری از استال شدن

دو پارامتر مهم برای جلوگیری از استال شدن هواپیمای بدون سنشین شما وجود دارد:

  • پارامتر STALL_PREVENTION. اگر این پارامتر 0 قرار داده شود ، هیچگونه جلوگیری برای عدم استال شدن هواپیمای مدل شما انجام نمی شود. این پارامتر برای هواپیما های بدون سنسور کنترل سرعت هوایی یا هواپیما هایی که سنسور کنترل سرعت آن ها به خوبی کار نمی کند ، می تواند مفید باشد.
  • پارامتر ARSPD_FBW_MIN ، که حداقل مقدار سرعت هوا برای به پرواز درآمدن هواپیما در این پارامتر قرار داده می شود. این پارامتر با تشخیص زاویه ی هواپیمای شما سرعت را تغییر داده تا باعث جلوگیری از سقوط هواپیمای مدل شما شود.

مود های پروازی تحت تاثیر استال

حالت های پروازی زیر دارای محدوده زاویه برای جلوگیری از سقوط و استال شدن هواپیمای مدل است:

در هر یک از این حالت ها هواپیما یا یک زاویه مورد نظر را برای پیمایش انتخاب می کند یا کاربر در حال وارد کردن زاویه مورد نظر از طریق استیک aileron است.

در هر دو حالت مقدار جلوگیری از استال و حد اکثر زاویه ی پرواز بر اساس مقدار ARSPD_FBW_MIN و سرعت هوا محدود می شود.

حالت های زیر تحت تاثیر افزایش خودکار سرعت توسط کنترلر TECS است هنگامی که محدوده ی زاویه توسط stall prevention اعمال شده است:

  • CIRCLE
  • RTL
  • AUTO
  • CRUISE
  • LOITER
  • GUIDED

اینها همه حالت های خودکار تراتل ( auto throttle ) است که در آن کنترلر TECS ، پیچ و تراتل را کنترل می کند.

مثال

نمونه ای از نحوه کار جلوگیری از استال شدن در حالت AUTO هنگام چرخش برای یک فرود خودکار به شکل زیر است:
وقتی هواپیمای شما به سرعت هدف خود TECS_LAND_ARSPD نزدیک می شود ، آن را به آرامی کم می کند تا به سرعت استال برسد.
اگر پیچ آخری تند باشد ( اغلب 90 درجه است ) ، هواپیما زمانی که سعی در چرخش در آخرین پیچ است نیز سرعت خود را برای فرود آمدن کم می کند. این می تواند هواپیما را وارد حالت استال کند.

راه کار های جلوگیری از استال شدن یکی از دو مورد زیر است:

  • چرخش اولیه به اندازه ی کافی در سطح نگه داشته شود تا از استال شدن جلوگیری شود.
  • سرعت هواپیما در طول چرخش به اندازه کافی بالا نگه داشته شود تا گردش به پایان برسد و پس از آن پایین بیاید.

دماغه ی هواپیما رو به پایین در مود FBWA و اتو

از ویژگی های ویژه دیگر حالت FBWA جلوگیری از استال در خط مستقیم است. بیشتر مواقع برای خلبان ها این دشوار است که سرعت هواپیما ی خود را زمان بالا رفتن نوک آن تشخیص دهند و تعداد زیادی از خلبان ها به کند بودن پرواز خود پی می برند زمانی که تلاش برای پرواز آرام در حالت FBWA دارند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *