آموزش, هواپیمای مدل

نحوه ی راه اندازی و کالیبره کردن اولیه ی انواع هواپیمای مدل

در این مقاله توضیحاتی درباره ی راه اندازی و کالیبره کردن اولیه هواپیمای مدل داده شده که باید قبل از راه اندازی هواپیما انجام شود.

کالیبره کردن Ground

سوئیچ رادیو کنترل خود را به روی مود Manual ( دستی ) قرار دهید. این مود، ایمن ترین مود برای راه اندازی سیستم است.

هنگامی که شما هواپیمای مدل خود را روی زمین روشن می کنید شما باید هواپیما را رها کنید و روی زمین، بی حرکت قرار دهید تا زمانی که LED های آبی و قرمز دیگر چشمک نزند ( بطور تقریبی 30 ثانیه منتظر بمانید ). این یعنی که سنسور های gyro شما کالیبره شده است.

سوئیچ safety را خاموش کنید ( اگر این سوئیچ را قرار داده اید )

اگر روی فلایت کنترل خود سوئیچ safety را قرار داده اید، قبل از Arm کردن هواپیمای مدل خود باید این سوئیچ را غیر فعال کنید.

نشانه های سوئیچ safety توسط LED

  • چشمک زدن سریع LED: نشان دهنده ی خطا، سوئیچ safety را نمی توانید غیر فعال کنید. احتمالا کالیبره نشده یا ارور از سمت سنسور است.
  • چشمک زدن آهسته ی LED: وضعیت ایمن، برای غیر فعال کردن safety مود سوئیچ safety را به مدت 5 ثانیه پایین نگه دارید.
  • LED به طور مداوم روشن است: سوئیچ Safety غیر فعال است. شما با پایین آوردن تراتل و جهت دادن آن به سمت راست هواپیمای مدل شما Arm می شود.

توجه

برای هر دو حالت که مود Safety اعلام خطر می کند یا ن، شما باید این سوئیچ را به مدت 5 ثانیه نگه دارید که در هنگام پرواز هواپیمای مدل شما disarm (خاموش) نشود ویا ممکن است به هنگام جابجایی، دستگاه arm شود و هم هواپیمای شما و خود شما آسیب ببینید.

سنسور Airspeed کالیبره و بررسی کنید (در صورت وجود)

هر وسیله ی نقلیه ی هوایی که سنسور اندازه گیری سرعت هوا را دارد، باید قبل از هر پرواز داده های این سنسور بررسی شود.

منتظر کالیبره شدن GPS بمانید

شما باید قبل از پرواز منتظر کالیبره شدن GPS بمانید که پس از تمام شدن فراینده کالیبره کردن، LED های فلایت کنترل سبز می شود. اگر برای کالیبره شدن GPS صبر نکنید، ارتفاع سنج به درستی کار نخواهد کرد و مود های پروازی RTL، Loiter، Auto و سایر مود های وابسته به GPS در عمل کرد خود دارای خطا خواهند بود.

برای هواپیما های مدل، موقعیت خانه (home position) در مکانی که GPS کالیبره می شود تعریف می شود و لحظه به لحظه بروزرسانی می شود تا زمانی که هواپیمای مدل شما خواموش شود.

این به این معنی است که اگر از مود RTL استفاده می کنید، هواپیمای مدل شما به محل مورد نظر باز می گردد.

بررسی واکنش های سروو از اقدامات لازم برای راه اندازی و کالیبره کردن اولیه هواپیمای مدل

قبل از هر پرواز: قبل تیک آف، هواپیما را در دستان خود نگه دارید و به مود FBWA بروید، سپس زمین را بچرخانید و بچرخانید تا تأیید کنید که باله های هواپیما مسیر درستی را برای بازگشت آن به پایداری پرواز انتخاب می کنند. سپس هواپیما را بلند کنید و به یک سمت کج کنید تا مطمئن شوید که باله ها حرکت می کنند واکنش درستی را نشان می دهند(ailerons و elevators حرکت می کنند؛ rudder فقط با ailerons در حال پرواز عمل می کند، بنابراین روی زمین زیاد حرکت نخواهد کرد). این کار به شما کمک می کند که شما کانال ها را با یکدیگر اشتباه نگیرید.

قبل از هر پرواز باید این کار را انجام دهید، درست همانطور که باله های هواپیمای مدل خود را رادیو کنترل خود حرکت دهید تا اطمینان حاصل شود که تنظیمات به درستی انجام داده شده است. در غیر این صورت تصادف خواهید کرد.

اقدامات لازم برای اولین پرواز

اگر اولین پرواز خود را با هواپیمای مدل تجربه می کنید، به شدت توصیه می شود که به مود پروازی خود را به Stabilize یا Fly By Wid تغییر دهید و واکنش های باله ها را مشاهده کنید. باله ها باید به هنگام اعمال دستورات pitch و roll از سمت شما دوباره به حالت پایدار خود برگردند.

اقدامات لازم برای پرواز دوم

برای پرواز دوم خود، مود پروازی RTL را در صفحه mode setup نرم افزار Mission Planner تغییر دهید.

هنگامی که هواپیمای مدل شما در حال پرواز بود، مود پروازی را بر روی RTL سوئیچ کنید. این مود پروازی برای تست هواپیمای مدل شما گزینه ی خوبی است. این هواپیما باید به محل انتخاب شده (یا نزدیک ترین نقطه تیک آف) بازگردد و یا چرخش در ارتفاع ثابت (که می تواند با Mission Planner تنظیم شود).

اگر هواپیمای مدل شما نه به شکل دایره ای و نه در نزدیک محل مشخص شده فرود نیامد، شما باید پامتر های roll را تغییر دهید.

پس از اتمام این همه ی بررسی ها، می توانید ماموریت های را برنامه ریزی کرده و آنها را در حالت خودکار آزمایش کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *