آموزش, رادیو کنترل و سیستم های ارتباطی

بررسی RSSI و LQ در سیستم های رادیویی TBS Crossfire

RSSI و LQ در سیستم های رادیویی TBS Crossfire ممکن است برای افراد مبتدی کمی گیج کننده باشد. در این مقاله سعی می کنیم RSSI و LQ در سیستم های رادیویی TBS Crossfire را به شما آموزش دهیم. همچنین به بررسی نحوه ی تنظیم آن در بتافلایت و OPENTX در فرستنده رادیویی برای بهبود کیفیت برقراری ارتباط ( شاخص LQ ) و برد رادیو کنترل می پردازیم.

RSSI و LQ برای تخمین زدن میزان برد سیگنال رادیو کنترل شما به هنگام پرواز مفید هستند.

بررسی RSSI و LQ در سیستم های رادیویی TBS Crossfire

RSSI شاخص میزان قدرت سیگنال دریاقتی است . در حقیقت میزان قدرت سیگنال رادیویی دریافتی را انداره گیری می کند. علاوه بر RSSI ، گیرنده های Crossfire می توانند خروجی LQ که میزان کیفیت ارتباط است را پشتیبانی کنند. هر دو نیز به شکل درصدی به نمایش داده می شوند. در این مقاله به صورت کلی درباره RSSI توضیح داده ایم.

شما می توانید ترکیب RSSI و LQ را نیز از گیرنده دریافت کنید. این کار توصیه نمی شود چون میزان خطای آمار شاخص بیشتر می شود. فقط در صورتی که OSD شما فقط یک ورودی برای آمار ارتباطات رادیویی داشته باشد بهتر است از این روش استفاده کنید.

LQ چیست؟

LQ مخفف Link Quality مقیاس LQ گیرنده Crossfire از %0 تا 300% است در حالی که مقیاس شاخص های سیگنال معمولی از 0 تا 100 است. این مقیاس به خاطر ارتباط افزایش یافته ی سیگنال در گیرنده Crossfire است.

ریموت کنترل های دیگر با 50 هرتز کار می کنند. یعنی در هر ثانیه حداکثر 50 دستور را ارسال می کنند. اما TBS Crossfire می تواند با 150 هرتز دستورات را ارسال کند. بعنی در هر ثانیه حداکثر 150 دستورالعمل را ارسال کند. حال اگر 50 هرتز را برابر با %100 در نظر بگیریم ، Crossfire با مقیاس %300 درصد کار می کند.

چرا از LQ استفاده کنیم؟

برای دانستن میزان وسعت برد در RSSI شما نیاز به دانستن سطح اختلال هستید. سطح بالای اختلال سیگنال می تواند ارتباط رادیویی را مختل کند . هر چند که این سیگنال قوی باشد. میزان اختلال سیگنال بسته به عوال مختلفی از جمله سیگنال های محیطی و اجزای استفاده شده در کوادکوپتر است.

توصیه ی کلی این است که از LQ بیشتر از RSSI استفاده کنید ، زیرا فهمیدن کیفیت ارتباط سیگنالی نسبت به قدرت سیگنال بهتر است.

LQ قابل اعتماد تر و التبه مهم تر است. حال اگر شما در مورد برد زیاد نگرانید می توانید از قابلیت ترکیب این دو استفاده کنید.

نمایش LQ در OpenTX Taranis

اول باید یک کانال رادیو کنترل را به خروجی LQ اختصاص دهیم . LUA Script را در رادیو Taranis خود اجرا کنید. به قسمت Channel map رفته و نام یک کانال را به LQ تغییر دهید. برای مثال کانال 8.

LQ را بر روی OSD نمایش دهید

این شاخص بر روی OSD قابل نمایش است.

به صفحه ی Receiver در نرم افزار پیکربندی بتافلایت بروید. کانال AUX را که برای LQ در نظر دارید انتخاب کنید . برای کانال 8 باید AUX4 را انتخاب کنید ( کانال های AUX از 4 به بعد شروع می شوند ).

حال در صفحه OSD ، باید RSSI را فعال کنید تا بر روی صفحه نمایش دیده شود.

راه اندازی هشدار کاهش LQ در Taranis

شاخص LQ در Crossfire می تواند خروجی وسیع تر از تفسیر OPENTX بدهد. بنابراین به دو مقدار مجزا در OPENTX تقسیم می شوند ( سنسور ها در صفحه تلمتری ) : RLQY و RFMD.

RLQY مخفف Received Link Quality است. RLQY مقدار سیگنال دریافتی توسط گیرنده است که با درصد نمایش داده می شود.

RFMD به معنی حالت فرکانس دریافت شده ( Received Frequency Mode ) است و به سه حالت تقسیم می شوند :

RFMD 2 : 150 Hz

RFMD 1 : 50 Hz

RFMD 0 : 4 Hz

اساسا RFMD 2 در فاصله ی کوتاه دارای کمترین تاخیر است. زیرا سریعترین بروزرسانی را با 150 هرتز انجام می دهد. اگر شما قصد پرواز با برد زیاد را داشته باشید ، Crossfire به حالت RFMD 1 می رود. اگر سیگنال بسیار ضعیف شود به حالت RFMD 0 می رود و سرعت بروزرسانی به 4 هرتز می رسد. در این حالت ارتباط بدون تلمتری خواهد بود.

به هنگام تعویض حالت ممکن است مقدار LQ برای کسری از ثانیه افت کند اما بعد از آن درست می شود.

سویچ ها (  logical switches ) چه می کنند؟

L01 – وقتی شما در حالت RFMD 1 یا 0 باشید این اتفاق می افتد.

L02 – این یک کلید هشدار است. این کلید در صورتی روشن می شود که L01 باز و LQ از 80% کمتر باشد. در هنگام تعویض حالت نیم ثانیه تاخیر وجود دارد.

L03 – این یک کلید هشدار انتقادی است. سویچ در صورتی روشن می شود که L01 روشن بوده و LQ از %70 پایین تر باشد.

اینجا توابع خاصی برای پخش صدای هشدار وجود دارد.

SF1 – به هنگام روشن شدن سویچ L02 صدای Warn1 پخش خواهد شد ( LQ 80% ).

SF2 – به هنگام روشن شده سویچ L03 صدای Siren پخش خواهد شد ( LQ 70% ).

شما می توانید از تابع Play Track برای پخش صداهایی که بر روی رادیو کنترل آپلود کرده اید استفاده کنید. البته این کار بر روی OPENTX قابل انجام است.

1x! در آخر خط به معنی این است که این صدا را فقط یک بار پخش کند.

کمترین حالت و ایده آل ترین حالت LQ چیستند ؟

هنگامی که شما در حالت RMFD 2 هستید ( 150Hz ) ماکزیموم LQ برابر با %300 است. اما در حقیقت درصد LQ در این مود تا حدودی بی ربط است و شما می توانید آن را نادیده بگیرید. زیرا اگر سیستم به کیفیت ارتباط بیشتری نیاز داشته باشد LQ را به حالت RFMD 1 می آورد ( 50Hz ).

هنگامی که LQ به حالت RFMD 1 آمد شما باید حواستان به آن باشد. اگر کاهش کیفیت ارتباط ادامه داشته باشد ، LQ به حالت RFMD 0 که بسیار کند است می رود و سرعت بروزرسانی 4 هرتز را به شما می دهد.

یک ارتباط دور برد سالم باید همیشه بالاتر از %90 باشد.

LQ %70 و پایین تر خوب نیست ، اگر به این درصد رسیدید به عقب بازگردید. اگر همواره این درصد پایین تر از آن باشد شما باید آنتن و تنظیمات فرکانستان را چک کنید . شاید مشکل از خطاهای احتمالی به هنگام نصب باشد.

موفق باشید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *